Melkefri "diett" pga melkeproteinallergi mistanke

Anonym'90

Betatt av forumet
Januarskatter 2015
Etter kontroll for 1,5 uke siden ble jeg satt på melkefri diett av helsesøster fordi hun mistenker at min 3 måneder gamle frøken kan ha det. Etter 1,5 uke uten melk merker jeg negativ effekt på frøkna. Hun har fortsatt løs (suppeaktig) bæsj når det kommer bæsj, innimellom dager uten og dager hvor det kun kommer 1, men når det da kommer flere er det med mange timers mellomrom. Hun er fortsatt tørr i huden, men merker bedring etter jeg byttet krem. Hun sover dårligere, er mye urolig (akkurat som utslettet klør) og hylskriker/gråter i nærmest 10-15 min hvor hun er helt utrøstelig. Jeg føler det ble verre etter jeg sluttet med melk. Hva er deres erfaringer? Legen på 7 ukers kontrollen sa nemlig at det kunne være atopisk eksem og jeg er nesten overbevist om at det heller er dét. Føler jeg går på "diett" uten grunn, når jeg ikke har merket noe bedring, men heller en forverring av symptomer jeg ikke har sett tidligere.
 
Jeg hadde snakket med helsesøster om det. Men når det er sagt så tok det nesten 3uker med melkefritt kosthold før vi merka forskjell på jenta vår. Og da ble hun som en helt annen unge. Fra å skrike en time hver bidige kveld, til å kunne ligge å leke for seg selv.
Hun ble riktignok ikke verre slik som din da, så vanskelig å si.
 
Har ikke så mye erfaring, men hva med å få en resept på allergimelk fra apoteket? Kanskje du på en eller annen måte får i deg noe som ikke bra, selv om du er på diett. Det er jo bare for å teste, og den er jo dyr, men mener man får det dekket på frikort :)
 
Jeg var gjennom det samme med min sønn. Han ble noe bedre etter at jeg la om til melkefri kost, men ikke bra. Til slutt nektet han å spise og vi måtte legges inn. Han ble da allergitestet og det viste seg at han ikke bare var allergisk mot melk, men også mot egg. Dermed ble han ikke bra kun av at jeg kuttet ut melk i min kost. (han fikk deretter melkefri erstatning)
Det tar gjerne litt tid før du merker bedring, så jeg ville nok ikke gitt opp helt enda. Men eliminering er nok den eneste utvei dersom det er noe i din kost hun reagerer på.
 
Har ikke mottatt noen varsel på innlegget så trodde ikke noen hadde gitt tilbakemeld. Takk for svar, vurderer nærmest å gi opp, føler at ho ikke blir mett på melka mi nå (at den ikke er like næringsrik som før) for blir veldig ensformig kosthold uten melk, og jeg er så lei! Lest litt at de som har gjort det har merket bedring etter noen dager, og jeg har merket forverring på symptomer som burde ha vært der, som ikke var der når jeg kunne spise hva jeg ville. Vi skal bort hver helg i hele mai og juni med masse selskaper så hadde vært fint om jeg kunne fått en avklaring på hva det er, for jeg kunne ikke se at det feilet vesla noe før helsesøster påpekte at hun ikke var fornøyd med huden hennes... Legen sa som sagt atopisk eksem, men hvilke tester tok dere? Blodprøve og/eller prikktest?
 
Har ikke mottatt noen varsel på innlegget så trodde ikke noen hadde gitt tilbakemeld. Takk for svar, vurderer nærmest å gi opp, føler at ho ikke blir mett på melka mi nå (at den ikke er like næringsrik som før) for blir veldig ensformig kosthold uten melk, og jeg er så lei! Lest litt at de som har gjort det har merket bedring etter noen dager, og jeg har merket forverring på symptomer som burde ha vært der, som ikke var der når jeg kunne spise hva jeg ville. Vi skal bort hver helg i hele mai og juni med masse selskaper så hadde vært fint om jeg kunne fått en avklaring på hva det er, for jeg kunne ikke se at det feilet vesla noe før helsesøster påpekte at hun ikke var fornøyd med huden hennes... Legen sa som sagt atopisk eksem, men hvilke tester tok dere? Blodprøve og/eller prikktest?
Vi fikk beskjed av helsesøster at det ikke var vits i å teste for allergier når de var så små så vi har ikke testet. Da hun var 6mnd prøvde vi å gi henne grøt med melk i og hun reagerte ikke på det, så hun har nok vokst det av seg. Det er veldig mange babyer som reagerer på kumelkproteinet fordi det er vanskelig å fordøye. Så ikke rart de får vondt i magen. Du kan jo gå på apoteket å spør etter mme som er uten melk bare for å teste? Jeg fikk lite næring i melka mi fordi jeg til slutt bare endre opp med å spise brødskive med kokt skinke... Hehe;)
 
