Melk..

Fru Frøland

Forelsket i forumet
I det siste så har ikke jenta mi vært helt fornøyd. Når jeg ammer så drikker hun en liten stund men så river hun seg vekk og skriker, prøver og suge litt til og skriker og suger og skriker.... Er utrolig slitsomt og de gangene jeg har funnet frem flaske så drikker hun mye uten noe skriking... I kveld drakk hun 160 ml mme etter amming.... Sitter og lurer på om jeg bare skal drite i hele ammingen, meeen det er jo "best" med mm....... Tips?

Kanskje utdrivningsrefleksen er dårlig? Du kan jo prøveden nesesprayen som kan øke utdrivningsrefleksen men den er på resept da.

Nikoline79 skrev:
Kanskje utdrivningsrefleksen er dårlig? Du kan jo prøveden nesesprayen som kan øke utdrivningsrefleksen men den er på resept da.

Kan den bli dårligere bare sån uten videre?

Det vet jeg ikke... En annen forslag er å pumpe deg for å øke produksjonen, kanskje det blir litt mer "trøkk" da... :-)

Jeg delammer da, men hun hadde en sånn periode her også. Pumpa meg på dagtid siden det kun var da hun gjorde det, og plutselig gidde hun seg etter en uke. Kanskje bare for en periode at hun gjør det også. Jeg vet ikke. Hadde ikke gitt opp hvertfall!

mi har hatt en sånn periode og no. men no ser det ut som om det endelig er over. det virker som om det er ganske vanlig i den alderen. gi det litt tid og sjekk at ho går opp nok i vekt. dersom du har nok melk så ville ikke eg ha gitt opp helt ennå. men skjønner deg godt, holdt på å gi opp eg og. men er glad for at eg ikke gjorde det=)

har det på samme måte som du beskriver her også... sist han ble veid mente helsesøster han hadde lagt på seg litt lite, så er litt bekymret for at melkeprodusksjonen har gått ned noe.. Men det er bare av og til han blir sånn grinete når han ammes.. ikke om natte feks, så blir ikke helt klok på han. Skal ta det opp på 3 mnd kontrollen neste uke, har IKKE lyst til å gi opp ammingen

Skjønner at det er flere som har hatt det slik, er visst vanlig det da. Hvis barnet blir for urolig og du evt velger å gi flaske på et måltid, sjekk hvor mye melk du har ved å pumpe f.eks. Så kanskje du blir klokere av hvorfor barnet er så urolig? Så holder du i alle fall produksjonen oppe. Lykke til, uansett hva du velger!;-)

Skjønner at det er flere som har hatt det slik, er visst vanlig det da. Hvis barnet blir for urolig og du evt velger å gi flaske på et måltid, sjekk hvor mye melk du har ved å pumpe f.eks. Så kanskje du blir klokere av hvorfor barnet er så urolig? Så holder du i alle fall produksjonen oppe. Lykke til, uansett hva du velger!;-)

Har det NØYAKTIG på samme måte for tiden. Noen dager kan hun fullstendig nekte å ta pupp, og er storfornøyd med flaske, noen dager går det greit med ammingen til utpå ettermiddagen, og så begynner hun å skape seg.

Jeg har lest opp og ned på hele ammehjelpen og har ikke funnet en dritt som hjelper meg, så jeg har bestemt meg for å bare kjøre på med amming når hun vil det, pumping når jeg kan det, og erstatning når det trengs.

Det har variert veldig da, noen dager er det ikke noe problem i det hele tatt, mens andre dager blir hun rabiat hvis jeg tilbyr pupp. Jeg håper det går over, for nå hadde jeg akkurat skjønt at amming kan være praktisk og enkelt (det var ikke det med storesøster)!

