Melkelekkasjer, vil det gi seg?

Bollebaker87

Elsker forumet
Septembergull'17
Jeg fullammer min datter på 3 uker og har (heldigvis) mye melk. Det lekker en god del og jeg må bytte ammeinnlegg 5-6 ganger i løpet av natten og jevnt over hele dagen.
Vil dette gi seg litt etterhvert slik at jeg kan håpe på å få sove uten bh med tiden, eller vil det være sånn så lenge jeg ammer?
Hilsen fersking på ammefronten :p

Var sånn med meg i begynnelsen og. Måtte kikke ned på brystet da jeg stadig opplevde at genseren var våt og det var full lekkasje...

Husker ikke helt når det ga seg, men tror det ble bedre etter en måned ca.
Ammer hvert fall frøkna på åtte måneder og kan ikke huske sist det skjedde. Så blir nok bedre

Var sånn med meg i begynnelsen og. Måtte kikke ned på brystet da jeg stadig opplevde at genseren var våt og det var full lekkasje...

Husker ikke helt når det ga seg, men tror det ble bedre etter en måned ca.
Ammer hvert fall frøkna på åtte måneder og kan ikke huske sist det skjedde. Så blir nok bedre

Så godt å høre, da håper jeg at det regulerer seg selv etterhvert.

Når jeg ammer nå spruter det godt fra brystet hun ikke spiser fra også, vil det også gi seg etterhvert eller er det bare slik det fungerer? At når krana skrus på, så skrus den på på begge sider? :hilarious:
Sikkert dumt spørsmål, men jeg har jo ikke peil på noe av dette ;)

Når hun spiser nå kan jeg bare holde en kopp under den andre puppen, så spruter det ut mellom 60 og 100 Ml. Har fryseren full av melk :p
Det er jo fint det, men litt upraktisk når vi ikke er hjemme.

Varierer, men for de fleste med normal melkeproduksjon går det over etter et par til 4 måneder. Jeg hadde overproduksjon og de eneste gangene jeg ikke lakk(lakk hele tiden selv bare jeg tok på puppene) var når jeg hadde spysjuka og var fullstendig dehydrert, og når jeg begynte å trappe ned/avslutte ammingen ved 14mnd.
Med yngste tok jeg tak i overproduksjonen med intervallamming slik at jeg ikke slet så mye med lekkasje(men måtte alltid holde et øye) etter 5'ish måneder.

Mulig disse kan være nyttige for deg?
0ff745e84c0b7b93eddd96174bf624ec.jpg

"melkeoppsamlingskopper", de har på apotek. Enten under amming eller mellom for å fange opp litt lekkasjer?

Mulig disse kan være nyttige for deg?
0ff745e84c0b7b93eddd96174bf624ec.jpg

"melkeoppsamlingskopper", de har på apotek. Enten under amming eller mellom for å fange opp litt lekkasjer?

Ja, disse har jeg blitt tipset om tidligere. Tittet på apoteket når jeg var der, men kunne ikke se det noe sted. Får titte innom et annet apotek :)

Jeg fullammer min datter på 3 uker og har (heldigvis) mye melk. Det lekker en god del og jeg må bytte ammeinnlegg 5-6 ganger i løpet av natten og jevnt over hele dagen.
Vil dette gi seg litt etterhvert slik at jeg kan håpe på å få sove uten bh med tiden, eller vil det være sånn så lenge jeg ammer?

Ja, det gir seg for de aller fleste etterhvert. På dagen er melkeoppsamlere en god investering. Du kan også trykke med en finger litt bestemt på brystknoppen (ikke klemme, men trykke), det vil aktivere lukke muskelen og stoppe spruten en stund.
Melken har ikke stabilisert seg enda, men det kommer snart. :)

Ja, det gir seg for de aller fleste etterhvert. På dagen er melkeoppsamlere en god investering. Du kan også trykke med en finger litt bestemt på brystknoppen (ikke klemme, men trykke), det vil aktivere lukke muskelen og stoppe spruten en stund.
Melken har ikke stabilisert seg enda, men det kommer snart. :)

Takk for tips! :happy: Det skal jeg prøve!

