Melkefritt/melkeproteinallergi?

LilleVimsen

Gift med forumet
Septemberskattene 2023
Babyen min er 4 mnd nå. Jeg skal teste melkefritt kosthold fremover for å se om det kan være MPA. Er det noen som har noen tips/råd å komme med når det gjelder middagsretter, nettsider, fb-grupper, mat-influensere på insta etc som er relevant?
Kan jeg forresten spise matvarer som ikke inneholder melk, men som det står at «kan inneholde spor av melk»?
 
Spiser mest vegansk. Melk er jo nesten overalt.
Vi bruker også mye hellofresh, og bytter ut jogurt/rømme/fløtte/smør/ost med vegansk fra butikk.
Og mange indiske retter, sushi, thai, …
Italienske retter er vanskelig nå.

Jeg spiser alt med «spor av melk», men ikke hvis melk/melkepulver står i hovedliste.
 
Spiser mest vegansk. Melk er jo nesten overalt.
Vi bruker også mye hellofresh, og bytter ut jogurt/rømme/fløtte/smør/ost med vegansk fra butikk.

Jeg spiser alt med «spor av melk», men ikke hvis melk/melkepulver står i hovedliste.
Ja, det er jo det som er problemet - til og med i tannkrem! Har funnet oppskrift på et godt brød uten melk, og vi har byttet ut smør, rømme, melk med plantebasert. Og er jo en del pålegg uten melk. Er middagene vi sliter mest med. Vi har jo HelloFresh-abonnement som vi har satt på hold en stund nå, så kanskje vi skal ta i bruk dem igjen :shy: De merker jo flere av rettene sine med melkefritt også :)
 
Jeg har selv hatt mpa i over 10 år, går veldig greit. Husk at det kan ta god tid før du ser skikkelig endring. Min kusine med baby med mpa fikk reaksjon i en hel uke når mor som egt spiser melkefritt tok en sjokoladebit liksom.

Når det kommer til middag er jo asiatisk supert, generelt lite melk. Ellers føler jeg det ikke er særlige restriksjoner når det kommer til mat utenom ting som inneholder ost, som lasagne, sånne ting holder jeg meg bare unna. Så og si uansett hva det er er det bare å bytte ut melke-delen med gryr fløte, blå Melange, havremelk eller kokosmelk - eller tilogmed vann og så er du i boks. Alt av saus kan du lage melkefritt, tilogmed LETT Toro bearnaise saus er uten melk i ingrediensene og så bytter du bare ut melken sjøl. Jeg spiser ting som «kan inneholde spor av melk», men ikke hvis det er melk i innholdsfortegnelsen.

Jeg spiser kylling, wok, taco, laks, biff med pommes frites, pasta carbonara, tomatsuppe med makaroni, hjemmelagde kjøttboller i brun saus, lammelår med ovnsbakte grønnsaker. Så og si alt kan mages uten melk :)
 
Nr 1 hadde MPA som liten. Opplevde det ikke så vanskelig. Var litt å sette seg inn i i starten, men så og si all hjemmelaget mat kan lages uten melkeprotein.
 
Back
Topp