Melkeallergi...

*StarWish*

Elsker forumet
Julibarna2014
Noen her inne som har barn med melkeallergi eller intoleranse?? hvordan ble dette konstantert? Og når? og hvilken MME får barnet? og hvordan har det vært etterhvert som de vokser til?

Fortell, fortell!!! [:)][:)]

japp, snuppa her har intoleranse..
oppdaga det med at avföringa ikje va som den skulle ä konstant skriking, prövde forskjellige MME  (nanha1,nan,hipp og collett)
til slutt fikk vi beskjed hos helsesöster om ä pröv nutramigen.. ilöped av to daga skifta äe bortimot 15 bajsbleia, ä den 3 dagen va det slutt pä skriking .. fikk en heilt ny onge ! :D
vi mätte deretter dra til barnespesialist for ä fä nutramigen pä resept, ä det tok ca 4 dager sä kom den :)

vess du lura pä näkka, sä bare spörr..

Jeg er vel kanskje ikke den rette å svare på dette, siden vi er gått tilbake til vanlig nan etter null forbedring.. [&:]

Men allergiprøven var negativ, men barnelegen mente vi skulle prøve neocate mme og sinlac grøt likevel, for han mente det var melkeallergi.. Så derfor prøvde vi dette i 3 uker, pluss at jeg leste på ALT jeg spiste da, siden jeg ammer.. Julian ville ikke ha neocate melka, men spiste litt sinlac grøt.. Etter null bedring på kveldene, og fortsatt urolighet, så mente helsesøster vi bare kunne gå tilbake til vanlig nan og grøt.. ingen forskjell skjedde da heller [:'(]

Japp, dattera mi har melkeintoleranse. Dette er ikke veldig nytt for meg, da storebror på 20mnd også har dette (ser for så vidt ut som han har vokst det av seg nå)

Mini her la ikke på seg, så vi ble sendt på sykehus. Da hun fikk nutramigen, la hun på seg 690g første uka stakkar... (har fullammet 3 barn tidligere, så visste åssen jeg skulle gjøre dette også :P)

nå har vi hatt en periode hvor hun har hatt mye magevondt, så nå tester vi neocate. Heldigvis har ingen av mine hatt problemer med å ta melke-erstatningene.
Men venninna mi har ammet til jenta ble 20mnd rett og slett fordi hun nektet tillegg.
Finnes mange forskjellige merker man kan prøve seg frem på da :)

Er dere sikre på at det er intolereanse?

Snuska vår har kumelkallergi (må nok bare innse det og gi opp sjokoladen[8D])

Vi har en spesialist som følger henne opp. Hun sier at så små barn ikke kan ha intolereanse, for det er noe som utvikles etterhvert....

Her er det melkeallergi... Reagerer med kraftige magesmerter og grønne bleier... Fikk ikke teste på sykehuset, for hadde god nok sjekk på det hjemme siden det var godt prøvd ut og så reaksjonen så kvikt på henne....

MonicaM: Tror After Eight er uten melk... Sjekk ut den [;)] har lest ett eller annet sted at den skal gå... ikke prøvd selv enda da men...

ORIGINAL: MonicaM

Er dere sikre på at det er intolereanse?

Snuska vår har kumelkallergi (må nok bare innse det og gi opp sjokoladen[8D])

Vi har en spesialist som følger henne opp. Hun sier at så små barn ikke kan ha intolereanse, for det er noe som utvikles etterhvert....

Får sjokolade på helsekosten som er melkefri [:)]
Har kjørt det til storebror nemlig

Takk for svar!!

Jeg vet ikke om mini har melkeallergi, men jeg prøver nå ut Nutramigen MME og Sinlac-grøt på han [:)] Han hadde kolikk i tre måneder og har hele veien vært urolig.. Ikke veldig, men spesielt på natterstid. Og da tenker jeg at det MÅ jo være et eller annet som forårsaker at han ikke sover godt. Og etter jeg stoppa å amme og begynte med MME, så har vi jo prøvd litt av hvert av merker.. og det eneste som har gått greit, er Nan ha1. Til og med da føler jeg at han blir dårlig en stund etter måltid... Nå har det jo blitt litt bedre i og med at han får såpass mye fast føde og mengden MME per døgn er betraktlig redusert. Men det er påfallende at han blir sutrete og utilpass rett etter de to flaskemåltidene han har per døgn.. og på nattmåltidet blir han så urolig at jeg blir vekt av han HELE tiden resten av natten...

