Melka (amming)

lykketrollet7

Forelsket i forumet
Med førstemann hadde jeg masse melk hele tiden. Denne gangen har jeg også hatt godt med melk, men nå lurer jeg på om den begynner å forsvinne!? Kan den bare forsvinne?

Det skal sies at jeg har ei stor jente, krever mye melk. Har vært nødt til å amme fra begge bryst den siste uka. Men produksjonen går ikke opp. Og hun er oftere sulten.

Tåteflaske vil hun ikke ta. Noen tips til hva jeg kan gjøre? Grøt? Hvor mye skal jeg starte med å gi henne?

Hvor gammel er hun? Du kan jo prøve med litt grøt! Lag den tynn som suppe og gi 2-3 ts de første dagene, og så øk litt om litt :)

Hun er 4mnd den 6.feb. Husker helsesøster nevnte at hun mest sannsynlig kom til å trenge litt ekstra i tillegg til MM ganske tidlig. Syntes vi har klart oss greit da. Men er redd for å miste all Melka når jeg begynner å.gi grøt. Har ikke pumpe heller :(

Hun er 4mnd den 6.feb. Husker helsesøster nevnte at hun mest sannsynlig kom til å trenge litt ekstra i tillegg til MM ganske tidlig. Syntes vi har klart oss greit da. Men er redd for å miste all Melka når jeg begynner å.gi grøt. Har ikke pumpe heller :(

Det kan føles veldig tomt uten at det egentlig er det.
Virker hun fornøyd ellers?
Våte bleier og sover greit?
Jeg ville ikke gitt noe særlig annet før hun er 4 måneder hvertfall, og gjerne ventet enda litt lenger om vekten går oppover osv.

Jeg hadde også masse melk hele veien med storebror, mens nå med lillebror føler jeg det går mer opp og ned. Jeg lar han amme oftere når jeg føler jeg har mindre melk, og opplever at han da er tilfreds, har våte bleier og sover bra. Som det blir sagt her, så er det jo aldri helt tomt, selv om man ikke har svimlende bryster til enhver tid. Arian legger greit på seg, og jeg tenker å fullamme til han blir 6 mndr. Tror ikke man bør stresse for mye med å gi noe annet når de er så små.

Melkemengden min har gått veldig mye opp og ned siden sønnen min kun vil amme på natta, så har helpumpet meg nå inntil for 14 dager siden da han begynte og ta puppen på dagtid igjen. Nå er han forkjølet og da er det puppenekt igjen. Jeg pumper meg nå igjen, men om han ikke vil amme må jeg nok snart gi opp amming. Har 2 andre små i tillegg og har ikke tid til og pumpe meg! Jeg drikker amme-te og det har hjulpet med og få melkemengden opp igjen når jeg har hatt lite melk. Også veldig viktig og spise og drikke nok:) Lykke til:)

Hvis hun er sulten og ikke blir fornøyd selv med hyppige måltider så er kanskje grøt en grei løsning, synes ikke man skal fullamme for enhver pris til 6 måneder. Store barn har ofte behov for noe mer fra 4 måneder! Melkemengden din vil ikke reduseres ytterligere av at hun får litt grøt for da ammer du bare etter måltidet. Ønsker du å pumpe finnes det manuelle og elektriske pumper å få kjøpt brukt for en billig penge ;)

Jeg tror jeg ville ammet først for å være sikker på at babyen ikke tok mindre melk pga grøten =)

Jeg hadde det samme problemet, hun hadde en økeperiode og så kom det tann like etterpå.
Tror hun trengte å amme mer for at det var vondt, og trengte pupp til trøst.
Det var slik både på dagtid og på natten

Har samme problemet selv her. Ammer heeeele tiden nå... Både dag og natt, men har blitt litt greiere på natta. Har gitt han noen sjeer grøt før kveldspupp. Spiser like mye fra puppen uansett, men om jeg gir pupp først er grøt uinteressant. Men synes ikke han har så mange våte bleier da... Hvor mange skal man ha liksom? Og hvorfor mente hs at hun kom til å trenge mer enn mm tidlig? Pga hun er stor? Har en krabat som er 4 mnd 6. februar her og som er godt over 8kg nå... Hatt mye melk hele veien, men trenger kanskje ikke være nok?

