Da har det seg sånn at jeg skal følge en melkefri diett, pga lillesnupp sin mage.. Dette blir veldig nytt for meg. Jeg er utrolig glad i melkeprodukter og kommer sikkert til å syntes dette blir vanskelig i starten.. Til frokost, lunsj og kveldsmat har jeg funnet ut at jeg kan spise rugsprø... Men er veldig blank når det kommer til middager..
Kjenner jeg trenger litt inspirasjon... Er det noen som har noen gode melkefri oppskrifter å dele med meg?
Det er mye brød og rundstykker uten melk, sånn om du skulle gå lei rugsprø
Men middagsforslag. Ren mat er jo alltid en vinner; kjøtt, grønnsaker, salat, fisk. Du kan lage saus med havrefløte (oatly-serien, fåes på blant annet rema) eller bruke soyamelk, mandelmelk osv. Jeg har og sett oatly creme fraiche, men husker ikke hvor. Tror det var meny. Funket som bare det ihvertfall!
Gryter basert på kokosmelk er jo og veldig godt, og helt supert til melkefrie mager. Personlig er jeg veldig glad i kylling curryen på Trines matblogg. Generelt asiatisk mat er det jo mye kokosmelk i, og ihvertfall ikke fløte.
Bolognese lager du uten melk (spaghetti eller som base til andre sauser/gryter).
Wok er jo deilig, kan variere med mye typer kjøtt/fisk og grønnsaker. Både bruke ferdig sauser og eksperimentere selv.
Taco

(droppe rømme og ost)
Som tilbehør er jo ovnsbakte grønnsaker og poteter en hit, syns jeg. Bruke nye, spennende krydder.
Det er fler og fler produkter som fåes uten melk. Alle produktene som er av merket coop er uten melk, og noen av lofoten sine fiskekaker/burgere er uten melk.
Sjekk ut nettsiden utenmelk.no for liste over halvfabrikata uten melk. Det er mye skjult melk i mye posemat/halvfabrikata (mysepulver feks). Så det tryggeste og beste er jo å lage selv, men er jo ikke alltid man har tid eller ork til det
Høres ut som om jeg bare står på kjøkkenet å lager alt fra bunn. Haha. En drømmetanke i såfall. Men har melkeallergi selv, så begynner å få teken. Ikke bli skremt av lange oppskrifter. Ofte er det mye krydder, og endel kutting av grønnsaker. Men du kommer fort inn i det, og finner dine løsninger og vendinger på ting utifra egne preferanser og smak
Bare å spørre om det er noe!