Melkefri diett på mor og barn?

isfrid

Glad i forumet
Er det noen flere ammende mødre og/eller babyer som er satt på melkefri diett? Vi skal tilbake til fastlegen til uka tenker jeg for å diskutere og vurdere det litt videre (vært innom fastlegen en gang men kom da til en turnuslege som jeg følte konkluderte litt raskt).

Men vi har altså prøvd det litt, men sliter med å finne grøt som mini liker. Noen som har gode tips? Og når vi etterhvert skal gi mer mat er det jo mye som er melleholdig. Tips til gode nettsider eller bøker med bra oppskrifter?

Her lager jeg maten selv og det er da ikke melk eller melkepulver i den (det som gis til lille). Grøt på hirse, mais eller sammalt hvete og senere havregrøt. Grønnsakspure av ymse slag. Rene fruktpureer eller avokado og banan. I går hadde jeg kalkun med ris og grønnsaker og hun fikk kalkun med grønnsaker (most med kokevannet fra grønnsakene). Er enda ikke noe melk i dietten hennes. Leste ett eller annet sted at de ikke bør begynne med melk før de er 1 år, men er ikke sikker om de da mente til drikke[emoji4] Finnes mange gode oppskrifter på nett eller bare bra barnemat på fb.

Her lager jeg maten selv og det er da ikke melk eller melkepulver i den (det som gis til lille). Grøt på hirse, mais eller sammalt hvete og senere havregrøt. Grønnsakspure av ymse slag. Rene fruktpureer eller avokado og banan. I går hadde jeg kalkun med ris og grønnsaker og hun fikk kalkun med grønnsaker (most med kokevannet fra grønnsakene). Er enda ikke noe melk i dietten hennes. Leste ett eller annet sted at de ikke bør begynne med melk før de er 1 år, men er ikke sikker om de da mente til drikke[emoji4] Finnes mange gode oppskrifter på nett eller bare bra barnemat på fb.

Ja det med 1 år gjelder å drikke melk. Bearbeidet melk som feks yoghurt kan de få tidligere.

Foreløpig er det mest krevende at jeg må ha melkefri diett også, den første babymaten er jo gjerne uten melk ja. Det blir mer jobb hvis vi må fortsette når hun blir større og trenger kalsium.

Grøt av hirse og mais har jeg prøvd, og det vil hun absolutt ikke røre hehe.. Bare bra barnemat har jeg vært såvidt borti så det må sjekkes ut ja!

Prøv å søte grøten med f.eks sviskemos, eplemos etc.. man bare koker opp den frukten man vil ha og moser med stavmikser og fryser i isterningsbrett.. for da kan man ta opp etter behov. da smaker med ett grøten mye bedre..

Red: så ikke at jeg sneik før jeg skrev

Ja det med 1 år gjelder å drikke melk. Bearbeidet melk som feks yoghurt kan de få tidligere.

Foreløpig er det mest krevende at jeg må ha melkefri diett også, den første babymaten er jo gjerne uten melk ja. Det blir mer jobb hvis vi må fortsette når hun blir større og trenger kalsium.

Grøt av hirse og mais har jeg prøvd, og det vil hun absolutt ikke røre hehe.. Bare bra barnemat har jeg vært såvidt borti så det må sjekkes ut ja!

Tror jeg er litt heldig for hun gaper for alt på skjeen[emoji12] Men, har finmalt hirseflakene og håper på en bedre konsistens på grøten etter dette. Har og mangopure i for å få i litt c vitaminer. Som nevnt over her; ha i fruktmos så blir det kanskje lettere å få lille til å spise. Jeg har prøvd melkefri diett og er noe av det vanskeligste jeg har gjort. Det blir kanskje mer utfordring når lille er eldre, men om du får det til nå så blir det enklere etter hvert[emoji4]

Back
Topp