Melkeproteinallergi

Mai2022

Andre møte med forumet
Noen som har mistenkt melkeproteinallergi på baby og begynt å spise helt melkefritt? Hvor lang tid tok det før det gav effekt? Og middagsforslag?☺️
 
Så ganske raskt bedring i avføringen, etter kun en uke. Men sikkert 6 uker før mageknip ble skikkelig bra. Dessverre var babyen urolig i utgangspunktet, så selv om hun heldigvis slapp unna de intense kolikkskrikrundene sine på melkefri diett nektet hun fortsatt vogn og bilstol, og ville bare sove i bæresjal eller sele (kunne ikke legges ned uten å våkne). Det varte til 7 måneder.
Men som sagt, bedre avføring innen to uker :)

Bytt ut smør med Berit Nordstrand smør og fløte med Gryr-fløte. Jeg lager samme maten som før, bare med gryr. Men halvfabrikat inneholder ofte melk, og jeg spiste feks ikke pizza fordi jeg synes de veganske ostealternstivene smakte drit.
Stekt kyllingfilet med saus laget av gryr som du koker i panna etter kyllingen er stekt smaker feks veldig godt :)
 
Tok bare et par dager før vi merket stor bedring. Tok ca en uke før mageknip og avføring var nesten bra og alt bra etter 2 uker.
jeg lagde samme middag som tidligere. Bare byttet ut melkeprotein med veganske alternativer, eks gryr.
 
Jeg merket bedring etter et par dager på begge mine, men tok noen uker før det ble full effekt.

Av middag så spiser vi det meste av det vi pleide spise, bare ikke mat som involverer smeltet ost, for det tør jeg påstå ikke finnes fullgode erstatninger for. Men feks lasagne lagde jeg fra bunnen, med melkefri tykk hvitsaus, og i stedet for ost på toppen brukte jeg hvitsaus og strødde på knust tortillachips for salt og krunsj. Kjempegodt egentlig :)

Bruker mye Oatly-produkter i matlaging, havremelk, havrefløte, havrerømme, havrevaniljesaus etc. Det meste kan lages melkefritt, bare pass på å les ingredienser på halv/helfabrikata, man kan bli overrasket over hva som inneholder melkeprotein!
 
Min reagerte på både melk og hvete, dog intoleranser og ikke allergi.
Men vi så ganske rask forbedring når jeg kutta ut alt.

Pizza uten hvete og melk er kjipe greier. Men man overlever det og :)
Vi bare kutta den store jakten på erstatninger, oatley har en del bra, og Berit Nordstrand, men med kombinasjonen hvete/melk så ble det mye rene proteiner og grønnsaker :p Heldigvis gikk egg bra, så ble en del av det :)
 
Kuttet for en uke siden og har merket noe effekt, men ikke veldig foreløpig. Mye mageknip og forstoppelse. Med storesøster gikk det vel 3-4 uker før vi merket god bedring, men hun hadde kolikk også som ikke ga seg.

Ang middager bytter jeg ut med melkefritt smør og gryr, men unngår lage middager hvor melk eller ost er "hovedingrediens" :) Positive er at jeg må lage alt fra bunn, blir jo brått mer bevisst. Ulempen er at med unntak av brød, frukt og smoothie er det lite mat på farten som er melkefritt. Gruer meg til å måtte spise ute, husker jeg gjorde det sjeldent med storesøster det året.
 
Back
Topp