Har ikke mottatt noen varsel på innlegget så trodde ikke noen hadde gitt tilbakemeld. Takk for svar, vurderer nærmest å gi opp, føler at ho ikke blir mett på melka mi nå (at den ikke er like næringsrik som før) for blir veldig ensformig kosthold uten melk, og jeg er så lei! Lest litt at de som har gjort det har merket bedring etter noen dager, og jeg har merket forverring på symptomer som burde ha vært der, som ikke var der når jeg kunne spise hva jeg ville. Vi skal bort hver helg i hele mai og juni med masse selskaper så hadde vært fint om jeg kunne fått en avklaring på hva det er, for jeg kunne ikke se at det feilet vesla noe før helsesøster påpekte at hun ikke var fornøyd med huden hennes... Legen sa som sagt atopisk eksem, men hvilke tester tok dere? Blodprøve og/eller prikktest?
er ikke noe poeng i å teste før 2-3årsalderen.. de må ha fått i seg et spekter med mattyper før man tester.. er det atopiskeksem må du holde deg unna andre matvarer som jordbær, sitrusfrukter mm husker ikke flere i farta, bytt ut vaskemiddel til neutral eller blenda sensitive. ikke bruke våtservietter, men bruke vann og olje.
hadde nok venta etpar uker til før jeg ga opp "dietten" hva er det du spiser nå? sikker på det ikke er melkeprotein eller laktose i noe? les bakpå alt av pålegg, brød osv. og det kan også være a baby reagerer på noe annet eller mer itillegg til melk. kan også anbefale deg å få i deg litt chiafrø sånn at du får ideg mer næring sånn at melka di også blir mer næringsrik :)
 
Jeg kuttet også ut melka litt før ho var tre mnd pga følte ho reagerte. Hadde kolikkgråt hver dag men ikke så lenge som ved kolikk. Blei raskt bedre. Var uten melk i mitt kosthold i to uker. Innførte da igjen for å se om ho reagerte, men det gjorde ho ikke.... Så da må det bare vært noe annet som plaget ho akkurat da....
 
er ikke noe poeng i å teste før 2-3årsalderen.. de må ha fått i seg et spekter med mattyper før man tester.. er det atopiskeksem må du holde deg unna andre matvarer som jordbær, sitrusfrukter mm husker ikke flere i farta, bytt ut vaskemiddel til neutral eller blenda sensitive. ikke bruke våtservietter, men bruke vann og olje.
hadde nok venta etpar uker til før jeg ga opp "dietten" hva er det du spiser nå? sikker på det ikke er melkeprotein eller laktose i noe? les bakpå alt av pålegg, brød osv. og det kan også være a baby reagerer på noe annet eller mer itillegg til melk. kan også anbefale deg å få i deg litt chiafrø sånn at du får ideg mer næring sånn at melka di også blir mer næringsrik :)
har brukt neutral hele livet, men bytta til blenda sensitive for den er bedre mot flekker, når vesla kom til verden. Jeg jobber i bhg hvor flere av barna har bl.a. melkeproteinallergi så vet hva som inneholder og ikke inneholder melk av det jeg selv spiser. Nå så spiser jeg brød og polarbrød med soya smør, blåbærsyltetøy, kylling/kalkunfilet pålegg, spekeskinke, makrell i tomat på tube, majones eller peanøttsmør (kutta ned på sistnevnte, men ikke merket noe forskjell) også blir det variert på middag, alt sjekkes for melk og jeg spiser ikke ute lengre, i frykt for å få i meg noe melk. Takk for tips :) Jeg skal ringe helsesøstera mi imorgen for å høre veien videre.
 
har brukt neutral hele livet, men bytta til blenda sensitive for den er bedre mot flekker, når vesla kom til verden. Jeg jobber i bhg hvor flere av barna har bl.a. melkeproteinallergi så vet hva som inneholder og ikke inneholder melk av det jeg selv spiser. Nå så spiser jeg brød og polarbrød med soya smør, blåbærsyltetøy, kylling/kalkunfilet pålegg, spekeskinke, makrell i tomat på tube, majones eller peanøttsmør (kutta ned på sistnevnte, men ikke merket noe forskjell) også blir det variert på middag, alt sjekkes for melk og jeg spiser ikke ute lengre, i frykt for å få i meg noe melk. Takk for tips :) Jeg skal ringe helsesøstera mi imorgen for å høre veien videre.
høres ut som du har kontroll :) huff håper dere finner ut av det :) lykke til videre :)
 
