Melkedonor?

Myra90

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
Marshmallows2021
Junibollene 2023
Noen som er melkedonor til morsmelkbank på sykehuset her?

Jeg har akkurat meldt meg! Skal få høre mer om når de kan ta meg inn på oppstartsamtale og blodprøve, så får jeg forhåpentligvis klarsignal:) Hadde føltes meningsfylt og fint, har nå to venninner som har hatt bruk for morsmelkbank-melk til sine tidlig fødte små❤️

Fullammer lillemor her uten problemer, og har ok «pumpevennlige» bryst, så håper jeg får levert litt:)

Tenkt på dette siden før fødsel, men etter fødsel var det sommerferie mer mye som skjedde, toåring hjemme fra bhg osv. Nå føler jeg vi har landet litt, og tanken dukket opp igjen:)
 
Sniker.

Jeg donerer/har donert til Melkebanken her siden januar. merker det er vanskeligere nå som jeg jobber...
 
Jeg ville veldig gjerne ha gjort det om jeg hadde bodd nærme nok. Altfor langt unna her, så ikke mulig dessverre.
Synes det er fantastisk at det er damer som donerer melken sin til de som trenger det!
Heier på deg!
 
Da var jeg på samtale i går, fylte ut skjemaer og tok blodprøve:)

Det virker som alle som ikke røyker/snuser, bruker tunge medisiner eller allergimedisiner, og ikke har hiv, hepatitt eller syfilis får bli givere!:)

CMP virus var greit, samme med herpes simplex. Skulle ikke pumpe ved aktiv munnsår, men var greit å være giver med viruset latent i kroppen.

Hun sa det kun var Haukeland som var så strenge og kun godtok CMP frie donorer, noe som utelukker rundt 70% av giverne! St. Olavs blir glad for all melk, og donerer også til barsel og barselhotellet når de har nok melk, så også friske barn skal kunne få morsmelk istedenfor MME. Det er bare de svakeste under 1500g som må få CMP-fri melk:)

Man kan ta Paracet og Ibux ved behov, i anbefalte doseringer, det var ingen karantenetid for pumping:) Ved alkholinntak skal man vente 24 timer:)

Har fått med utstyr hjem og kan bare begynne å pumpe, så får jeg beskjed i løpet av helga sannsynligvis, om blodprøvene er fine.
Kunne få låne elektrisk pumpe, men hun anbefalte heller nature Bond eller tilsvarende faktisk! Mindre sjanse for overproduksjon da:) Fikk med en Medela vakuum melkeoppsamler.

Prøvde i går, er mye å «komme inn i» mtp sterilisering av utstyret, vask av hender og pupper, og deretter ikke ta seg i går eller ansikt, eller andre ting før man får koblet på alt og pumpet :hungry: Satt først på vaskerommet, men der var det ikke trivelig nok til at jeg fikk utdrivning, var kanskje også fordi jeg satt med vakuumpumpe på ene siden og håndpumpe på andre.. aldri prøvd håndpumpe før. Fant ut jeg skulle prøve den elektriske pumpa og sitte i sofaen i stua dom jeg har brukt å gjøre før, og med den velkjente «bzz-bzz-bzz»- lyden fra pumpa kom også utdrivingen:hilarious:

Den melken har jeg satt av til 2-åringen, ble neppe steril nok når jeg slengte på meg bh’n på tur ut på stua;) Har nå kokt alt utstyret på nytt (ja, det må kokes, blir ikke bra nok med sterilisator sa de!), og er klar til å prøve igjen når veslemor dupper. Om jeg er avhengig av elektrisk pumpe for å få utdrivning, skal jeg nok spørre om å få låne ei pumpe fra sykehuset likevel tror jeg, min er litt herjet!
 
Jeg er melkedonor og har akkurat levert min første liter :) Hadde planer om det med forrige også, men da ble barselbobla alt for oppslukende. Jeg får ikke pumpet flere ganger hver dag (fullammer og enda og ingen flaske), men pumper ca en gang om dagen når det passer. Tenker at alt hjelper jo :)
 
Og kommentar til over ang hvem som kan bli melkedonor: sist jeg sjekket kunne man IKKE ha fått blodoverføring etter fødsel hvis man ville bli dodnor.

Masse lykke til til alle som donerer. Hadde lyst sist, men fikk sykt krevende baby som ikke sov utenom bæresele. Kunne liksom ikke la henne sitte hylende i vippestolen mens jeg pumpet :hilarious:
 
Og kommentar til over ang hvem som kan bli melkedonor: sist jeg sjekket kunne man IKKE ha fått blodoverføring etter fødsel hvis man ville bli dodnor.

Masse lykke til til alle som donerer. Hadde lyst sist, men fikk sykt krevende baby som ikke sov utenom bæresele. Kunne liksom ikke la henne sitte hylende i vippestolen mens jeg pumpet :hilarious:
Jeg har fått blodoverføring før, men det var 5-6 år siden og i Norge, så det betydde visst ingenting:) Verre om det var i utlandet forsto jeg, og mulig tiden som har gått har betydning, uten at jeg kan huske hun sa noe om det da:)
 
Blodprøvesvarene kom søndag, og jeg fikk Mail om resultatet: Jeg har gjennomgått CMP viruset, så jeg kan donert melk til de over 1500g :) De andre virusene hadde jeg heldigvis ikke :wacky:
 
Jeg har fått blodoverføring før, men det var 5-6 år siden og i Norge, så det betydde visst ingenting:) Verre om det var i utlandet forsto jeg, og mulig tiden som har gått har betydning, uten at jeg kan huske hun sa noe om det da:)

Ja, det gjelder bare i forbindelse med fødsel og et visst antall måneder etterpå :)
 
Back
Topp