Melk, kultura eller biola

L

Liny

Guest
hva av disse er best å drikke når man er gravid? Får ikke i meg så mye melk til daglig, så om jeg blir gravid snart så må jeg prøve å få i meg mer. Hva er best å drikke da?
 
Hei!

Takk for spørsmålet! Om du velger å drikke melk, kultura eller biola er egentlig det samme. Velg det du liker best. For å være sikker på å få i deg nok jod under svangerskapet er det anbefalt å innta så mye som 8 dl melk, syrnet melk eller yoghurt hver dag. 8 dl er ganske mye, så det kan være lurt å variere mellom dem for å ikke bli lei. Brunost og prim er også en god kilde til jod hvis du liker det og melk i kaffe, te og i mat teller også.

Hilsen Guro
 
Hei!

Takk for spørsmålet! Om du velger å drikke melk, kultura eller biola er egentlig det samme. Velg det du liker best. For å være sikker på å få i deg nok jod under svangerskapet er det anbefalt å innta så mye som 8 dl melk, syrnet melk eller yoghurt hver dag. 8 dl er ganske mye, så det kan være lurt å variere mellom dem for å ikke bli lei. Brunost og prim er også en god kilde til jod hvis du liker det og melk i kaffe, te og i mat teller også.

Hilsen Guro
Takk for svar. Men 8 dl daglig du mener? Det er helt umulig for meg å få til, for jeg liker egentlig ikke melkedrikker så det går ned på tvang og for å vise ungene at mamma drikker det så da må de å.
 
Last edited by a moderator:
Ja, 8 dl daglig. Det er mye, men husk at melk som inngår i mat også teller. Havregrøt, smoothies, supper, pannekaker, melk i kaffe og te, kakao osv kan bidra med en del av inntaket. Hvit fisk inneholder også mye jod, så å spise det til middag minst to ganger i uken bidrar til å sikre inntaket ditt. Dette gjelder også fiskeprodukter som fiskekaker, men det er da lurt å velge de produktene som inneholder mest fisk. Kalsiuminntaket kan være litt vanskeligere å få dekt på andre måter. Grønne grønnsaker, mandler, sardiner og sesamfrø er eksempler på andre kilder til kalsium. Noen plantedrikker er også beriket med kalsium, men innholdet varierer. Du får også kjøpt tilskudd av jod og kalsium på apoteket.

Det er ikke folsyre i melk.
 
Back
Topp