Har samme problemet selv her. Ammer heeeele tiden nå... Både dag og natt, men har blitt litt greiere på natta. Har gitt han noen sjeer grøt før kveldspupp. Spiser like mye fra puppen uansett, men om jeg gir pupp først er grøt uinteressant. Men synes ikke han har så mange våte bleier da... Hvor mange skal man ha liksom? Og hvorfor mente hs at hun kom til å trenge mer enn mm tidlig? Pga hun er stor? Har en krabat som er 4 mnd 6. februar her og som er godt over 8kg nå... Hatt mye melk hele veien, men trenger kanskje ikke være nok?

Oi veier han så mye har du vel kanskje mer enn nok?:-)

Oi veier han så mye har du vel kanskje mer enn nok?:)
Men det virker ikke som han blir ordentlig mett... Ofte han spiser til han gulper og da er han fornøyd etter at han får gulpa :p Hatt økedøgn i ca 1 uke og fått mer melk, men jeg vet ikke... Skal sies jeg er litt nedfor for tia så kan vel påvirke melkemengden? Har ikke peiling...

Men det virker ikke som han blir ordentlig mett... Ofte han spiser til han gulper og da er han fornøyd etter at han får gulpa :p Hatt økedøgn i ca 1 uke og fått mer melk, men jeg vet ikke... Skal sies jeg er litt nedfor for tia så kan vel påvirke melkemengden? Har ikke peiling...
Det meste kan gå utover melkeproduksjonen, men det trenger ikke å gå så mye utover det at babyen lider noen nød ;)
De klarer utrolig nok å regulere melkemengden ganske bra selv, bare man gir dem når de har behov.
Om han er så stod og god (helt sikkert lik vår gutt!) så får han sikkert nok mat, tyder på det siden han gulper også?
Jeg tror det er forskjellig akkurat hvor mye de tisser. Her går det litt opp og ned. Om det går noen dager mellom bæsjebleiene tisser han mye mer, mindre om han bæsjer noen ganger ila dagen.

Det kan jo påvirke, men jeg holde på mer enn ei uke altså:p Jeg reagerer mye på stress når det kommer til melkeproduksjonen:-)
Tar hun flaske? Du kan jo prøve å pumpe deg også, så får hun det i tillegg.

Helsesøster sa det fordi hun er stor ja. Har ikke veid henne på.en mnd, men tipper (og håper) hun er rundt 8kg. Det virker som at hun bare spiser når strålen står til værs. Da trenger hun liksom bare å.svelge unna. Når hun må suge og jobbe litt for å få ut noe, så virker det som at hu ikke får det til, hun viser tydelig misnøye. Hvis jeg klemmer så kommer det ut melk... Og "melkestrømmen" varer bare i noen få minutter.

Hu har hatt en periode der hun ikke sover noe godt, mye skriking for tiden. Hun er vandt til å.ha et par lange lurer i løpet av dagen, men hun får ikke de nå, siden hun våkner og søker etter brystet når jeg tar henne opp.

Helsesøster sa det fordi hun er stor ja. Har ikke veid henne på.en mnd, men tipper (og håper) hun er rundt 8kg. Det virker som at hun bare spiser når strålen står til værs. Da trenger hun liksom bare å.svelge unna. Når hun må suge og jobbe litt for å få ut noe, så virker det som at hu ikke får det til, hun viser tydelig misnøye. Hvis jeg klemmer så kommer det ut melk... Og "melkestrømmen" varer bare i noen få minutter.

Hu har hatt en periode der hun ikke sover noe godt, mye skriking for tiden. Hun er vandt til å.ha et par lange lurer i løpet av dagen, men hun får ikke de nå, siden hun våkner og søker etter brystet når jeg tar henne opp.

Har hun holdt på lenge da? Kan jo være økedøgn

Synes hun virker sulten ja! Har dere åpen helsestasjon? Da kan du jo stikke innom der å spørre. Her har de drop-in en gang i uken så man kan veie og stille spm uten å ha time ;)

Back
Topp