Har ikke mottatt noen varsel på innlegget så trodde ikke noen hadde gitt tilbakemeld. Takk for svar, vurderer nærmest å gi opp, føler at ho ikke blir mett på melka mi nå (at den ikke er like næringsrik som før) for blir veldig ensformig kosthold uten melk, og jeg er så lei! Lest litt at de som har gjort det har merket bedring etter noen dager, og jeg har merket forverring på symptomer som burde ha vært der, som ikke var der når jeg kunne spise hva jeg ville. Vi skal bort hver helg i hele mai og juni med masse selskaper så hadde vært fint om jeg kunne fått en avklaring på hva det er, for jeg kunne ikke se at det feilet vesla noe før helsesøster påpekte at hun ikke var fornøyd med huden hennes... Legen sa som sagt atopisk eksem, men hvilke tester tok dere? Blodprøve og/eller prikktest?
Vi fikk ta prikktest da han ble innlagt.
Da var han bare 5 mnd, men hadde klare utslag på egg og melk.
 
Jeg er også på melke diett. Kuttet det ut i 2 uker for 1 mnd siden, da hjalp virkelig og lille ble mye roligere. Så prøvde jeg melk igjen et par dager og plutselig var den utrøstelige griningen tilbake. Også var hun uten bæsj i 3 dager(pleier å ha 2 daglig). Begynte på melke dietten igjen og nå er alt plutselig bedre igjen. Veldig ensformig kost på meg, men det er verdt det så lenge lille har det bra :)

Ville prøvd melke dietten litt til, for mange tar det er par uker før man ser effekten av det:) om det er det som gjør det da:)
 
Min gutt hadde utslag på blodprøver da han var 2 mnd gammel, det er bare tull at babyer ikke kan allergitestes. De kan være allergiske selv om både blodprøver og prikktester er negative, men mange får utslag også, så det er verdt et forsøk.

Vi merket enorm forskjell på bare et par dager med melkefritt kosthold, men var blitt advart om at det kunne ta 3 uker. Han har atopisk eksem i tillegg til allergi, men eksemet ble også mye bedre da jeg endret kosthold. Regner med at du smører utslettet / tørr hud uavhengig av diettforsøkene?
 
Min gutt hadde utslag på blodprøver da han var 2 mnd gammel, det er bare tull at babyer ikke kan allergitestes. De kan være allergiske selv om både blodprøver og prikktester er negative, men mange får utslag også, så det er verdt et forsøk.

Vi merket enorm forskjell på bare et par dager med melkefritt kosthold, men var blitt advart om at det kunne ta 3 uker. Han har atopisk eksem i tillegg til allergi, men eksemet ble også mye bedre da jeg endret kosthold. Regner med at du smører utslettet / tørr hud uavhengig av diettforsøkene?
Enig, man kan teste små babyer.

Vet om flere som hr gjort det og fått utsalg.

Frøkna var fikk påvist eggallergi da hun var 8 mnd, og ble bede da jeg kuttet egg i min kost. Og vi ammet til hun var nesten to år, og jeg spiste da ikke egg på godt over ett år. Så det går hvis man går inn for det ;-)
Jammen er det egg i mye rart og :-o
Like vanskelig med egg som med melk.

Hun her ble forresten bra av den atopiske eksemen da jeg kutta ut egg.
 
Min gutt hadde utslag på blodprøver da han var 2 mnd gammel, det er bare tull at babyer ikke kan allergitestes. De kan være allergiske selv om både blodprøver og prikktester er negative, men mange får utslag også, så det er verdt et forsøk.

Vi merket enorm forskjell på bare et par dager med melkefritt kosthold, men var blitt advart om at det kunne ta 3 uker. Han har atopisk eksem i tillegg til allergi, men eksemet ble også mye bedre da jeg endret kosthold. Regner med at du smører utslettet / tørr hud uavhengig av diettforsøkene?
Oki. Ja, smører med A-derma exomega og locobase repair :)
 
Tusen takk for mange gode tilbakemeldinger. Begynt litt og litt med melk i ørsmå mengder nå, og endelig fikk jeg tilbake frøkna mi som hun var før jeg begynte på "dietten", har ennå ikke turt å ta helt av, kun 1 melkeprodukt om dagen. Eksemet er myyyye bedre, og vesla er som før; strålende fornøyd, smiler masse, sover godt gjennom natta og har det bra! Om det er fordi dietten virket etter 3 uker, eller at jeg har innført litt melk igjen, aner jeg ikke, men likevel lyst til å få ho testet tilfelle det er noe som ho reagerer på.
 
Back
Topp