Melkeproteinallergi og amming

Ctrl

Gift med forumet
Januar 2017
Julikulene 2020
Jeg har ei lita ei på 8 uker som har melkeproteinallergi. Hun fullammes, og jeg har vært melkefri i snart 3 uker. Har vært hos barnelege med spesialisering innen allergi, likevel føler jeg vi ikke har fått så mye oppfølging. Han sa det ikke var noe som kunne gjøres, bare at vi måtte kutte melk, fortsette å amme, så kunne vi få en veiledningstime når vi skal begynne å introdusere mat. Hun nekter også å ta flaske. Er det noen her med erfaring rundt det samme? Har dere fått god oppfølging? Verken allergilegen eller helsestasjonen hadde noe særlig erfaring å bidra med.

Vi har også en reaksjon igjen nå, og jeg kan ikke se at jeg har fått i meg melk i det hele tatt de siste dagene. Kun soya i et brød jeg spiste. Kan jo være hun reagerer på det også? Vet ikke hvor lang tid det tar før man spiser noe til det merkes i morsmelka?

Og hvordan er det med mat som kan inneholde spor av melk, burde man holde seg unna det også?

Ble litt mye her nå, men håper noen kanskje har noen erfaringer å komme med :)
 
Ingen ekspert, men vet mange får god hjelp i gruppa amming med allergier på FB :)

Ellers vet jeg at soyaproteinet er veldig likt melkeproteinet, så derfor bør soya også unngås :) så er nok derfor :/
 
Hei!

Jeg skjønte at det "måtte være noe" da gutten min var 3,5 måneder og kuttet ut melk på dagen. Tre dager etterpå var han en helt ny baby og jeg ble dermed veldig sikker i min sak på at han ikke tålte melkeprotein. Tok det opp med helsesøster, hun bare sa jeg skulle la være å spise melk fram til seks måneder (som om det var null stress - må jo lage mat til hele familien og ekskludere melk osv). Følte ikke hun tok det så veldig på alvor, mer at hun tenkte at hadde litt umodne tarmer.

Men hadde et par anledninger med provokasjon og fikk bekreftet det enda mer for meg selv at det var melken jeg drakk/spiste han ikke tålte. Derfor tok jeg kontakt med fastlege og ble videresendt til barnelege. Tok prikktest, men siden han ikke har noen reaksjon i hud (i form av eksem) så var det ikke mulig å påvise allergien. Men legen syntes min forklaring var veldig samavarende med melkeproteinallergi, så vi fikk skrevet ut blåresept på mme.

Fikk beskjed om at jeg kunne ta kontakt med dem igjen om et halvt år hvis jeg hadde behov for det.

Men føler at dette er ganske overlatt til oss selv, hverken helsesøster eller lege på seksmånederskontrollen her om dagen løftet egentlig et øyenbryn da jeg sa at han hadde melkeproteinallergi. Sist jeg sa det til HS spurte hun bare teit om ikke jeg synes den erstatningsmelka stinka noe innmari.... eh?

Nå skal han jo riktignok ikke selv introduseres for melkeprodukter på ei god stund ennå, så sånn sett er det ikke noe stress. Men det er jo litt kjedelig å ikke få noen kommentarer eller ord. Synes det noen ganger er tøft å la være å spise melk helt. Har også lurt litt på om han får i seg alle riktige vitaminer siden jeg ikke spiser melk osv.

Hvis jeg har spist melkeprodukter (har gjort det et par anledninger for å se hvordan det ligger an) om dagen så merker jeg reaksjon på natta og dagen etterpå. Spesielt hvis det er ren melk.

Vet at noen barn er skikkelig sensitive så de tåler ikke engang at mor spiser spor av melk. Men tror det er ytterst få som opplever det heldigvis. ♡

Jeg vet egentlig ikke hva man har krav på ang. oppfølging. Men vil også tipse om den gruppa som blir nevnt her oppe. Mye bra der. :)
 
Hei!

Jeg skjønte at det "måtte være noe" da gutten min var 3,5 måneder og kuttet ut melk på dagen. Tre dager etterpå var han en helt ny baby og jeg ble dermed veldig sikker i min sak på at han ikke tålte melkeprotein. Tok det opp med helsesøster, hun bare sa jeg skulle la være å spise melk fram til seks måneder (som om det var null stress - må jo lage mat til hele familien og ekskludere melk osv). Følte ikke hun tok det så veldig på alvor, mer at hun tenkte at hadde litt umodne tarmer.

Men hadde et par anledninger med provokasjon og fikk bekreftet det enda mer for meg selv at det var melken jeg drakk/spiste han ikke tålte. Derfor tok jeg kontakt med fastlege og ble videresendt til barnelege. Tok prikktest, men siden han ikke har noen reaksjon i hud (i form av eksem) så var det ikke mulig å påvise allergien. Men legen syntes min forklaring var veldig samavarende med melkeproteinallergi, så vi fikk skrevet ut blåresept på mme.

Fikk beskjed om at jeg kunne ta kontakt med dem igjen om et halvt år hvis jeg hadde behov for det.

Men føler at dette er ganske overlatt til oss selv, hverken helsesøster eller lege på seksmånederskontrollen her om dagen løftet egentlig et øyenbryn da jeg sa at han hadde melkeproteinallergi. Sist jeg sa det til HS spurte hun bare teit om ikke jeg synes den erstatningsmelka stinka noe innmari.... eh?