Jeg får vel bare ha være tolmodig.. Det er bare så utrolig slitsomt :-( tapper meg helt. Men som flere her skriver så går det helt fint på natta, er om morgenen og utover dagen at hun tuller.. Skal oppdatere om jeg finner en løsning på det, men håper at det bare går over av seg selv :-)

Det som hjalp meg, da gutten min holdt på sånn for litt over en måned siden, var at når han ble sint på puppen, så plugget jeg i smokken. Da roet han seg på få sekunder. Tok så ut smokken og ga han puppen. Etter to-tre ganger godtok han da puppen. ;)

Å gi flaske kan muligens gjøre vondt værre, fordi det kan være de blir sinte fordi melken ikke kommer fort nok, og da godtar de i alle fall ikke puppen igjen når de får flaske etterpå. Men klart, får man ikke i de noen ting, så må man jo gi de på flaske.

Vi har det også sånn innimellom. Han blir ikke fornøyd med puppen og jeg må gi flaske. Men amme-te hjalp meg!! Virker som produksjonen tar seg opp bare etter en kopp eller to. Så nå er han fornøyd igjen!

Her om dagen var jeg sikker på at jeg måtte gi opp hele ammingen - han ville nesten bare ha flaske en hel dag. Dette er slutten på ammingen, tenkte jeg. Men så kom jeg på amme-teen igjen, og alt bedret seg. Verdt et forsøk!

Jenta her får flaske bare. Men hun har også hatt en periode hvor hun bare tullet når hun skulle spise. Slapp flasketuten, vridde på seg som en mark og bare styret. Og hun var også helt rolig om natten.

Er jo ikke sikkert at det kan sammenlignes, så lenge hun er flaskebarn. Men ville bare få frem at det ikke er sikkert det hjelper med flaske, hvis det bare er en slik uro greie som de skal igjennom. Her har vi økt smokkestørrelsen. Så kan hende at de føler det er litt dårlig utdrivning en epriode, når de begynner å få ennå mer behov for mat, kanskje?

Mamacita79 skrev:
Vi har det også sånn innimellom. Han blir ikke fornøyd med puppen og jeg må gi flaske. Men amme-te hjalp meg!! Virker som produksjonen tar seg opp bare etter en kopp eller to. Så nå er han fornøyd igjen!

Her om dagen var jeg sikker på at jeg måtte gi opp hele ammingen - han ville nesten bare ha flaske en hel dag. Dette er slutten på ammingen, tenkte jeg. Men så kom jeg på amme-teen igjen, og alt bedret seg. Verdt et forsøk!

amme te hørtes interessant ut! Hvor får man kjøpt det? Hva heter den du bruker?

Her er det også litt sånn. Jeg tenker at det kanskje er litt lite melk, men at hun jobber med å øke. Hun har spist veeldig ofte de siste dagene, og i tillegg våknet en ekstra gang på natten. Passer veldig dårlig siden vi skal ha dåp til helga, men, men... 

Foreløpig legger jeg henne til så ofte hun vil, gjerne hver time, bytter pupp når hun tuller og slutter av om hun fortsetter. Gir henne da tutten og gir henne på ny om en stund. Tenker at vi da øker litt på produksjonen, og så går det seg til. På kvelden har jeg også gitt henne litt på flaske en gang, men prøver å unngå det.

aaashild skrev:

Mamacita79 skrev:

amme te hørtes interessant ut! Hvor får man kjøpt det? Hva heter den du bruker?
Kjøpte den på helsekostforretning. Den heter bare amme-te. Det er Kloster sin, sa damen i butikken. Får også kjøpt på apotek. Men den i helsekosten kommer i te-poser, mens man må bruke sånne klyper til den fra apoteket. Syns te-poser er mest praktisk.. 

Den ammeteen er jo god også! Nå kom jeg på at jeg har den i skapet etter storesøster, som vi ikke fikk til ammingen med... så den var glemt den teen! Skal jammen prøve meg på en kopp i morgen :)

Nå har det forresten kommet seg litt av seg selv her, i dag og i går har alle måltider vært ok å få pupp, utenom siste for kvelden, da har hun blitt helt krakilsk når jeg har dratt frem puppen, så da pumpet jeg, og så fikk hun litt ekstra etterpå. Hun blir liksom ikke helt mett av det jeg pumper, spesielt ikke på kvelden. Antar at når hun ammer så får hun ut mer, og så bruker hun også lenger tid, sånn at det får laget seg mer melk mens hun spiser...

økedøgn?

Back
Topp