Melkebanken- morsmelkoverskudd

Frøkna fra Oz

Forelsket i forumet
Januarhula 2014
Hei.
Jeg har som kanskje noen av dere har fått med dere fått en prematur gutt som ble født 3mnd før tiden. Da han ble tatt med hastekeisersnitt tok det noen dager før jeg fikk i gang melkeproduksjonen, og det tok litt tid før jeg fikk nok melk til han. I den perioden var vi så heldige å få morsmelk fra donor (fra melkebanken på sykehuset).
Disse dråpene er gull verdt for våre minste superhelter og jeg vil derfor be dere som har mye melk, og føler dere har melk til overs, om å vurdere å bli donor. Jeg håpet at jeg kunne donere, men som 60% av ammende kvinner i Norge så kan jeg ikke det. :( bare et lite hjertsukk fra en supertakknemlig mamma

Hei.
Jeg har som kanskje noen av dere har fått med dere fått en prematur gutt som ble født 3mnd før tiden. Da han ble tatt med hastekeisersnitt tok det noen dager før jeg fikk i gang melkeproduksjonen, og det tok litt tid før jeg fikk nok melk til han. I den perioden var vi så heldige å få morsmelk fra donor (fra melkebanken på sykehuset).
Disse dråpene er gull verdt for våre minste superhelter og jeg vil derfor be dere som har mye melk, og føler dere har melk til overs, om å vurdere å bli donor. Jeg håpet at jeg kunne donere, men som 60% av ammende kvinner i Norge så kan jeg ikke det. :( bare et lite hjertsukk fra en supertakknemlig mamma
Så koselig å høre sånt!:) blir det som sist så er absolutt planen å gjøre det, jeg hadde fullstendig overflod av melk fra første dag men ingen som oppfordret meg til å levere det i stedet for å sitte der helt sprengt:/
Så nå er det planen om det blir likt:)

Herliggutt-jan11*jentebaby-feb14

Fantastisk med melkebank. Hadde ikke så god melkeproduksjon sist, men ammet og ga MME til lille. Tviler på at jeg får masse melk denne gangen også. Men oppfordrer absolutt alle som har overskudd til å donere!

Sent from my iPhone using BV Forum

Det skal jeg absolutt gjøre hvis jeg får muligheten! Fantastisk ba å kunne hjelpe hverandre, spesielt disse små som trenger styrkedrikk! <3

Stemmer. Du kan kontakte nyfødtavdelingen på sykehuset og høre hvordan de gjør det. Her tar man en blodprøve for å se om man kan donere. Får svar etter ca en uke. Man får 150kr pr levert liter, så er eksklusive saker. Man får låne pumpe og instrukser fra sykehuset :)

Varmer mitt hjerte at dere er interessert i å donere! Takk!

Jeg hadde masse melk sist gang, så solgte en del til sykehuset. Har selvsagt planer om å gjøre det denne gangen også om jeg har nok!

Jeg hadde masse melk sist,men viste ikke at mitt sykehus tok imot melk..endte opp med å fryse det og gi til gutten min når ammingen tok slutt.. jeg syntes at alle barselavdelinger bør dele ut brosjyrer om dette slik at man vet hvor man skal henvende seg! Der er ikke alltid enkelt å finne ut av sånt selb. Jeg er sikker på at det hadde blitt mer melk i bankene om de fokuserte mer på å gi informasjon til ammende kvinner..enten på sykehuset etter fødsel eller hos helsesøster. Jeg nevnte det foresten til både lege og helsesøster at jeg hadde mye melk, men fikk bare beskjed om at da var jeg heldig og at det var et luksusproblem...

Æ ska donere. Ble hastekeisersnitt her å, men melka kom fort å æ har fylt opp frysern allerede, å æ har nok melk t lillegutt, som å e prematur! Så æ ska bidra t at flere små får bankmelk :)

Bra oppfordring! Jeg gjør det gjerne om jeg får for mye. Hadde ikke for mye sist, måtte jobbe litt for å kunne fullamme. Moren min leverte masse melk til sykehuset i sin tid :)

Kjempefin oppfordring:-)

De edle dråpene er magiske for de små...!! Da jeg hadde overproduksjon av melk sist,så donerte jeg til melkebanken..Fikk som du sier låne pumpe på sykehusets regning, fikk flasker,bokser osv fra sykehus,og de kom hjem til meg å hentet melken-kjempepraktisk:-) Dette var for snart 4år siden og da fikk vi ikke betalt for det-men det var en gave i seg selv å få bidra;-) jeg fikk en diplom når jeg var ferdig, jeg hadde donert 21liter melk-og det er jeg veldig stolt av..!

Nesten så det ble et skryteinnlegg, det var ikke meningen..:/ men det er så enkelt å kunne bidra,om man kan være donor:-) det var det som skulle være budskapet;-)

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Dette vil jeg følge opp dersom jeg får overflod av melk. Flott tiltak :)

Sent from my iPad using BV Forum

hadde gjort det sist hvis ikke det hadde vært så mye med tulla som lå på ny født int...hadde mer en nok melk, og ble hinta om at hvis vi fikk fler å melka var like bra så håpa de på melk fra meg...har lest mye om det, også at så mange premature overlever i Norge i forhold til f,eks England nettopp fordi vi har snille damer som donerer melk.
så er apsolutt planen ja.

Så lurt ! Om det blir produsert mer enn nok her så skal jeg kaggu gjøre det.

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Wow, genialt. Noen som vet litt om kriteriene? Hvorfor er det så få som kan donere? Og er morsmelk like sunt om det ikke er fra egen mor,?

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Grunnen til at ikke alle kan donere er at mamge har et virus som ikke er farlig for egne barn, men kan være farlig for premature barn som er så skjøre. Det er et forkjølelsesvirus som man gjerne ikke vet at man har fått.

De tar en blodprøve fra deg for å sjekke om man har viruset. Så skriver man en kontrakt med sykehuset i forhold til hygiene. Strenge krav men likevel krav som jeg tror de fleste følger i utgangspunktet. Man får egne beger på sykehuset som melken skal fryses i. Så du må ja egen fryser med plass til melken. All melken blir bakterietestet ift hygiene når man leverer den og så får man betalt pr godkjente liter. I tillegg til man er med å redde livet til våre svakeste små som trenger morsmelk. Grunnen til at disse minste trenger morsmelk er at man, tidligere da de ikke fikk det, hadde mange små som fikk problemer med tarmsystemet. De trenger intravenøs næring med en gang de er født. Innen minutter etter fødsel, men de trenger også morsmelk direkte i magen for å ikke få problemer med tarmene. De får 17% av egenvekt i morsmelk hvert døgn. Ikke alltid de har nok melk i banken og ikke alltid at mor klarer å produsere (nok) melk (i starten).

Jeg har gitt tilbakemeldingene deres til hun som er ansvarlig her. Så satser jeg på at hun vil kontakte helsestasjonene med informasjon og brosjyrer. Takk jenter :) !!

Back
Topp