Melk til baby under 10 mnd

BKNO13041

Forelsket i forumet
Når de er 10 måneder kan man introdusere melkeprodukter i matlaging feks. Men – i kjøpesmoothie feks så er det jo tilsatt yoghurt? Den ene vi spiste her om dagen inneholdte 20% yoghurt.

Kan jeg da gi yoghurt som et lite måltid hjemme? Vi er veldig glade i yoghurt naturell her i heimen, gjerne blandet med havregryn og frukt(mos) og slikt.

Ost – bør jeg også her vente til 10 mnd med å gi det?
 
Når de er 10 måneder kan man introdusere melkeprodukter i matlaging feks. Men – i kjøpesmoothie feks så er det jo tilsatt yoghurt? Den ene vi spiste her om dagen inneholdte 20% yoghurt.

Kan jeg da gi yoghurt som et lite måltid hjemme? Vi er veldig glade i yoghurt naturell her i heimen, gjerne blandet med havregryn og frukt(mos) og slikt.

Ost – bør jeg også her vente til 10 mnd med å gi det?

Hei BKNO13041,

Det anbefales at man venter med meieriprodukter til barnet er 12 mnd. Dette er fordi melk ikke er noen god kilde til jern, og barnet et avhengig av at den lille maten den spiser er jernrikt. Velg derfor heller jernrikt pålegg slik som kjøttpålegg fremfor gulost før barnet et 12 mnd.

Små mengder melk kan brukes i matlagingen (eks i sauser osv) og yoghurt kan det gis små smaksprøver på, gjerne blandet med litt frukt eller korn (fra ca 10 mnd). Det er viktig at det ikke blir for store mengder. Barnet bør heller få i seg og bli mett på jernrikt grovbrød med pålegg for eksempel. Etter 12 mnd kan man gi meieriprodukter, yoghurt og melk, maksimum 5 dl per dag.

Lykke til!
 
Back
Topp