Melkeintoleranse

LeneB

Forumet er livet
Oktoberskatter 2014
Marsboere 2020
Ja side lillemor blir bare verre og verre med sine skriketokter. Og har kolikk. Så kontaktet jeg helsestasjonen. Prøvd kiropraktor, minifom, fennikelte, sukkervann, vugging, byssing osv... U
Name it!!! Så nå skal hun til lege på helsestasjon på mandag og jeg skal prøve melkefri diett minst en uke! Håper det kan hjelpe.

Spørsmålet her er. Hva kan jeg spise???? Det vil all mat jeg får i meg skal ikke inneholde noe melkeprotein. Noen erfaring???

Kun reine produkter og mat laga frå bunn, då har du full kontroll på ka du får i deg :)
Håpe virkelig da kan hjelpa :)
Her har eg kutta ut å drikka melk, men han tåle melk i maten sp e kokt :)

Titter innom fra november...

Har familie som ikke tåler melkeproteinet. Skal jeg lage mat til dem må jeg derfor lese nøye på ingredienslista for å se at ting ikke inneholder melk. Står det at det kan inneholde spor av melk går det bra for dem. Er vel mest en sånn sikkerhetsgreie at di skriver det...

Finnes melange uten melk som kan brukes til baking, steking etc. Blått papir. Finnes også bordsmør som er blå i pakka uten melk, husker ikke merke.

I stedet for melk kan en bruke soyamelk og havremelk. Brukt havremelk til baking. Ikke veldig inni det så vet ikke heilt hvilken melk som er best til hva...

Foreløpig føler jeg ikke lille her reagerer på melk, heldigvis ;) men er bare fire uker.....

Lykke til :-) ps finnes flere nettsider med oppskrifter uten melk :-)

Ei på barselgruppa mi har et barn med melkeintoleranse/allergi, og hun sa at kumelk finnes i melken til mammaen i 2 uker. Det forsvinner kanskje gradevis, men hun hadde merket vesentlig bedring etter to uker med totalt melkefri diet.

Titter innom fra november...

Har familie som ikke tåler melkeproteinet. Skal jeg lage mat til dem må jeg derfor lese nøye på ingredienslista for å se at ting ikke inneholder melk. Står det at det kan inneholde spor av melk går det bra for dem. Er vel mest en sånn sikkerhetsgreie at di skriver det...

Finnes melange uten melk som kan brukes til baking, steking etc. Blått papir. Finnes også bordsmør som er blå i pakka uten melk, husker ikke merke.

I stedet for melk kan en bruke soyamelk og havremelk. Brukt havremelk til baking. Ikke veldig inni det så vet ikke heilt hvilken melk som er best til hva...

Foreløpig føler jeg ikke lille her reagerer på melk, heldigvis ;) men er bare fire uker.....

Lykke til :-) ps finnes flere nettsider med oppskrifter uten melk :-)
Takk for alle gode tips :) fått snakket med helsesøster, så skal lage en plan :) og jeg har allerede fått kjøpt inn mat! Overrasket hvor mye jeg faktisk kan spise :)

Ei på barselgruppa mi har et barn med melkeintoleranse/allergi, og hun sa at kumelk finnes i melken til mammaen i 2 uker. Det forsvinner kanskje gradevis, men hun hadde merket vesentlig bedring etter to uker med totalt melkefri diet.
Ja helsesøster sa at jeg burde se noe bedring etter 1-2 uker :) så får man bare krysse fingre ! :)

Brød, blått soft smør (blå pakke), servelat uten melk, go og mager pølse, stabburet ovnsbakt leverpostei, kaviar, skinke...

Det står at go og mager salami er melkefri, men i ingrediensene står det startkultur, og det er fra melk, så mitt barn tålte ikke at jeg spiste den.

Mysepulver er melk.

Spis mariekjeks til kos, og melkefri sjokolade:) salt potetgull.

Det finnes melkefrie sauser på butikken. Bytt ut melk med rismelk eller havremelk. Soyamelk er ikke så sunt, hvertfall ikke i mengder. Er hormonforstyrrende og ikke anbefalt til barn.

Det er det jeg kommer på nå:)

Hun her har også melkeallergi! Men nå har jeg holdt meg unna melkeprodukter fra starten av, men vi fant det ut pga. At hun kastet opp av mme! Brukte kun mme om kvelden, grunnet lite produksjon da, så nå går pumpa hele døgnet og er veldig forsiktig med inntaket av melkeprodukter!:)
Men veldig greit å få det konstatert, for da kan du få mme på blå resept (alltids kjekt å ha om det skulle skje noe), for den erstatningen er SVINDYR!!;)

Brød, blått soft smør (blå pakke), servelat uten melk, go og mager pølse, stabburet ovnsbakt leverpostei, kaviar, skinke...

Det står at go og mager salami er melkefri, men i ingrediensene står det startkultur, og det er fra melk, så mitt barn tålte ikke at jeg spiste den.

