Melkefri risgrøt til jul

Surita

Elsker forumet
Guttungen her tåler ikke melk og jeg har etterhvert funnet ut at jeg selv tåler det ganske dårlig. Så i kveld fikk jeg et anfall av noe galskap og tømte vanlig ris i en gryte og tømte oppi rismelk og vann. Heiv oppi en skje med vaniljesukker for å få det til å smake litt søtt og godt. Har sett på de grøtposene man får kjøpt at det står vanilin... så da må vel vaniljesukker gjøre nytta tenkte jeg. Hihihi.... Kokte og kokte på den greia for å se hva det ble av det. Etter en halvtime med koking og litt etterfylling av rismelk og vann for å få riktig konsistens så heiv jeg på litt kanel og smakte. Det ble faktisk veldig godt jo! [:D] Det har helt riktig konsistens og smaker bare litt mer ris enn jeg er vant til. Hehe...

Så konklusjonen er at både jeg og lillegutt med god samvittighet kan spise risgrøt til jul vi også. [:D] Tenkte bare å dele sånn i tilfelle det er flere her med barn som har melkeallergi og som lurer på et lurt alternativ til risgrøt i jula. [:D]

Her blir det risengrynsgrøt med soyamelk for meg, Simon og søsteren min (som også har melkallergi) på julaften. Spent på om det er noe mandel i den [;)]
Har ikke prøvd å lage med rismelk da. Har ikke så gode erfaringer med risproduktene. Prøvde å lage fløtesaus med risfløten, men den måtte jeg kaste. Laget sjokomelk med rismelk og den smakte ikke godt. Synes heller ikke noe om risisen.

Jeg unngår soya fordi soyaprotein ligner såpass på melkeprotein at guttungen reagerer på det.
Havremelk er ofte bedre til sånne ting som sjokomelk og fløtesaus. Det har fortsatt litt havresmak selvfølgelig, men jeg synes det smaker veldig godt. [:)] Ikke helt som orginalen og det kommer det aldri til å bli når man erstatter med noe som ikke er melk. Melkefettet har veldig mye å si for smaken. Men det er absolutt et helt ok alternativ når man blir dårlig i magen av å spise noe med vanlig melk.

Grunnen til at jeg brukte rismelk oppi er fordi det ellers ville blitt havresmak av grøten.
Havre-isen til Oatly er iallefall knallgod! Så selv om du har dårlig erfaring med ris-produkter vil jeg anbefale å smake iallefall. [:D] Jordbærisen er digg!

Kan jeg spørre: hvordan fant du ut at lillegutten din ikke tålte melk? Og får han Nestlè sin barnegrøt, Sinlac sin spesialgrøt eller finnes det andre grøter der ute som kan gis?

For oss som lager grøt på "gamlemåten" så bruker vi grøtris, vaniljesukker og melk. Gjør du det samme men bare bytter ut kumelk med den dere tåler, så er jeg sikker på at grøten blir enda bedre enn med vanlig ris [:)][;)]
Flott at du deler tips til de som sliter med allergier da!!

Jeg brukte vanlig ris jeg... hehe... men det blir helt sikkert bedre om man bruker grøtris ja. [:D]
Jeg tenkte jeg bare skulle prøve og se om det gikk an å lage av vanlig ris siden vi ikke hadde kjøpt inn grøtris.

Kan jeg spørre: hvordan fant du ut at lillegutten din ikke tålte melk? Og får han Nestlè sin barnegrøt, Sinlac sin spesialgrøt eller finnes det andre grøter der ute som kan gis?

