Jeg måtte kutte ut alt av melk, og etterhvert også soya, egg og nøtter mens jeg ammet jenta mi. Det var etter anbefaling fra barnelege ved sykehuset, da hun hadde klare tegn på allergi i tillegg til refluks som ble kraftig forverret ved mitt inntak av allergener hun reagerte på. Vi fikk en helt ny unge! [emoji4] Det tok ikke mer enn to døgn fra jeg kuttet alt av melkeprodukter i kosten min til vi merket forbedring i formen hennes.
Det var tøft i starten, mange fallgruver å tråkke i. Alt fra tannkremer til diverse annet man aldri kunne gjette seg til inneholdt melk. Men det meste blir en vane, og etterhvert tenkte jeg ikke over det alternative kostholdet jeg hadde [emoji4]
Jeg ammet henne til hun var rett over to år. Startet på allergivennlig kost da hun var rundt syv uker.
Edit: Men anbefaler ingen å kutte i kosten uten å være i dialog med lege. Dersom det viser seg å være allergi/intoleranse barnet lider av, så er det veldig lurt å samarbeide med leger hele veien, da det kan trengs videre oppfølging mtp kosthold, og resept på eventuelle melkefrie erstatninger og tilleggsføde.