Melatonin sovemedisin til barn, erfaringer?

Villemoen

Forumet er livet
Har fått dette til min datter, og lurer på om noen har erfaringer med bruk av dette?

Ingen erfaring på barn... men har prøvd det selv. .. hadde ingen virkning

Er det preparatet Circadin du snakker om?

Trodde ikke legemiddelverket anbefaler bruk av melatonin på barn under 18 år, på grunn av lite dokumentasjon....
Har forreten prøvd det selv. Hadde kortvarig effekt, sovnet etter ca 3 timer og våknet etter 2. Uønsket bivirkning i form av vektoppgang.

**AM** skrev:

Trodde ikke legemiddelverket anbefaler bruk av melatonin på barn under 18 år, på grunn av lite dokumentasjon....
Har forreten prøvd det selv. Hadde kortvarig effekt, sovnet etter ca 3 timer og våknet etter 2. Uønsket bivirkning i form av vektoppgang.

Nei, det heter Melatonin. En mixtur.

Funket fint for vårt barn. Brukte det ikke i mer enn 1-2 uker, me har en boks i skapet i tilfelle det blir behov igjen. 

Min gutt går fast på Melatonin (med pauser for å få god effekt) han sover rett og slett ikke uten.
Har vært en livredder for oss!
Han bruker kapslene, deler de og blander ut i drikke.

(Circadin er melatonin i depotform, og er godkjent - kan fås uten registreringsfritak.)

**AM** skrev:

Var nettopp om det på TV2, og da sa de faktisk at de ikke anbefalte det til noen under 55 år!

Sannheten skrev:

**AM** skrev:

Var nettopp om det på TV2, og da sa de faktisk at de ikke anbefalte det til noen under 55 år!

Stemmer det!!!
Her er linken :

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/helse/ett-av-fire-adhdbarn-faar-ulovlig-medisin-3628079.html

Ja, vi bruker det i perioder til vår nesten fireåring. Hun får ren melatonin.

Vi har vært på søvnsenteret i Bergen, hvor vi gikk til  Bjørn Bjorvatn, som er en veldig kjent søvnlege, ikke bare her i landet, men han reiser også mye til utlandet. Han sa at dette er den "sovemedisinen" med minst bivirkninger, faktisk ingen påviste, siden dette er ett naturlig hormon kroppen har.

Jeg velger og stole på ham. Medisinen er ikke ulovlig selv om den ikke er godkjent i Norge. Hadde den vært ulovlig hadde ikke legene skrevet de ut på resept, og apoteket hadde ikke bestilt de inn. Da hadde man måtte gå på svartemarkedet, eller bestille selv, ulovlig, over nettet. Det er ikke nødvendig!

Vi hadde veldig god effekt av melatoningen til jenta vår. Endelig sovnet hun greit, og oppvåkningene på natten var ikke like lange. Hun var i mye bedre humør på dagtid, og orket mye mer,når hun fikk sove skikkelig. Vi har bare brukt de i perioder, da effekten minsker ved langtidsbruk, så det trengs ofte pauser. Bruker de i perioder da hun har sovet dårlig lenge, og tydelig påvirkes av dette på dagtid, slik at hun får hentet seg inn igjen.

Selvfølgelig er det aller beste om barna kan få nok søvn uten noen preparater, men man må se tingene opp mot hverandre. Barn trenger energi til og vokse, leke, lære, være sosiale og fungere, rett og slett leve ett skikkelig liv, og sover de så dårlig at de ikke klarer disse tingene på en tilfredsstillende måte, så får man vurdere hva som er viktigst. I mine øyne er det viktigst at hun kan ha ett skikkelig liv, som barn, være blid og fornøyd og ikke minst opplagt. Så får hun heller gå på medisiner i perioder.

Alt for lite søvn har også mange bivirkninger!

Jeg har selv brukt melatonin, og har ikke en god erfaring med det. Og det av 2 grunner.
1. Jeg ble kvalm og kastet opp de dagene jeg brukte det.
2. Jeg sover alltid på magen, og våknet i panikk med ansiktet ned i puta, og brukte veldig lang tid på å klare å snu ansiktet vekk. Var sikker på jeg skulle bli kvalt. Så etter den episoden turte jeg ikke gå på det lenger.

Håper det fungerer bedre for dere

Svass skrev:

Sannheten skrev:

**AM** skrev:

Stemmer det!!!
Her er linken :

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/helse/ett-av-fire-adhdbarn-faar-ulovlig-medisin-3628079.html

No har ikkje mi jente ADHD då.
man ønsker jo sjølsagt ikkje bruke sovemedisin, men alternativet er ikkje alltid bedre.

Frk. Tvert I. Mot skrev:
Ja, vi bruker det i perioder til vår nesten fireåring. Hun får ren melatonin.

Vi har vært på søvnsenteret i Bergen, hvor vi gikk til  Bjørn Bjorvatn, som er en veldig kjent søvnlege, ikke bare her i landet, men han reiser også mye til utlandet. Han sa at dette er den "sovemedisinen" med minst bivirkninger, faktisk ingen påviste, siden dette er ett naturlig hormon kroppen har.

Jeg velger og stole på ham. Medisinen er ikke ulovlig selv om den ikke er godkjent i Norge. Hadde den vært ulovlig hadde ikke legene skrevet de ut på resept, og apoteket hadde ikke bestilt de inn. Da hadde man måtte gå på svartemarkedet, eller bestille selv, ulovlig, over nettet. Det er ikke nødvendig!

Vi hadde veldig god effekt av melatoningen til jenta vår. Endelig sovnet hun greit, og oppvåkningene på natten var ikke like lange. Hun var i mye bedre humør på dagtid, og orket mye mer,når hun fikk sove skikkelig. Vi har bare brukt de i perioder, da effekten minsker ved langtidsbruk, så det trengs ofte pauser. Bruker de i perioder da hun har sovet dårlig lenge, og tydelig påvirkes av dette på dagtid, slik at hun får hentet seg inn igjen.

Selvfølgelig er det aller beste om barna kan få nok søvn uten noen preparater, men man må se tingene opp mot hverandre. Barn trenger energi til og vokse, leke, lære, være sosiale og fungere, rett og slett leve ett skikkelig liv, og sover de så dårlig at de ikke klarer disse tingene på en tilfredsstillende måte, så får man vurdere hva som er viktigst. I mine øyne er det viktigst at hun kan ha ett skikkelig liv, som barn, være blid og fornøyd og ikke minst opplagt. Så får hun heller gå på medisiner i perioder.

Alt for lite søvn har også mange bivirkninger!

Takk for svar!!
Er samme inntrykket eg og har av melatonin.

Funker det, har kroppen bruk for det for den ikkje kan produsere nok sjøl. Funker den ikkje, så er ikkje det det som er problemet..

Har ingen erfaringer dessverre, men håper dere har funnet en fin løsning:-)

Akkurat for denne gruppen nevnt i artiklene over her ville jeg vel heller tenkt litt mer over hva diverse adhd medisin gjør med kroppen.

Å gå i lengre perioder uten å sove tilstrekkelig er ikke sunt for noen - så derfor velger iallefall jeg å gi mitt barn Melatonin - det er rett og slett ikke levelig uten.

Og hva hvis man skulle gitt barna andre sovemedisiner over tid, syntetisk fremstilte legemidler - ikke så kupp..

Back
Topp