Melkefri kost?

Bkno8946562

Første møte med forumet
er det noen av dere som har prøvd dette? Hva var grunnen til at du startet, og hadde det noen effekt?

Hørt flere si at babyen hadde grønn avføring, mens andre ikke er enig i dette.

Har en på 6 uker som er svært urolig og gråter fra han står opp til han legger seg. Har prøvd det meste, men ikke melkefri kost.

Jeg prøvde melkefri kost og etter 2 uker var det som jeg fikk en annen baby:) Fra å måtte bysse timesvis på kvelden til at hun kunne ligge for seg selv under babygymmen. Hadde absolutt gitt det et forsøk. Men husk det kan ta 2-4uker før du evt mener effekt.

Min baby har forresten ikke melkeallergi og tåler alt av melkeprodukter nå. Er 1år snart. Var bare da hun var 1mnd så var ikke tarmene modne nok til å takle melkeprotein.

Lykke til! Vet hvor slitsomt det er med en baby som har det vondt:(

Vi fikk plutselig en baby som gråt en times tid hver ettermiddag. Melkeallergi i familien så kuttet melk i mitt kosthold. Merket bedring raskt. Innførte melk igjen i mitt kosthold etter 14 dager og baby reagerte ikke på det :P så var nok ikje grunnen likevel ;)

Vesla ble sånn som hun burde ha vært om det var melkeprotein hun hadde reagert på, for merket ingenting annet enn løs avføring før HS anbefalte melkefritt. Etter 3,5 uke så gadd jeg ikke mer, da hadde hun gått fra å være en blid jente som sov gjennom natten og spiste godt, til å hele tiden være sutrete, ikke mett, sove dårlig og fortsatt ha løs avføring og utslett. MEN jeg mistet nesten melka mi av dét OG jeg hadde på 6 ukers kontroll fått vite at vesla mest sannsynlig har atopisk eksem. Når jeg begynte på melkefritt var hun blitt 3 mnd. Det tok såpass lang tid å få tilbake søvnrytmen hennes at hun enda ikke sover natten igjennom, men nå vekker hun meg for mat max 1 gang om natta, men jeg hadde en baby som fra fødsel til 3 mnd sov natten igjennom, og det gjør hun ikke lenger... Nå er hun 7 mnd.

Her har kosten alltid vært halvparten MME og halvparten morsmelk.
Vi gikk over til kumelksfritt fordi lillingen skrek 10-12 timer om dagen, og sto i bro hver gang han fikk flaske. Til slutt sluttet han helt å spise MME. Han var nok også plaget med refluks (vanlig ved melkeallergi), han nektet å sove liggende på dagtid, og det var mye hikke, hoste og konstant tett nese.

Etter flere uker med flaskenekt og vektstagnasjon, der rådet fra helsesøster bare var å "vente og se", ga vi beskjed om at hvis hun ikke kontaktet sykehuset med henvisning, kom vi til å sette oss i gangen på barneavdelinga helt til noen tok oss inn. Vi kom inn samme dag. Lillingen var dehydrert, og fikk lagt inn nesesonde. Han fikk spesial-MME uten melkeprotein, og jeg sluttet også etter hvert å spise melkeprotein. Han ble en helt ny unge! Vekta føk i været (la på seg 20-80 gram daglig). Nå sover han på dagtid uten å bli bært rundt, smiler mer enn han gråter, og er ikke konstant tett mer. Han nektet fortsatt å spise av flaske da, så han måtte ha sonde i 2 måneder, til han var godt i gang med fast føde. Vil fortsatt ikke drikke av flaske eller drikke MME.

Det var litt styr å spise melkeproteinfritt de første ukene, men nå er det en vane. Mange gode erstatningsprodukter å få kjøpt. Og det var virkelig verdt det, hverdagen er en helt annen!

Anbefaler deg å prøve. Jeg angrer virkelig på at jeg hørte på helsesøsters messing om kolikk og umodent tarmsystem. Fælt å tenke på at ungen måtte ha vondt så lenge, helt unødig.

Har en liten en på 11 dager her som istarten var helt rolig og ikke noe tegn til uro. Men de siste dagene har han hatt vondt i magen, vært urolig og grått. Avføringen var mørkegrønn. Vi snakket med helsesøster og jeg begynte med ammete, og vi har gitt lillegutt litt ammete hver dag også. Han har nå fått gul avføring, promper mye og sover om natta. Men han fikk også utslett rundt munnen og litt surklete til tider, pluss at han fikk vondt i magen når jeg spiste noe med melk i. Så nå er jeg på dag 2 med melkefri kost. Utslettet har gått litt vekk. Men det buldrer så mye i magen når han får mat og enkelte ganger er han kjempe urolig ved puppen. Vurderer å få en kiropraktor til å se på han, i tilfelle det er noe som er galt med nakken hans. Sliter litt med å finne ut hva jeg kan spise og ikke. Noen tips? :)

Back
Topp