Nå skal han jo riktignok ikke selv introduseres for melkeprodukter på ei god stund ennå, så sånn sett er det ikke noe stress. Men det er jo litt kjedelig å ikke få noen kommentarer eller ord. Synes det noen ganger er tøft å la være å spise melk helt. Har også lurt litt på om han får i seg alle riktige vitaminer siden jeg ikke spiser melk osv.

Hvis jeg har spist melkeprodukter (har gjort det et par anledninger for å se hvordan det ligger an) om dagen så merker jeg reaksjon på natta og dagen etterpå. Spesielt hvis det er ren melk.

Vet at noen barn er skikkelig sensitive så de tåler ikke engang at mor spiser spor av melk. Men tror det er ytterst få som opplever det heldigvis. ♡

Jeg vet egentlig ikke hva man har krav på ang. oppfølging. Men vil også tipse om den gruppa som blir nevnt her oppe. Mye bra der. :)

Takk for svar. :) ganske mye likt som oss da. Trist at de ikke tar det mer alvorlig, da det påvirker hverdagen til både mor og baby ganske betraktelig om du spør meg.. de sier at det ikke er noen vedvarende skade om barnet får det i seg, men det er vel ikke bra for barnet å ha foreldre uten energi til overs fordi alt går med til trøst, uro og bekymring. Blir jo også vanskeligere å være sosial, og det er ikke lett å dra ut å spise heller.

Reaksjonen her tok litt lengre tid før satte inn, og varer fortsatt. Fikk i meg soya på lørdag og søndag.. og det er litt bedre i dag. Vet ikke om reaksjonen er annerledes med soya enn med melk, for med melk gikk det over på to dager.

Du sier noe når det gjelder vitaminer og sånn. Har egentlig ikke tenkt så langt jeg! Så det var noen som har fått henvisning til ernæringsfysiolog, men det er vel kanskje ikke normalt..?

Tusen takk for tips. Har meldt meg inn i gruppa.
Håper det går bedre med dere framover :)
 
Takk for svar. :) ganske mye likt som oss da. Trist at de ikke tar det mer alvorlig, da det påvirker hverdagen til både mor og baby ganske betraktelig om du spør meg.. de sier at det ikke er noen vedvarende skade om barnet får det i seg, men det er vel ikke bra for barnet å ha foreldre uten energi til overs fordi alt går med til trøst, uro og bekymring. Blir jo også vanskeligere å være sosial, og det er ikke lett å dra ut å spise heller.

Reaksjonen her tok litt lengre tid før satte inn, og varer fortsatt. Fikk i meg soya på lørdag og søndag.. og det er litt bedre i dag. Vet ikke om reaksjonen er annerledes med soya enn med melk, for med melk gikk det over på to dager.

Du sier noe når det gjelder vitaminer og sånn. Har egentlig ikke tenkt så langt jeg! Så det var noen som har fått henvisning til ernæringsfysiolog, men det er vel kanskje ikke normalt..?

Tusen takk for tips. Har meldt meg inn i gruppa.
Håper det går bedre med dere framover :)
Nei, det er rett og slett ikke noe koselig å se at babyen får vondt i magen og alt som hører med, når den bare spiser den eneste maten den vet om. Så at du har funnet ut hva det kan være, og ønsker å finne ut mer og avstå fra å spise det babyen ikke tåler, er en bragd i seg selv. Vil gi deg en klapp på skulderen! Fikk høre "kan du ikke bare slutte å amme da?" av noen jeg kjenner godt, og det var skuffende...

Vet ikke hva man har krav på, men flere jeg kjenner opplever å bare bli en kasteball mellom sykehus, fastlege og helsestasjon. Tror man bare må manne seg opp og prøve å stille noen krav!

Tar forresten sånne kalsiumtabletter og jeg tror det skal holde ang. vitaminer. Men jeg er ikke helt sikker på noe egentlig. Selv om det er mye en kan lage å spise uten melk, så har jeg fortsatt et til barn i familien som skal ha melk, så noen ganger blir det litt slitsomt.. Har gått kjempelei av å lage middag og mat de siste månedene pga dette.

Ettersom hva jeg har hørt så er soyaprotein og melkeproteiner ganske likt oppbygd så det er ikke uvanlig at barn med melkeproteinallergi ikke tåler soya heller. Lykke til videre! Ville dratt til fastlege. Helsestasjon gjør lite med dette, er mitt inntrykk og erfaring selv.
 
Mange nyfødte babyer reagerer "uten grunn". Allergikere kan ha enda mer sensitiv tarm enn andre. Det er helt vanlig at nyfødte kan slite litt med magen uten at det er noe galt. Kan være at du har spist kål eller løk eller krydder el. Det er egentlig ingenting av sånt du ikke kan spise, men noen spedbarn har sensitiv mage.

Det tar 2-3 uker før kumelk er ute av kroppen. Kan hende du bare må vente til det stabiliserer seg.

Får du i deg melkeprotein fra annet enn ku, feks geitemelk i brunost el?

Mange som er allergiske mot kumelksprotein reagerer på egg og soya. Kan det være det? Men da er det jo nye to-tre uker uten det da, for å se...
 
Back
Topp