Melkeallergi uten noe som helst reaksjon

nora787

Flørter med forumet
Vi var på vanlig blodprøve kontroll på ahus for å sjekke jern i blodet. Også forespurt vi omfattende blodtest fgir vår lille så fikk vi forhøyet ASAT og samtidig ble påvisst melkeallergi!

Gutten har ingen reaksjon når han drikker kumelk eller spiser ost/yogurt. Vi hadde mistanke om det helt i starten men etter vi tok blodtest når han var 6 mnd gammel visste det ingen allergi da men nå er han 2 år pg 2 mnd gammel og melkeallergi blepåvisst. Er det noe feil?! Ser vi ikke allergisk reaksjon? Hvor farlig er det egentlig?


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Vi var på vanlig blodprøve kontroll på ahus for å sjekke jern i blodet. Også forespurt vi omfattende blodtest fgir vår lille så fikk vi forhøyet ASAT og samtidig ble påvisst melkeallergi!

Gutten har ingen reaksjon når han drikker kumelk eller spiser ost/yogurt. Vi hadde mistanke om det helt i starten men etter vi tok blodtest når han var 6 mnd gammel visste det ingen allergi da men nå er han 2 år pg 2 mnd gammel og melkeallergi blepåvisst. Er det noe feil?! Ser vi ikke allergisk reaksjon? Hvor farlig er det egentlig?


Sent from my iPhone using BV Forum
Hei:)

I litt ulike kilder jeg har tittet i nå finner jeg at kumelkallergi er den vanligste allergien hos småbarn, men også en allergi veldig mange vokser av seg. Det står også at det anbefales å revurdere diagnosen melkeallrgi hvert halvår til år hos småbarn (så dette kan tydeligvis skifte ganske raskt). Men, slik jeg har forstått det er definisjonen på kumelkallergi at man får symptomer etter inntak av kumelk i mengder som normalt tolerers godt. Derfor tenker jeg at når dere ikke merker noen tegn/symptomer etter inntak av kumelk så kan jeg ikke helt forstå at han skal ha kumelkallergi (i hvert fall ikke en type man må ta hensyn til).

Håper dere fikk noen råd om kosthold/hva dere skulle gjøre eller ikke gjøre. Hvis dere ikke fikk det ville jeg kontaktet de igjen og forklart at han ikke reagerer og spurt om dere kan fortsette som vanlig. Eller gjøre noe spesielt i forhold til kosthold.

På denne linken står det litt om symptomer som kommer med en gang (noe han åpenbart ikke har). Men også litt om sensymptomer som løs mage/oppblåsthet/lite vektøkning - dere kan jo tenke over om han kan ha milde former for dette. http://nhi.no/foreldre-og-barn/ungdom/sykdommer/melkeallergi-29676.html?page=all

Blodprøve for å sjekke for kumelkallergi er en måling av antistoffer (IgE), så jeg regner med at han har hatt forhøyede verdier her. Men igjen, jeg tror ikke det alene er nok til å si han har melkeallergi.

Oppsummert så tenker jeg at det skal mer til å gi diagnosen melkeallergi enn å bare se på blodprøveresultat. Ofte må melk utelates fra kosten helt for så å gjenninføres for å se om noe forandrer seg. Så en lege burde se på disse resultatene og sammen med dere vurdere hva som er nødvendig å gjøre fremover.

Håper dette var til noe hjelp.
Hilsen Åse:)
 
Back
Topp