Melkefritt kosthold

Arktis

Glad i forumet
Oktoberfruene 2018
FebbisBebbis2021 ❄️
Lillebror på 4 uker har mye vondt i magen og er stort sett misfornøyd de timene han er våken. Den siste tida har han hatt noen skriketokter som uten tvil kommer av vondt i magen. Vi ser an om det blir en trend, men det virker litt som kolikk :banghead:

Jeg tenker å kutte melk fra kosten i 2-3 uker og se om han blir bedre. Er det noen som har noen erfaringer å dele? Jeg ser bla. at de fleste brød har "spor av melk og nøtter" trykket på som en opplysning, men har ikke melk på ingredienslista. Kan man spise det da?
Noen som spiste melkefritt og opplevde at baby fikk mindre vondt i magen av dette?
 
Spor=produsert I samme fabrikk, så det er en ørliten sjanse for krysskontaminering.
Jeg er melkefri selv, og mini var til 12 mnd, men han har ingen tegn til melkeallergi.
Det tar opptil 6 uker før melkeproteinet er helt ute av systemet, så 2-3 uker er kanskje ikke nok.
Husk at de fleste laktosefrie produkter inneholder melkeprotein. Veganske produkter skal være trygge. Lykke til!
 
Spor=produsert I samme fabrikk, så det er en ørliten sjanse for krysskontaminering.
Jeg er melkefri selv, og mini var til 12 mnd, men han har ingen tegn til melkeallergi.
Det tar opptil 6 uker før melkeproteinet er helt ute av systemet, så 2-3 uker er kanskje ikke nok.
Husk at de fleste laktosefrie produkter inneholder melkeprotein. Veganske produkter skal være trygge. Lykke til!
Fuuck, 6 uker? Det var greit å vite, kanskje jeg må utvide tidshorisonten litt. Begynte i dag :p

Hvor lang tid tok det før du merket effekt?
 
Fuuck, 6 uker? Det var greit å vite, kanskje jeg må utvide tidshorisonten litt. Begynte i dag :p

Hvor lang tid tok det før du merket effekt?
Ærlig talt husker jeg ikke :p er over 20 år siden jeg måtte kutte ut melk :hilarious: men idag merker jeg det bare mannen spiser melk og så kysser meg, så jeg er veldig ømfintlige. Det er ikke så vanlig heldigvis. Men melkefritt er ikke vanskelig, du må bare sikre at du får nok jod, dvitamin og kalsium (er ofte dette tilsatt i vanlige melkeprodukter, men ikke nødvendigvis i erstatningsproduktene). Jeg tar tilskudd selv, men har beinskjørhet i tillegg, så får på resept :)
 
Lillebror på 4 uker har mye vondt i magen og er stort sett misfornøyd de timene han er våken. Den siste tida har han hatt noen skriketokter som uten tvil kommer av vondt i magen. Vi ser an om det blir en trend, men det virker litt som kolikk :banghead:

Jeg tenker å kutte melk fra kosten i 2-3 uker og se om han blir bedre. Er det noen som har noen erfaringer å dele? Jeg ser bla. at de fleste brød har "spor av melk og nøtter" trykket på som en opplysning, men har ikke melk på ingredienslista. Kan man spise det da?
Noen som spiste melkefritt og opplevde at baby fikk mindre vondt i magen av dette?
Hvordan er avføringen? Svelger han mye luft? At det kan være det som plager? jeg har 2 med Mpa. For oss har det gått fint med kan inneholde spor, vær også obs på at det ikke er pålagt å merke spor, så selv om det ikke står noe om spor så kan det være det. Skjekk tannkremen din, for det inneholder av og til colostrum(råmelk) og eventuelle hudpleieprodukt. Og lykke til:) her ble amming ikke et tema når babyene måtte over på melkefritt, men mine hadde litt mer symptomer og jeg sliter med å innta mat til vanlig, så orket ikke å begrense eget kosthold. Mme for allergikere er heldigvis gratis på blå resept :)
 
Hvordan er avføringen? Svelger han mye luft? At det kan være det som plager? jeg har 2 med Mpa. For oss har det gått fint med kan inneholde spor, vær også obs på at det ikke er pålagt å merke spor, så selv om det ikke står noe om spor så kan det være det. Skjekk tannkremen din, for det inneholder av og til colostrum(råmelk) og eventuelle hudpleieprodukt. Og lykke til:) her ble amming ikke et tema når babyene måtte over på melkefritt, men mine hadde litt mer symptomer og jeg sliter med å innta mat til vanlig, så orket ikke å begrense eget kosthold. Mme for allergikere er heldigvis gratis på blå resept :)
Avføringen er helt normal morsmelksbæsj, ingenting utenom det vanlige der! Jeg vet ikke om han svelger luft, men kan lage litt "hikkelyder" mens han spiser, kan det være et tegn? Virker ofte veldig "full" etter å ha spist, hikkete og gulpete, liksom.
Vi aner rett og slett ikke hva det er som gjør at han plages, men å kutte melk var en helt konkret ting vi tenkte vi kunne prøve ut, i alle fall for å eliminere én ting :p Om det ikke gir bedring, så har man i alle fall prøvd.

Noen som har tips til hvordan jeg kan gå frem for å finne ut hva som plager ham? Kan helsesykepleier bistå på noen måte, tror dere?
 
Nr 1 hadde mpa. Han hadde ekstreme magesmerter og var skikkelig forstoppet (andre har diaré). Tok vel 1-2 uker uten Mp før vi merket noe forskjell og ca 6 uker før han var helt bra. Introduserte da mp igjen for å sjekke at der virkelig var det og ikke noe annet og han ble dårlig igjen samme dag og bra igjen når vi tok det bort. Tålte fint spor av melk.
 
Har du snakket med lege om å skulle kutte ut melk?
 
Back
Topp