Melkeproteinallergi

Fionnu

Gift med forumet
Novemberbarna 19
Julegavene 2019
Septemberskattene 2023
Kan det plutselig oppstå, eller gi utslag, så sent som ved 4 mnd?

Fullammer min gutt på litt over 4 mnd og det har gått ganske smertefritt. I starten hadde han hyppige bleier, alltid fin i farge og konsistens. Ved 3 mnd kom bleiene mer sjeldent, 1-3 ganger i uka, men fine bleier og han har ikke virket plaget. Siste par ukene har det tatt seg opp og det er nå flere daglig igjen.

Tirsdag denne uka var bleiene veldig grønne, samt mye slim og tidvis bare rant det. Her var det også spor av blod. Så ble bleiene tilnærmet normale igjen, før lørdag da han har hatt svært mange grønne og blodige bleier. Søndag, i dag, er de fremdeles grønne men ikke blodige.

Ammingen går fint, men han bæsjer nå veldig ofte i forbindelse med amming, merker på han at han blir svært urolig ved brystet og tar jeg han da opp for rap så smeller det i bleia. På lørdag kveld ble han også veldig rød på haka og litt kinn, kunne ligne på elveblest/reaksjon på noe.

Legevakta ville ikke ha oss inn, men legen jeg prata med syns det kunne høres ut som melkeproteinallergi og ba meg ta det opp med fastlegen - som jeg selvfølgelig skal.

Er sikkert noen med litt erfaring her, kan dette høres ut som melkeproteinallergi? Han har fra nyfødt vært en gange rolig og harmonisk baby, lite gråt. Har jobbet litt med magen, og tidligere ga vi minifom, men det er lenge siden nå.
 
Kan det plutselig oppstå, eller gi utslag, så sent som ved 4 mnd?

Fullammer min gutt på litt over 4 mnd og det har gått ganske smertefritt. I starten hadde han hyppige bleier, alltid fin i farge og konsistens. Ved 3 mnd kom bleiene mer sjeldent, 1-3 ganger i uka, men fine bleier og han har ikke virket plaget. Siste par ukene har det tatt seg opp og det er nå flere daglig igjen.

Tirsdag denne uka var bleiene veldig grønne, samt mye slim og tidvis bare rant det. Her var det også spor av blod. Så ble bleiene tilnærmet normale igjen, før lørdag da han har hatt svært mange grønne og blodige bleier. Søndag, i dag, er de fremdeles grønne men ikke blodige.

Ammingen går fint, men han bæsjer nå veldig ofte i forbindelse med amming, merker på han at han blir svært urolig ved brystet og tar jeg han da opp for rap så smeller det i bleia. På lørdag kveld ble han også veldig rød på haka og litt kinn, kunne ligne på elveblest/reaksjon på noe.

Legevakta ville ikke ha oss inn, men legen jeg prata med syns det kunne høres ut som melkeproteinallergi og ba meg ta det opp med fastlegen - som jeg selvfølgelig skal.

Er sikkert noen med litt erfaring her, kan dette høres ut som melkeproteinallergi? Han har fra nyfødt vært en gange rolig og harmonisk baby, lite gråt. Har jobbet litt med magen, og tidligere ga vi minifom, men det er lenge siden nå.
Anbefaler deg å melde deg inn i Facebook-gruppen "barn med Melkeallergi".
Der får du nok svar. Mange med mye kompetanse.

Jeg har 3 barn med melkeproteinallergi, og alle slet med det fra 4-5 ukers alderen.
Lest om en del som får diagnosen ved 10 mnd osv, så det er nok fullt mulig.
 
Det kan oppstå når som helst ja. Husk at det tar opptil 6 uker før melkeprotein er ute av brystmelk. Her har jeg melkeproteinallergi selv, så mini får helt melkefri mm fra meg, og litt mme med hydrolysert melkeprotein etter anbefaling fra sykehuset. (Har ikke nok melk)

Gruppen nevnt er veldig god :)
 
Det kan oppstå når som helst og det du beskriver kan høres ut som mpa ja! ring fastlegen før du endrer kosthold, eller ta en besluttning i samråd med fastlega via tlf om mulig
 
Hos oss kom det når han var rundt 3 mnd. Magen var fin i starten, men så fikk han en forkjølelse og magen kom seg aldri igjen, det ble bare mer og mer grønn avføring, og hyppigheten økte. Vi gikk 3 dager på melkefri-diett og magen ble normal igjen. Men, som de andre sier, snakk med fastlegen om det, man skal ikke eliminere på egenhånd.
 
Det kan oppstå når som helst. Du burde ta kontakt med fastlegen. Vår nr 2 ble testet da det så ut som blod i avføringen pga mørke prikker. Det var ikke det og han var bare sensitiv ang melk og kunne ikke drikke rein melk. Nå er alt bra.
 
Back
Topp