Jeg lakk også mye i starten! Det ble gradvis bedre fra han var 2 mnd og da han var rundt 3 mnd lakk jeg kun om det pluttslig var endringer i "ammemønsteret" vårt og jeg fikk spreng. Nå er han 6 mnd og jeg husker ikke sist jeg lakk :p Som andre skriver var melkeopsamlerene veldig praktiske da jeg også lakk mye på den andre puppen en den som ble ammet på (opp til 150mL på det værste). Veldig irriterende der og da men har hatt god nytte av melkelageret jeg etterhvert fikk i fryseren :)
Fikk også tips fra noen om å bruke babybleie om natten da disse suger opp mye bedre enn innleggene haha :p men jeg testet det aldri selv!

Jeg lakk også mye i starten! Det ble gradvis bedre fra han var 2 mnd og da han var rundt 3 mnd lakk jeg kun om det pluttslig var endringer i "ammemønsteret" vårt og jeg fikk spreng. Nå er han 6 mnd og jeg husker ikke sist jeg lakk :p Som andre skriver var melkeopsamlerene veldig praktiske da jeg også lakk mye på den andre puppen en den som ble ammet på (opp til 150mL på det værste). Veldig irriterende der og da men har hatt god nytte av melkelageret jeg etterhvert fikk i fryseren :)
Fikk også tips fra noen om å bruke babybleie om natten da disse suger opp mye bedre enn innleggene haha :p men jeg testet det aldri selv!

Bare et lite tips: Melken som samles opp i oppsamlere skal ikke gis til babyen. :)

Da håper jeg det gir seg etterhvert :) spesielt til vinteren blir det jo litt kjedelig å gå med konstant våte innlegg uansett hvor ofte man skifter.

Bleier ja! :hilarious: Hørtes ikke spesielt behagelig ut :p

Bare et lite tips: Melken som samles opp i oppsamlere skal ikke gis til babyen. :)

Jeg har latt det sprute oppi kopp fra det andre brystet mens jeg ammer og har frosset ned, er det OK? :confused: Har fryseren fyll av melk jeg har samlet på denne måten. Har da brukt avent sine frysekopper som jeg har kokt først.

Jeg har latt det sprute oppi kopp fra det andre brystet mens jeg ammer og har frosset ned, er det OK? :confused: Har fryseren fyll av melk jeg har samlet på denne måten. Har da brukt avent sine frysekopper som jeg har kokt først.

Ja, det er ok så lenge beholderen er steril, og det settes i kjøleskap/fryser eller gis til baby med en gang. :)
Poenget er at det ikke skal lagres flere runder med melk oppi samme beholder som man går med over tid, hvis det gir mening. :)

Ja, det er ok så lenge beholderen er steril, og det settes i kjøleskap/fryser eller gis til baby med en gang. :)
Poenget er at det ikke skal lagres flere runder med melk oppi samme beholder som man går med over tid, hvis det gir mening. :)

Skjønner! :happy: Har brukt steril beholder og satt rett i fryser, så da skal de være greie.
Takk for svar!:)

Jeg steriliserte melkeoppsamlerene og satte den på i det jeg startet og amme på det andre brystet. Med en gang jeg var ferdig å amme helte jeg melken over i frysepose og la i fryseren. Vasket så melkeoppsamleren og steriliserte den før neste amming. Fikk beskjed av HS søster at det gikk fint så lenge jeg ikke gikk med de lenge og vasket og steriliserte de mellom hver gang. Håper hun hadde rett... Eller nå har han jo uanset spist den melken og heldigvis gikk det fint :p :)

Så forskjell på om en samler opp under amming og så kjøler/fryser =ok, men om en går med de mellom amming for å samle opp lekkasjer =ikke ok å spare på?
Gir mening [emoji4]

Så forskjell på om en samler opp under amming og så kjøler/fryser =ok, men om en går med de mellom amming for å samle opp lekkasjer =ikke ok å spare på?
Gir mening [emoji4]
Jeg ville ikke gitt babyen melken som blir samlet opp over litt tid i slike oppsamlingskopper, fordi det nok da blir dannet rikelig med bakterier i melken! Om det sprutes i en kopp over kort tid og blir kjølt fort ned/fryst ned er jo dette det samme som om man skulle brukt en brystpumpe.

Back
Topp