Også snakket jeg med en venninne av meg som har to barn med melkeallergi.. hun sa at han spesialisten som hun gikk til, sa at det var VELDIG mange barn som ikke fikk diagnosen melkeallergi før de var rundt året... dette fordi uroligheten og plagene ble avfeid med at det var kolikk i starten, så "bare" urolige barn liksom.. Men så var det i realiteten faktisk melkeallergi. Han spesialisten mente at dette var en veldig vanlig problemstilling og oppfordret til å prøve melkefritt.

Så derfor gjør jeg det nå... For jeg har i grunn hele veien misstenkt noe sånt.. men tanken har ikke slått meg at det kan være derfor han er så urolig på natterstid.

Skal prøve dette i en uke eller to, og om det har effekt skal jeg be fastlegen skrive henvisning til spesialist og få dekket utgiftene til nutramigen [:)]

Hvis du tar vare på kvitteringene for det du allerede har kjøpt også å at de konstanterer melkeallergi så får du igjen pengene for de å....
Blir spennende å se om det blir noe bedre da..!!!! Godt å få et svar også egentlig...

Ja, jeg tar vare på alle kvitteringene [:D] Det er nesten så jeg "håper" at det er noe som er årsaken til de urolige nettene og plagene hans ellers. Ikke missforstå meg, jeg ønsker virkelig ikke at min sønn skal ha melkeallergi, men om melkefri diett kan hjelpe han og gi han og meg roligere netter, så er det VELDIG bra [:)]

Nå skal jeg prøve en tid, så får vi se [:)] Skal oppdatere dere! regner med at en evt virkning vil ta noen dager!

ORIGINAL: *Starwish*

Ja, jeg tar vare på alle kvitteringene [:D] Det er nesten så jeg "håper" at det er noe som er årsaken til de urolige nettene og plagene hans ellers. Ikke missforstå meg, jeg ønsker virkelig ikke at min sønn skal ha melkeallergi, men om melkefri diett kan hjelpe han og gi han og meg roligere netter, så er det VELDIG bra [:)]

Nå skal jeg prøve en tid, så får vi se [:)] Skal oppdatere dere! regner med at en evt virkning vil ta noen dager!

Jeg skjønner hva du mener!! Er vondt å se på de og aldri vite hva som feiler de... Godt å kunne se at de har det bra!!!

ORIGINAL: KatrineH

Hvis du tar vare på kvitteringene for det du allerede har kjøpt også å at de konstanterer melkeallergi så får du igjen pengene for de å....
Blir spennende å se om det blir noe bedre da..!!!! Godt å få et svar også egentlig...

äe fikk avslag pä söknaden om ä fä igjenn pengene :( skjönna ikje kofför...

ORIGINAL: mirasa

ORIGINAL: KatrineH

äe fikk avslag pä söknaden om ä fä igjenn pengene :( skjönna ikje kofför...

Hadde du signatur og stempel på kvitteringene? Man må visst ha det....

Her har begge barna melkeallergi, begge reagerte med oppkast når de fikk i seg kumelkprotein.
Vi testa det med blodprøve på sykehuset med begge da de var ca. 5 mnd. Med Thuva fikk vi egentlig beskjed om at det var for tidlig å sjekke når de var så små. Men så fikk Thuva en kjempa alvorlig reaksjon, hovna opp i ansiktet og fikk pusteproblemer, så da ble vi sendt til sykehuset hvor de sa at det bare var tull at de ikke kunne sjekkes når de var så små.
Thuva hadde så kraftig allergi at hun ikke tålte nutramigene. Vi brukte profylac.
Hvis det viser seg at det er melkeallergi får du melkeerstatning på blåresept frem til ungen er 10 år.
Edward bruker Althera, som funker fint. Men kommer nok til å gå over til profylac etterhvert, for ernæringsfysologen sa at den var mest næringsrik.

Man tror det er vanskelig å ha melkefri kost, men det går faktisk veldig bra. Det virker som man får tak i mer og mer melkefri mat. Det blir mye lesing på ingredienselista, men det blir en vane. Lykke til! [:D]

Back
Topp