Melde flytting uten å faktisk flytte

Pink

Elsker forumet
Sommerfuglene
Desemberlykke 2018
Hvis man er gift og fortsatt bor sammen, men skal flytte fra hverandre etterhvert og mannen har meldt flytting til en kompis for å kunne søke om separasjon med en gang. Er dette egentlig lov..?

Vet ikke, men høres ikke lovlig ut:oops:

Nei, man skal bo på den folkeregistrerte adressen.

Det er ikke lov til å melde flytting til en adresse der du ikke bor. Finner skatteetaten ut at han har meldt fiktiv flytting kan de oppheve den. Siden han ikke er første som har kommet på ideen om å melde flytting uten å flytte er det også dokumentasjonskrav når man flytter fra ektefelle. Har virkelig kompisen lyst til å bli med på dokumentforfalskning?

Du får informere han om at hvis han ønsker separasjon med en gang så må dere faktisk bo på ulik adresse, ikke bare på papiret. Kanskje han kan skaffe seg en hybel?

Hvis han skal flytte inn hos kompisen, og faktisk flyttefdato bare avviker med noen få dager, vil jeg tro det går greit. Det er også flere som leier en hybel og bor det annenhver uke, mens barna bor hjemme, og da er det nok bare den ene som har adresse der, selv om h*n bare bor der i praksis annenhver uke. Hvis poenget er å «late som» dere bor fra hverandre, er det ikke lov, men hvis det er snakk om at han skal dit snart og at flytteprosessen trekker ut ville jeg ikke tenkt så nøye over det.

Hvis han skal flytte inn hos kompisen, og faktisk flyttefdato bare avviker med noen få dager, vil jeg tro det går greit. Det er også flere som leier en hybel og bor det annenhver uke, mens barna bor hjemme, og da er det nok bare den ene som har adresse der, selv om h*n bare bor der i praksis annenhver uke. Hvis poenget er å «late som» dere bor fra hverandre, er det ikke lov, men hvis det er snakk om at han skal dit snart og at flytteprosessen trekker ut ville jeg ikke tenkt så nøye over det.
Han skal ikke flytte dit, planen er at jeg skal finne meg et sted.. men vi har vært enige om at vi fortsetter å bo sammen til jeg finner noe.

Hva tenker dere jeg burde gjøre? Informere han er selvsagt, men han kjører nok på uansett kjenner jeg han rett..
Er det fordeler ved å være separert ift gift på noen måte? Forstår ikke helt hastverket siden vi uansett skak separere oss i løpet av våren

Hva tenker dere jeg burde gjøre? Informere han er selvsagt, men han kjører nok på uansett kjenner jeg han rett..
Er det fordeler ved å være separert ift gift på noen måte? Forstår ikke helt hastverket siden vi uansett skak separere oss i løpet av våren
Dere får jo en separat økonomi fra separasjonstidspunktet. Penger dere tjener mm skal da ikke inn i deling mellom dere, mens utgangspunktet er at alt som dere skaffer dere i ekteskapet skal deles mellom dere. Kanskje han vil komme videre økonomisk?

Bare vær litt obs på at hvis du tjener økonomisk på at han flytter på papiret så vil det være like ulovlig

Foreslå at siden det er du som bytter bosted, så er det bedre at du faktisk flytter til en venn eller familie så lenge. Virker veldig rart hvis han melder flytting, så melder han flytting tilbake, for at du skal melde flytting bort derfra. Og ikke minst, så er det ulovlig med mindre han faktisk flytter..

Men vær obs på det med at ungene blir igjen når noen flytter, sånn pr default, noe som spiller inn på dobbel barnetrygd. Som dere ikke har rett på lenge dere fortsatt bor sammen

Foreslå at siden det er du som bytter bosted, så er det bedre at du faktisk flytter til en venn eller familie så lenge. Virker veldig rart hvis han melder flytting, så melder han flytting tilbake, for at du skal melde flytting bort derfra. Og ikke minst, så er det ulovlig med mindre han faktisk flytter..
Har ingen steder å flytte med ungene ennå :-/ men skal prøve få snakket han til fornuft, vil ikke få noen problemer fordi han skal stresse med separasjon før vi faktisk lever separert

Men vær obs på det med at ungene blir igjen når noen flytter, sånn pr default, noe som spiller inn på dobbel barnetrygd. Som dere ikke har rett på lenge dere fortsatt bor sammen
Nei, sant det.. må prøve snakke han til fornuft, kan jo virke som jeg er med på det hvis hans flytting genererer dobbel barnetrygd :bored:

Dere kan nok melde separasjon til statsforvalteren, selv om dere bor sammen. Det eneste er at dere ikke kan søke om skilsmisse før dere har bodd fra hverandre en stund.
Det kan være lurt av deg ordne en avtale for deg selv med advokat for hjelp til forberedelser av skilsmisse. For å få en rettferdig fordeling.

Du sier han skal beholde huset, har du tenkt å kjøpe eget hus? har dere kjøpt sammen, og han skal kjøpe deg ut?

Dere kan melde separasjon til statsforvalteren, selv om dere bor sammen. Det eneste er at dere ikke kan søke om skilsmisse før dere har bodd fra hverandre en stund.
Det kan være lurt av deg ordne en avtale for deg selv med advokat for hjelp til forberedelser av skilsmisse. For å få en rettferdig fordeling.

Du sier han skal beholde huset, har du tenkt å kjøpe eget hus? har dere kjøpt sammen, og han skal kjøpe deg ut?
Har ikke råd til å kjøpe noe i området vi bor, ville priser her :-/ sliter med å finne leiebolig også til en overkommelig pris. Han skal kjøpe meg ut ja :) jeg tror også at det kunne vært lurt med en advokat involvert :bored:

Har ikke råd til å kjøpe noe i området vi bor, ville priser her :-/ sliter med å finne leiebolig også til en overkommelig pris. Han skal kjøpe meg ut ja :) jeg tror også at det kunne vært lurt med en advokat involvert :bored:

Husk at dere må ta en verdivurdering med dagens takst på bolig når han skal kjøpe deg ut, få gjerne 2 uavhengige takster. Altså bestill din egen takstmann. Der vil jo du få med deg din egenkapital til ny bolig. Har dere mange barn sammen? Må du bo i samme område?

Husk at dere må ta en verdivurdering med dagens takst på bolig når han skal kjøpe deg ut, få gjerne 2 uavhengige takster. Altså bestill din egen takstmann. Der vil jo du få med deg din egenkapital til ny bolig. Har dere mange barn sammen? Må du bo i samme område?
Vi har to barn i barnehagealder. Tenker det er enklest å bo i samme område pga barnehagen og pga at vi ikke har parkeringsmuligheter på jobb, så blir tungvint å måtte evt ta t-banen til bhg og deretter til jobb :-/ ser ikke kun akkurat her vi bor da, men ikke mye å velge i til en ok pris :-( får ek når han kjøper meg ut, men har dessverre ingen som kan være kausjonist, så det å kjøpe får jeg ikke til. Egen takstmann skal jeg absolutt ordne :)

Back
Topp