Mysepulver er melk.

Spis mariekjeks til kos, og melkefri sjokolade:) salt potetgull.

Det finnes melkefrie sauser på butikken. Bytt ut melk med rismelk eller havremelk. Soyamelk er ikke så sunt, hvertfall ikke i mengder. Er hormonforstyrrende og ikke anbefalt til barn.

Det er det jeg kommer på nå:)
Takk!!! Åh visste ikke at soya er det :( jeg som har kjøpt inn soyaprodukter som jeg kan spise. Jaja bare ikke spise mengde med det.

Så bra! Trodde jeg måtte unngå sauser helt :)

Hun her har også melkeallergi! Men nå har jeg holdt meg unna melkeprodukter fra starten av, men vi fant det ut pga. At hun kastet opp av mme! Brukte kun mme om kvelden, grunnet lite produksjon da, så nå går pumpa hele døgnet og er veldig forsiktig med inntaket av melkeprodukter!:)
Men veldig greit å få det konstatert, for da kan du få mme på blå resept (alltids kjekt å ha om det skulle skje noe), for den erstatningen er SVINDYR!!;)
Åh hun har det ja? Men hvordan var hun på dagen og natta? Hun her har bare blitt verre og verre med skriketokter og urolig, masse promp, rap. Hvor gammel er den lille nå? Lillemor er fem uker.

Kastet opp hver gang hun fikk mme?

Jeg leste "blå sofa" og tenkte.. What?! Spise blå sofa?? Nei nå er frøken Lykke!!! ute og sykler i feil tråd :P Også var det jeg som var ute og sykla i ammetåka! XD
Haha:D ikke lett alltid;)

Sniker i fra september.
Tror vesla her også reagerer på melk, så har gått over til laktosefrimelk.
Ost og alt anna med melk går bra. Bare ikke i for store mengder.
Hun har blitt mye roligere og i bedre form nå. Så tydelig at det hjelpte.

Sniker i fra september.
Tror vesla her også reagerer på melk, så har gått over til laktosefrimelk.
Ost og alt anna med melk går bra. Bare ikke i for store mengder.
Hun har blitt mye roligere og i bedre form nå. Så tydelig at det hjelpte.
Hvordan var hun da? Altså i løpet sv dag og natt?

Åh hun har det ja? Men hvordan var hun på dagen og natta? Hun her har bare blitt verre og verre med skriketokter og urolig, masse promp, rap. Hvor gammel er den lille nå? Lillemor er fem uker.

Hm lille her gråter også litt mer enn før. Vil jo alltid ha en forklaring på grpten, men føler ikke det er sammenheng med når jeg har spist melkeprodukter.... Mye promp og bæsj her.... Av og til litt grønt i bæsjen, vet ikke om det kan ha noe å si?? Stort behov for nærhet særlig på nattestid....

Lille er bare fire uker så kan jo forstå behovet for nærhet og lite rutine på ting....

hei! jeg fant også fort ut at shnuppa reagerer på melk, eller melkeprotein da. nå har jeg sluttet helt å drikke melk og spise ost på brødet. men jeg har også funnet ut at det går greit med melkeprotein i små porsjoner, eks. går greit meg litt melk/fløte på grøten til frokost, men da burde jeg ikke ha melk i middagen feks. har hørt at de kan vokse av seg intoleransen, håper det stemmer:)
ps. hvis du plutselig skal slutte med melk, kan det være greit å ta kalsium tabletter:)

Hvordan var hun da? Altså i løpet sv dag og natt?
Hun var veldig urolig. Sov dårlig og skrek mye. Magen var ikke god, prompa og hadde mange bæsjebleier i løpet av en dag. Avføring var veldig løs og hun prompa mye.
Nå er magen helt bra og hun er mer fornøyd. Sover godt både på dag og natt.

Veldig urolig om jeg har fått i meg melkeprodukter! Drev til 07.00 en morgen her;)
Og hun er mye mer urolig på kvelden/natten enn hva hun er på dagtid!:/

Hun kastet opp hver eneste gang hun fikk mme, trodde først hun var en storgulper - for det var det Hs sa!

Fem uker hun her også;)

Jeg har også kuttet ut melk, og merket bedring etter ca 11 dager.
Er masse du kan spise, mange fine soya og havreprodukter i stedet for melk. Les alltid på pakker hva de inneholder, det er melk i mye mer enn man tror:)

Lykke til og vi håper på bedring!

Veldig urolig om jeg har fått i meg melkeprodukter! Drev til 07.00 en morgen her;)
Og hun er mye mer urolig på kvelden/natten enn hva hun er på dagtid!:/

Hun kastet opp hver eneste gang hun fikk mme, trodde først hun var en storgulper - for det var det Hs sa!

Fem uker hun her også;)
Såpass ja! Håper det fungerer for min lille også. Hadde vært godt å se hun slippe å plages så fælt.

Oki. Såpass!!! Det var jo ikke bra ;(

Back
Topp