Her fant jeg det ut på grunn av at han skreik som en stukket gris etter hvert måltid. Han skrek i et par timer i strekk før det endelig begynte å roe seg litt... så begynte han å skrike kort tid etterpå igjen fordi da var det på tide med en ny flaske... og sånn gikk det hele dagen. Gutten sov minimalt på grunn av magesmertene og hadde det helt tydelig ikke noe godt stakkars. Hadde vi ikke visst bedre så hadde vi nok trodd på forklaringen fastlegen vår kom med. Han hadde aldri hørt om melkeallergi engang og sa bare at det var normalt at små barn gråter en del. Legen mente at gutten sikkert hadde kolikk og at det ville gå over når tarmene ble mer modne... [8|] Joda... men greia er at begge søskenbarna til guttungen tåler heller ikke melk og de fikk resept på en egen mme. Så her ringte det jo noen varselbjeller da guttungen reagerte likt som svigerinna mi beskrev barna sine. Jeg prøvde å snakke med helsesøster også og høre hvor jeg skulle henvende meg for å få hjelp, men det var ingen hjelp å få noe sted når ikke legen vår ville høre. Etterhvert ble guttungen tynnere og tynnere og jeg ble alvorlig bekymret for han. Svigermor ringte til legevakta ene kvelden hun var på besøk hos oss. Legevakta tok oss heldigvis på alvor og vi fikk komme inn til en time der. Legen på legevakta var helt enig med oss i at dette kunne ligne på melkeallergi og vi ble henvist til en barnelege på sykehuset for utredning. Da vi kom til barnelegen fikk vi beskjed om å prøve en mme som heter Nutramigen for å se om det gjorde magen til lillegutt bedre og om han ville legge på seg bedre av den.

Det var som natt og dag i forskjell da han fikk den melkefrie maten! Vi kjente bare gutten slappet av i hele kroppen etterhvert som han spiste fordi det sluttet å gjøre vondt å spise. Han fikk mer regelmessig avføring også og den var plutselig ikke sånn grønn og slimete mer. Så da fikk vi resept på Nutramigen og slapp å betale i dyredommer for den. Nå viste det seg at han ikke tålte Nutramigen så godt heller etterhvert, men det var iallefall mye bedre enn NAN og alle de andre typene mme vi hadde prøvd. Vi fikk gå over på et merke som er mye renere. Det heter Neocate og etter at han begynte på det så sluttet han å gulpe så voldsomt også. Han la på seg noe helt vanvittig den første tiden og han klarte å ta igjen sin opprinnelige vektkurve. Han hadde ramlet et par kurver ned i den tiden han hadde fått melk og etterhvert Nutramigen. Han gikk vel opp nesten det dobbelte av det vi kunne forvente ut i fra den kurven han hadde havnet på. Hehe...

Han spiste Sinlac en god periode og vi fant etterhvert ut at det finnes en type grøt i Sverige som heter EnaGo. Den finnes i banan og eplesmak. Den viste seg å være mye bedre for magen til lillegutt og han har nesten sluttet helt å gulpe nå etter at vi kuttet ut Sinlac og gikk over på EnaGo. Nå har jeg prøvd å koke litt havregrøt også og det går ned på høykant og metter godt. Bare heller litt havregryn i en skål som tåler micro og fyller på med en passelig slump med vann. Rører godt sånn at jeg får knust de største havregryna.

Ble litt langt dette... hehe...

ORIGINAL: Surita

Jeg unngår soya fordi soyaprotein ligner såpass på melkeprotein at guttungen reagerer på det.
Havremelk er ofte bedre til sånne ting som sjokomelk og fløtesaus. Det har fortsatt litt havresmak selvfølgelig, men jeg synes det smaker veldig godt. [:)] Ikke helt som orginalen og det kommer det aldri til å bli når man erstatter med noe som ikke er melk. Melkefettet har veldig mye å si for smaken. Men det er absolutt et helt ok alternativ når man blir dårlig i magen av å spise noe med vanlig melk.

Grunnen til at jeg brukte rismelk oppi er fordi det ellers ville blitt havresmak av grøten.
Havre-isen til Oatly er iallefall knallgod! Så selv om du har dårlig erfaring med ris-produkter vil jeg anbefale å smake iallefall. [:D] Jordbærisen er digg!

Her reagerer han ikke på soyaproduketene heldigvis. Har ikke smakt havreproduktene for jeg tåler ikke gluten og havren som er brukt i produktene er ikke rene, så da kommer jeg til å reagere på de. hehe...er ikke lett dette gitt. smakte is med skogsbær, var godt akkurat der det var skogsbær, men resten fikk en rar smak. Er ikke vandt til smaken, men er jo bra de lager alternativer[:D]

Jeg kjøpte den eplegrøten da vi var i sverige. Ellers bruker vi Holle grøt som man får kjøpt på helsekosten. Av de finnes risgrøt, hirse, tre kornsgrøt, musligrøt med frukt og tror det er flere. Er veldig fornøyd med de[:D]
Likte ikke SinLac så godt for den var som lim i konsistens og inneholder mye sukker. men er bra de har ett alternativ i vanlig butikk hvis man går tom da.

Back
Topp