Melkeallergi - blod i avføringen

mari1976

Elsker forumet
Jeg har nå vært melkefri i snart 5 uker, men babyen har fortsatt blod i avføringen. Dere som har opplevd det samme, hvor lang tid tok det fra dere var melkefrie til blodet forsvant? Fint om dere forteller om dere brukte MME eller ammet, da det kan ta litt lenger tid når man ammer.

Jeg delammet i ca 2 uker etter melkeslutt og gikk så over på bare mme. Det kom ett og annet spor frem til jeg gikk over på bare mme (det var andre grunner enn blodet som gjorde at jeg kuttet ammingen da ).

Min yngste hadde melkeproteinallergi og vi opplevde aldri blod i avføring. Jeg ville kontaktet barnelege.

Det er ikke alle som får blod i avføringen, men det skyldes som regel betennelse i tarmen pga kroppen angriper fremmede proteiner (allergisk kolitt). Barnelegen er sikker på at det er dette, men han burde vært bedre nå etter 5 uker melkefritt. Spørsmålet er vel om det da kanskje er noe annet eller om det bare tar lang tid for noen.

Det er ikke alle som får blod i avføringen, men det skyldes som regel betennelse i tarmen pga kroppen angriper fremmede proteiner (allergisk kolitt). Barnelegen er sikker på at det er dette, men han burde vært bedre nå etter 5 uker melkefritt. Spørsmålet er vel om det da kanskje er noe annet eller om det bare tar lang tid for noen.

Det kan ta ganske lang tid, han skal jo bli kvitt alle proteinene i kroppen og samme skal du. Og så lenge disse ikke er kommet helt ut av kroppen ennå så får han jo tilført små mengder gjennom melken også. Men hva sier legen til at han fortsatt har blod i avføringen da?

Du vet det sikkert, men i mye mat så står det "kan inneholde spor av melk." Har du kuttet ut all sånn mat også?

Det kan ta ganske lang tid, han skal jo bli kvitt alle proteinene i kroppen og samme skal du. Og så lenge disse ikke er kommet helt ut av kroppen ennå så får han jo tilført små mengder gjennom melken også. Men hva sier legen til at han fortsatt har blod i avføringen da?
Fastlegen sier at det er nokså vanlig å ha det, så dette bekymrer ikke henne. Likevel har vi blitt sendt til UL av magen pga at han kaster opp en del. Håper de finner noe.

Du vet det sikkert, men i mye mat så står det "kan inneholde spor av melk." Har du kuttet ut all sånn mat også?

Ja, utenom vi brød. Bruker det som barneklinikken anbefaler ved melkeallergi, så jeg antar at det er greit. Alternativt er å bake selv, men kjøkkenet mitt er jo mer full av spor......

Fastlegen sier at det er nokså vanlig å ha det, så dette bekymrer ikke henne. Likevel har vi blitt sendt til UL av magen pga at han kaster opp en del. Håper de finner noe.

Håper det gir seg snart da! Ikke noe gøy når man føler at man ikke finner ut av ting...

Jeg ville antatt det er noe annet. For etter 5 uker burde alle spor være ute av kroppen, noe annet kan jeg ikke skjønne. Min eldste brukte 4 dager fra melkeslutt til hun var en helt annen baby :)

Nei jeg måtte gi opp fordi jeg ikke fikk i meg nok næring. Hun reagerte så kraftig at jeg kunne ikke spise en halv brødskive i løpet av en dag dersom det var melk i oppskriften. Jeg var alene med henne og klarte ikke finne tid til å organisere meg med handling og baking og lage alt fra bunnen den gang da. Og det er jo melk i nesten alt. Hvertfall den gang da. Nå er det lettere oga større marked for vegant. :)

Det kan visst ta 4 uker før du er kvitt proteinene i din kropp, etter det kan det ta 2-3 uker før babyen er kvitt proteinene i sin kropp og tarmen heles.

Så hold ut, du gjør en god jobb! Om han ikke er bedre innen et par uker til ville jeg bedt barnelege om ny utredning for evt andre allergier eller tilstander som forårsaker blødningene.

Jeg ammet, og ga litt mme, vi så bedring etter noen uker med melkefritt.

Nei jeg måtte gi opp fordi jeg ikke fikk i meg nok næring. Hun reagerte så kraftig at jeg kunne ikke spise en halv brødskive i løpet av en dag dersom det var melk i oppskriften. Jeg var alene med henne og klarte ikke finne tid til å organisere meg med handling og baking og lage alt fra bunnen den gang da. Og det er jo melk i nesten alt. Hvertfall den gang da. Nå er det lettere oga større marked for vegant. :)
Det er sant. Spør bare fordi det virker som det går fortere å bli bra om man bruker mme.

Det kan visst ta 4 uker før du er kvitt proteinene i din kropp, etter det kan det ta 2-3 uker før babyen er kvitt proteinene i sin kropp og tarmen heles.

Så hold ut, du gjør en god jobb! Om han ikke er bedre innen et par uker til ville jeg bedt barnelege om ny utredning for evt andre allergier eller tilstander som forårsaker blødningene.

Jeg ammet, og ga litt mme, vi så bedring etter noen uker med melkefritt.
Takk for det. Godt å høre st det har tatt lang tid med andre og.

Alt blodet var borte før det var gått et døgn hver gang. (Hadde tilsammen 3 episoder med mye blod, etter å ha prøvd ut om han tålte mer.:confused:) Jeg fullammet.

Alt blodet var borte før det var gått et døgn hver gang. (Hadde tilsammen 3 episoder med mye blod, etter å ha prøvd ut om han tålte mer.:confused:) Jeg fullammet.
Det var kjapt. Hvor mye blod var det om du klarer å beskrive? På vanlige dager har babyen noen små tynne tråder som er 1 cm lange, men på dårlige er de opptil 10 cm og en del tykkere. Var det sånn hos dere og?

Vi fikk beskjed om at det kan ta opp til 6 uker før allergenet er ute av kroppen, så når du ammer gjelder jo det både for deg og denne lille.
Her ble ikke vårt barn bra før etter nærmere åtte uker, med smerter, diaré og blod. Helt normalt fikk jeg beskjed av sykehuset :)

Back
Topp