Melkefri kost - erfaringer

SMH92

Andre møte med forumet
Hei!
Jeg har ei lita på 11 uker med veldig mye magetrøbbel. Vurderer (i samråd med helsestasjon) å prøve melkefri kost en stund, men syns det hele er litt vanskelig. Hun er 6,5 uke prematur og da er det veldig vanlig med ekstra umodne tarmer.

Så det jeg lurer på er hvor lang tid tok der før dere merket forskjell og symptomene på melkeproteinallergi forsvant/ble bedre?

8,5 uke prematur her (32+0). Storesøster 13 uker prematur (27+3). Melkefritt med begge.

Lillebror er nå 2 uker korrigert, spist melkefritt 3 uker. Han har gått fra forstoppet og veldig plaget/urolig hele tiden til mer jevne bleier med bæsj og litt mer rolig. Merket forskjell etter ca 2 uker. Nogenlunde samme effekt på storesøster, men der kom bleiene dessverre like sjeldent.

Kostholdet er enklere denne gangen, større utvalg og vet mer hva jeg går til. Har funnet igjen noen favoritter (Coop har blant annet en vanlig kokesjokolade som står i bakeavdelingen som er melkefri, både vanlig og 70 prosent). Bruker denne som erstatning for stratos og annet. Ikke blitt helt fortrolig med erstatninger for melk da, bruker kun havremelk i varme retter (sausjevning, havregrøt osv). Unngår matretter hvor melken, ost eller fløte er hovedingrediens.

Smør bytter jeg bare med blå Melange, smaker helt det samme.

Men, kort fortalt:

Google oppskrifter (umelk.no blant annet er fin)
Les innholdsfortegnelse
Forbered deg på mye hjemmelaget

Har også premature barn. Nr 1 hadde melkeprotein allergi. Tok bare noen dager før vi merket forskjell. Var veldig forstoppet (presset i mange dager og fikk ut kun små erter) og begynte å levere gode bæsjebleier med mindre og mindre pressing. Begynte for første gang å sove lengre sammenhengene perioder. Desverre for oss var gleden kortvarig for han fikk etter kort tid mageproblemer igjen, fikk etterhvert diagnosen cøliaki.

Tok litt tid før jeg klarte å navigere i jungelen av matvarer for å avdekke hva som er melkefritt og ikke, men etter noen uker gikk det seg til. Han har forøvrig vokste melkeprotein allergien av deg.

Har også premature barn. Nr 1 hadde melkeprotein allergi. Tok bare noen dager før vi merket forskjell. Var veldig forstoppet (presset i mange dager og fikk ut kun små erter) og begynte å levere gode bæsjebleier med mindre og mindre pressing. Begynte for første gang å sove lengre sammenhengene perioder. Desverre for oss var gleden kortvarig for han fikk etter kort tid mageproblemer igjen, fikk etterhvert diagnosen cøliaki.

Tok litt tid før jeg klarte å navigere i jungelen av matvarer for å avdekke hva som er melkefritt og ikke, men etter noen uker gikk det seg til. Han har forøvrig vokste melkeprotein allergien av deg.

Når vokste han av seg allergien? Vesla på 1,5 år får fortsatt veldig vondt mageknip kort tid etter inntak av noe med melk og løsere mage/mye luft samme døgn. :wacky:
Venter nok et par måneder før vi prøver igjen nå!

Vi måtte kutte melk hos alle våre 4 barn (litt mer enn melk med noen av de. Merket forskjell ganske fort. Hadde strengest kosthold med minsten, veldig sensitiv

Når vokste han av seg allergien? Vesla på 1,5 år får fortsatt veldig vondt mageknip kort tid etter inntak av noe med melk og løsere mage/mye luft samme døgn. :wacky:
Venter nok et par måneder før vi prøver igjen nå!
Han var rundt 4 år. De aller fleste vokser det av seg før skolealder

Kan barn ha MPA uten noe magevondt, bare hudutslag?
Min hadde det barnelegen kalte mp-intoleranse, han reagerte med utslett. Samme med hvete, så vi levde begge melke- og glutenfritt i et års tid. Var ikke drastiske endringer, men bedret seg over tid.

Min erfaring er at osteerstatning er tull :p Så pizza med falsk ost og glutenfri bunn var bortkasta tid. Smør, fløte og melk var greit å erstatte, men ost var bare å gi opp.

Min hadde det barnelegen kalte mp-intoleranse, han reagerte med utslett. Samme med hvete, så vi levde begge melke- og glutenfritt i et års tid. Var ikke drastiske endringer, men bedret seg over tid.

Min erfaring er at osteerstatning er tull :p Så pizza med falsk ost og glutenfri bunn var bortkasta tid. Smør, fløte og melk var greit å erstatte, men ost var bare å gi opp.

Jeg er «deltidsveganer» (har med at mannen min er hjemme vs ikke hjemme i perioder :p ) og er helt enig i at et godt ostealternativ er vendig vanskelig. Må jobbe veldig med meg selv og se på grusomme videoer av hvordan kuene og kalvene har det for å bli skikkelig inspirert til å boykotte ost. Alt annet er, som du sier, enkelt å bytte ut. Finnes til og med baconalternativ nå om dagen. Men ost… Tror det har med kasein som gjør en avhengig? Djevelens materiale :p

Back
Topp