Melkeallergi eller laktoseintoleranse?

Audioslave

Forelsket i forumet
Hvilke symptomer gir melkeallergi og eller laktoseintolleranse?

Kan de få veldig hard avføring?

Tror at de som regel får veldig løs mage..

Ta det opp med legen og få det sjekka.

Ja skal prate med legen også[:)] Men nyttig å høre andres erfaringer også.[:)]

Oftest  diare, men etter en periode med diare kan man også bli obstipert. Men akuttsymptomene er gjerne diare. Ved allergi kan man i tillegg få andre symptomer som oppkast, utslett mm.

De kan ha veldig hard mage og ja, ikke alle som får løs - særlig ved melkeproteinallergi

laktoseintoleranse, altså at kroppen ikke klarer å spalte melkesukker over til vanlig sukker (glukose) som lar seg ta opp i blodet, gir typisk mage/tarmsymptomer. Jeg hadde både kvalme, sure oppstøt, dårlig ånde, oppblåsthet og varierende mellom løs og hard avføring samt magesmerter (innbiller meg kolikklignende).

Melkeproteinallergi kan vel gi mer klassiske "allergi-symptomer", både fra mage/tarm-systemet, og utslett osv, såvidt jeg vet.

Om du mistenker noen av dem er det nok lurt å få testet om det kan stemme. Laktoseintoleranse testes primært ved å ta fastende blodsukker, drikke noe gugge som smaker fryktelig søtt, og så ta blodsukker hver halvtime i to timer. De noterer også hvilke symptomer man opplever på hvert tidspunkt. Om blodsukkeret stiger svært sakte eller ikke i det hele tatt, så tyder det på at laktosen ikke spaltes til glukose.
Det skal også være mulig å ta en pusteprøve på små barn som gir noe av samme informasjonen, men denne vet jeg ikke helt sikkert hvordan fungerer.

Kan ha både hard og diare faktisk! 

Hos meg er det mer diare, eg tåler ikkje ting med masse melk i[:'(]
Av og til får eg utslett på halsen[8|]

Huff må få sjekka lillemann hos legen..

min gutt har melkeallergi og han får diare ved inntak av store mengder melkeprodukter, har enda ikke gitt han ren melk.

Det er store smerter også da... kolikksmerter..

Back
Topp