Melatonin til barn?

Agnete

Forumet er livet
Har ett barn nå som sliter veldig med søvn, legges rundt 19-20, men sovner ikke før 23-00 hver kveld, barnet står opp igjen ved 07 tiden.
Dette påvirker barnet, veldig fort sint, bare går rundt å er ikke helt med i lek eller det vi i familien gjør og klager på å være sliten hele tiden. Begynte slik ved lysere tider, det er rullegardin som stenger lyset ute, og vi har igjen hengt ett dynetrekk utenpå der for å få det skikkelig mørkt. Barnet sover der sola står opp dessverre. Nå lurer jeg på om jeg skal høre med legen om vi kan få melatonin for en liten periode slik at vi kan få barnet inn i rutinene igjen. Noen som har brukt dette til barn? Fungerer det? Det er jo egentlig ett naturligmiddel, men likevel skummelt når det gjelder barn
 
Har ingen erfaring selv, men vet om andre som har barn som har brukt det uten effekt. Så hvitt jeg forstår er det lite forskning som viser noe effekt.
 
Har ett barn nå som sliter veldig med søvn, legges rundt 19-20, men sovner ikke før 23-00 hver kveld, barnet står opp igjen ved 07 tiden.
Dette påvirker barnet, veldig fort sint, bare går rundt å er ikke helt med i lek eller det vi i familien gjør og klager på å være sliten hele tiden. Begynte slik ved lysere tider, det er rullegardin som stenger lyset ute, og vi har igjen hengt ett dynetrekk utenpå der for å få det skikkelig mørkt. Barnet sover der sola står opp dessverre. Nå lurer jeg på om jeg skal høre med legen om vi kan få melatonin for en liten periode slik at vi kan få barnet inn i rutinene igjen. Noen som har brukt dette til barn? Fungerer det? Det er jo egentlig ett naturligmiddel, men likevel skummelt når det gjelder barn
Min manns søster bruker det. Hun blir 16 i august. Trenger det for søvnen. Hun får ikke circadin men en annen type som er 3 mg. Så hvis det kan funke og legen mener det er forsvarlig, hvorfor ikke. Viktigste er funksjonen til barnet ditt.
 
Har ingen erfaring, men ville definitivt snakket med lege når barnet blir så påvirket av dårlig søvn. Lykke til :)
 
Har ingen erfaring selv, men vet om andre som har barn som har brukt det uten effekt. Så hvitt jeg forstår er det lite forskning som viser noe effekt.

Jeg bruker det selv i perioder, får ikke virkning av de før jeg har brukt de en ukestid og da sovner jeg lettere, og har ingen bivirkning dagen etter. Jeg er voksen, men har ingen erfaring med barn og slikt bruk.
 
Min manns søster bruker det. Hun blir 16 i august. Trenger det for søvnen. Hun får ikke circadin men en annen type som er 3 mg. Så hvis det kan funke og legen mener det er forsvarlig, hvorfor ikke. Viktigste er funksjonen til barnet ditt.

Ja, tenker det. Barnet sliter veldig nå og har ikke fine dager :(
 
Sønnen på snart 14 bruker Melatonin og har gjort det i flere år.. alt er prøvd før det, absolutt alt og utredet i alle retninger :( Han har god effekt av Melatonin og dersom han ikke tar det ligger han våken halve natta.. det igjen fører til at han er konstant sliten, spiser dårlig, klarer ikke konsentrere seg på skolen, orker ikke være med venner osv osv :(
Selvfølgelig er det med blandede følelser for mor da jeg er svært restriktiv med medisiner til barn, men av to onder: ikke søvn eller Melatonin, så velger jeg å stole på at dette er det beste alternativet for han :)
 
Mange barn med adhd f eks som går på medisiner får melatonin for søvnen.
Dette fikk jeg vite på et kurs jeg var på.
Dette er stoffer som kroppen produserer selv, og helt ufarlig
 
Ja, tenker det. Barnet sliter veldig nå og har ikke fine dager :(
Ja, men da er det kun en løsning..
Jeg gikk på melatonin før graviditeten selv, ikke alltid det hjalp. Og veit hvor ille det er når man har dårlig søvnkvalitet...
så håper barnet får det så hen kan sove godt og få en bedre hverdag.
Dårlig søvn ødelegger mye.
 
Søstera mi måtte få hjelp til yngste sin. Han slet veldig,og måtte til slutt bruke noe medikament for å komme i rytme som passet. Jeg synes du skal spørre legen om dette, terskelen skal være høy for å bruke slikt på barn men den skal ikke være så høy at det ikke brukes når nødvendig. Her høres ut som en søvnforstyrrelse, og når barnet ikke har det bra må jo noe gjøres.
 
Sønnen på snart 14 bruker Melatonin og har gjort det i flere år.. alt er prøvd før det, absolutt alt og utredet i alle retninger :( Han har god effekt av Melatonin og dersom han ikke tar det ligger han våken halve natta.. det igjen fører til at han er konstant sliten, spiser dårlig, klarer ikke konsentrere seg på skolen, orker ikke være med venner osv osv :(
Selvfølgelig er det med blandede følelser for mor da jeg er svært restriktiv med medisiner til barn, men av to onder: ikke søvn eller Melatonin, så velger jeg å stole på at dette er det beste alternativet for han :)

Så klart man har blandede følelser for det å medisinere barn, men jeg tenker at får de bedre av det så må det være det riktige :)
 
Mange barn med adhd f eks som går på medisiner får melatonin for søvnen.
Dette fikk jeg vite på et kurs jeg var på.
Dette er stoffer som kroppen produserer selv, og helt ufarlig

Er nettopp det, jeg er mer skeptisk til vallegan som eldste fikk en gang, det var hangover dagen etter og barnet ble egentlig ikke mye bedre av det, heller tyngre dager.
Dette stoffet har vi allerede er bare noen mennesker som produserer mindre.
 
Det var ikke dette jeg spurte om, det avgjør legen. Svært få medisiner som er anbefalt til barn, likevel er det mange barn som bruker dette :)
Var bare ment som info. Jeg har bare erfaring med Melatonin på pasienter jeg har jobbet med, de yngste har vel vært rundt 16. Håper uansett at dere finner en løsning i samråd med lege, å gå uten søvn er slitsomt og ødeleggende. Melatonin er et veldig «snilt» legemiddel sammenlignet med f.eks Vallergan som kan gi en stygg hangover. Lykke til :)
 
Back
Topp