Melkeallergi og mm

mari1976

Elsker forumet
Noen som har fått påvist melkeallergi hos baby som kun får mm. Hvilke symptomer hadde babyen?
Lurer på om babyen vår på 3 uker er allergisk mot melk.

Eneste måten å finne det ut er å holde deg helt unna alt med melkeproteiner i i 2-3 uker. Om det hjelper er det ikke sikkert det er allergi, men små babyer kan reagere på det på samme måte som andre matvarer noen reagerer på at moren spiser.

Symptomer er som regel magesmerter og kolikk, urolighet, skummende avføring...

Eneste måten å finne det ut er å holde deg helt unna alt med melkeproteiner i i 2-3 uker. Om det hjelper er det ikke sikkert det er allergi, men små babyer kan reagere på det på samme måte som andre matvarer noen reagerer på at moren spiser.

Symptomer er som regel magesmerter og kolikk, urolighet, skummende avføring...

Min datter er allergisk mot egg og melk. Da jeg fullammet hadde hun mye utslett, særlig i pannen. Merket ikke så mye på magen. Vi fant ikke ut om allergien før hun begynte å spise annen mat, da fikk hun en reaksjon i form av utslett i ansiktet og rennende nese og øyne etter inntak av små mengder egg og melk. Anbefaler at du lever helt melkefritt en periode for å se om plagene forsvinner.

Takk for svar. Jeg må nok bare prøve å se. Hadde håpet å slippe, men jeg vil ikke at babyen skal ha vondt pga meg.

Fra han var litt over 1 uke har han tydelig vondt i magen når han spiser, men han roer seg når han har fått bæsjet en del. Avføringen er ganske vannaktig og kommer kanskje 15 gg pr døgn. Av og til er det litt blod der også. I tillegg raper og promper han mye og har sprutbrekning etter ca hver amming. Han har og mye utslett i ansiktet, men det er vel nokså vanlig. Håper vi finner ut av det i hvertfall. Noen som vet hvor fort jeg kan forvente en bedring?

Min reagerte gjennom morsmelk, med sprut brekning/oppkast og mageplager og skummende svføringer. Begynte på melkefritt, men ble dårlig med brystbetennelser, så kunne ikke amme. Så rakk ikke se effekt av melkefritt. Da han fikk melkefri mme ble han bedre på 2 dager og fin på 4 dager. Det tar lenger tid med morsmelk. Pleier å hjelpe etter noen dager, men kan ta opptil 2-3 uker. Prøv 3 uker uten melk.

Min reagerte gjennom morsmelk, med sprut brekning/oppkast og mageplager og skummende svføringer. Begynte på melkefritt, men ble dårlig med brystbetennelser, så kunne ikke amme. Så rakk ikke se effekt av melkefritt. Da han fikk melkefri mme ble han bedre på 2 dager og fin på 4 dager. Det tar lenger tid med morsmelk. Pleier å hjelpe etter noen dager, men kan ta opptil 2-3 uker. Prøv 3 uker uten melk.

Altså at du spiser melkefritt i 3 uker

Vi trodde først det var kolikk. Han fikk mer og mer magesmerter, og måtte bysses 24/7. Samtidig fikk han mer og mer eksem, selv om det ikke er bare allergi. Til slutt fikk han blodig diare. Han ble helt bra i løpet av en dag eller to da jeg holdt meg helt unna alt som inneholdt melk, men det heter egentlig at du må prøve 2-3 uker for å være sikker. Vi var tydeligvis heldige der.:) Min baby hadde utslag på allergiprøvene fastlegen tok også. Små babyer kan godt være allergiske uten at det gir utslag på prøver, så ikke alle leger tar prøver i det hele tatt.

Altså at du spiser melkefritt i 3 uker

Og da må man være obs på de ikke åpenbare varene som inneholder melkeprotein. Fra melk.no "varedeklarasjonen på matvarer nøye, disse kan gi verdifulle opplysninger som hindrer et allergiutbrudd. Ord som melkeprotein, melkepulver, tørrmelk, kasein, kaseinat, myse, skummetmelkpulver, ost, ostepulver, rømme, fløte og crème fraiche innebærer at melkeproteiner er tilstede."

Og ta tilskudd av jod og kalsium.

Og da må man være obs på de ikke åpenbare varene som inneholder melkeprotein. Fra melk.no "varedeklarasjonen på matvarer nøye, disse kan gi verdifulle opplysninger som hindrer et allergiutbrudd. Ord som melkeprotein, melkepulver, tørrmelk, kasein, kaseinat, myse, skummetmelkpulver, ost, ostepulver, rømme, fløte og crème fraiche innebærer at melkeproteiner er tilstede."

Og ta tilskudd av jod og kalsium.

Nettopp!!

Vi hadde mistanke om det, byttet til og med type mme. Men viste seg at små mager generelt er mer sensitive, som ikke nødvendigvis betyr allergi.

Back
Topp