Melkefri «fløte»

Høstmor

Glad i forumet
Novemberlykke 2018
Her er det melkefri diett da de mistenker melkeproteinallergi på snuppa.
Jeg vil veldig gjerne ha pavlova på 17 mai men er ikke inn i de erstatningene som finnes for fløte.

Er det noen som har gode erfaringer og som kanskje vet hva som minner mest om «vanlig» fløte?:happy:

Det finnes også en med raps som er substitutt for fløte. Den kan piskes til krem har jeg hørt. Gryr, heter merket og den står som regel sammen med annen fløte.

Gryr er gull! Ellers er også schlagfix genial (finnes i større butikker, som OBS, meny og Mega)

Send meg en PM om du har spørsmål eller trenger tips, jeg har levd melkefritt i over 20 år

Ville droppet fløten - synes ikke melkefri fløteerstatning er godt. Ville kjørt på med melkefri is, oatly vaniljesaus og masse masse gode bær :-)

Gryr er fantastisk! :) Kan dog inneholde spor av melk, så spørs hvor sensitiv melkeallergikeren er. Men Gryr er altså å anbefale, den smaker godt, og kan både piskes til krem og brukes i varme sauser etc. Konsistensen pisket er som vanlig fløte. Har lagd mange pavlova med den, og gjester som ikke vet om at det ikke er vanlig kremfløte har ikke merket noe forskjell.

Ellers er Schlagfix et godt alternativ, dersom du må holde deg unna «kan inneholde spor av melk» også.

Jeg har smakt soyafløte en gang, og det var faktisk veldig godt. Vanlig fløte har en litt besk ettersmak, som melk (synes jeg, jeg er ikke glad i melkesmaken), men soyafløte hadde ikke den ettersmaken. Det eneste er vel at det tar lengre tid å piske den enn vanlig fløte mener jeg å huske.

Til matlaging har jeg brukt oatly sin, men den kan ikke piskes.

Så da er det vel alpro (soya) og gryr til matlagning som er alternativet om man skal piske. Fant gryr på prix her, så skal teste den selv nå, da jeg ikke likte smaken på soyafløta. Og så vet jeg noen meny butikker har ihvertfall :)

Ellers har jeg brukt havrevisp fra Sverige.

Her er det melkefri diett da de mistenker melkeproteinallergi på snuppa.
Jeg vil veldig gjerne ha pavlova på 17 mai men er ikke inn i de erstatningene som finnes for fløte.

Er det noen som har gode erfaringer og som kanskje vet hva som minner mest om «vanlig» fløte?:happy:
Oh Yes mine to har mpa, vi bruker den fra gryr den Er kjenpegod

Back
Topp