Meg v.s X'en... (Langt)

Svanefruen

Er så lykkelig!!!! :)
Oktoberskatter 2014
Nå er det slik at sambo har to barn fra et tidligere forhold, fantastiske barn som har gått rett inn i hjertet mitt :)

Dette er mitt første svangerskap og da såklart første barn. Før vi bestemte oss for å øke størrelsen på familien, så snakket vi endel om det at han har vært gjennom dette før og at dette er minførste. Jeg var redd for at han skulle komme til å ta lett på ting, være en bedre viter (han er ikke en typisk bedreviter), sammenligne meg med X'n, si sånt som "da elsdstemann var liten gjorde vi..." , "da han skrek gjorde hun....", "da hun var gravid med..så skjedde...". Jeg er veldig opptatt av at jeg er et helt annet menneske og vil nok oppleve ting annerledes eller reagere annerledes en hva hun kanskje gjorde. Det siste jeg vil er å bli sammenlignet med henne. Og bare for å ha det avklart, jeg har ikke noe imot henne sånn, men hun er historie og endel av livet vårt pga av barna og ikke mer enn det.

Nå har vi allerede hatt to hendelser.... Første var en dag hormoner eksploderte her, og jeg tenkte på alt galt som kunne skje, det faktum at han var borte..ja alt var skummelt den dagen, nesten så jeg lurte på; hva har jeg gjort? Da klarer han å bryte utav seg; "skjønner ikke hvorfor vi sitter å diskutere eventualitetet". Det hele endte med at jeg ble super såra, vi la på, jeg hadde ei dårlig natt, gråt masse (jeg er ikke en gråte person egentlig :P)..men jeg trengte bare å snakke om alt jeg tenkte på... Dette ordnet vi opp i neste dag med at vi fikk snakket om mitt behov, og han innrømmet at han kanskje er litt mer avslappet siden han tross alt har vært gjennom dette... Så han skulle prøve å skjerpe seg og tenke over hva han sier før han sier det (er litt typisk han).

Men så har vi dagen idag... Igor ble jeg matforgiftet og hadde 8-9 timer med magesmerter, oppkast og diaré. Ble selvsagt redd for de smertene, men kjente at de var i magen og ikke der nede. Googla også matforgiftning og graviditet. Da vi snakket om dette idag, så bryter han utav seg at X'n ble matforgifts med eldstemann, og det gikk nå bra. Aaaaaaah! Jeg klarte ikke å dy meg...måtte kommentere at jeg for det første ikke liker å bli sammenlignet med henne... For det andre er det bare et eksempel der det har gått bra.. Så han svarer med at han skal spare meg for sammenligninger med henne..

Nå sitter jeg her med blandede følelser..

Er jeg for sår på dette området? Han har jo de opplevelsene, er det rett at jeg skal nekte han å si de til meg? Jeg er i utgangspunktet ikke glad i å bli sammenlignet med noen, jeg er jo meg! Så da når X'n trekkes inn... Selv om hun er historie og jeg og sambo er omskapt for hverandre, så stikker det så innmari...

Hva mener du? (Lov å være heeeelt ærlig her ;) )
Burde jeg la han snakke om hennes svangerskap? Hva har de med meg å gjøre? Han må gjerne snakke om da barna var små..men mens de var i magen....

Jeg må si jeg forstår dere begge. Jeg hadde heller ikke syntes d var noe greit p bli sammenlignet med x-en til sambo. Men samtidig så kan jeg forstå at han "bryter ut" med ting også. Alle et jo slik at vi knytter det vi opplever med tidligere erfaringer. Og han har jo opplevd å bli pappa to ganger tidligere, så skjønner det er lett å sammenligne den biten. Jeg tenker d handler mer om at han bruker tidligere erfaringer som kunnskap og at d ikke er for å trekke fram x-en.

Hadde du hatt barn tidligere med noen andre hadde du garantert sammenlignet svangerskapene, symptomene osv også?

Fra tlf :)

Joda..hadde jo sikkert det.. Aaahhhh....jeg er bare så sykt sår på det området.. Kanskje fordi jeg aldri har følt det slik med noen før og at alt er nytt :)

jeg er mere som spør sambo hvordan eksen hans reagerte.. jeg tror ikke mannen din mener noe vondt med det, han vil heller bare trøste deg med at han har opplevd det før med eksen og at det gikk bra da :) tror ikke han mener å sammenligne deg med henne sånn sett :) jeg hadde ivertfall ikke brydd meg så hardt om det. hadde heller blitt glad og betrygget over å vite at det kan gå bra :) å jeg hater eksen til sambo ;)

Samboeren din har en del erfaring fra tidligere, og jeg tror kanskje du burde lære deg å bruke det slik at det blir verdt noe. Han vil bare hjelpe deg. Håper du ikke tar det ille opp at jeg er så bluntly honest om hva jeg tenker. :)

Sent from my HTC One using BV Forum mobile app

Samboeren din har en del erfaring fra tidligere, og jeg tror kanskje du burde lære deg å bruke det slik at det blir verdt noe. Han vil bare hjelpe deg. Håper du ikke tar det ille opp at jeg er så bluntly honest om hva jeg tenker. :)

Takk :) jeg må vell bare skjerpe meg... Og heller bruke det som du sier :)

Som de andre sier så er det jo naturlig å bruke de erfaringene man har fra tidligere når situasjoner oppstår, men jeg skjønner også behovet for å skille mellom deg og henne. Du har en annen kropp, en annen personlighet, og det lite sannsynlig at det er så alt for mange likheter mellom hennes svangerskap og ditt. Jeg syns det er helt ok at du minner mannen din på at du ikke liker sammenlikningen, men jeg ville passet på å ikke klandre han om han glemmer seg nå og da :)

Jeg skjønner deg godt jeg. Uansett situasjon vil man vel aldri bli sammenlignet med en eks, eller bli påmint på livet de hadde før oss? Iallefall sånn for meg. Synes han burde ta hensyn til at det er første gang for deg og skjønne at du har bekymringer :) det er jo greit at han har vært igjennom ting før og kan betrygge deg om at det ikke er farlig etc, men trenger jo ikke si det på den måten ved å alltid si x'en ditt og datt!

Jeg tenker at det handler ikke om at du må skjerpe deg :) kan jo hende han kan dele sine erfaringer uten å måtte nevne x? Jeg vet ikke altså, man må egentlig bare snakke sammen for å finne ut hvordan man ønsker å gjøre det / ha det :)

Jeg håper dere kan finne en middelvei mellom dere. :)

Jeg tenker sånn : Han har erfaring og har vært gjennom d før så ta med deg d han forteller..Han mener garantert ikke noe vondt m d han sier, men forstår også at du reagerer m disse hormoner i sving;)Dem er ikke like lett å styre til tider:)Hos oss er d omvendt enn d dere har..Her var d jeg som har fra før og d blir fort gjort å si ting som man har erfart fra før selv om d ikke er noe vondt ment..Så hadde jeg vært deg så hadde jeg tatt i mot d han har av erfaring selv om d er xn

Tuuusen takk for ærlige svar damer! Veldig greit å lese forskjellige svar! :) jeg skal prøve å ikke ta det sånn til meg når han bruker eksempler, han prøver jo faktisk å ikke dra henne inn i eksemplene, men av og til kommer de...og jeg kan vell ikke klandre han.. Selv om jeg hater det... Vi snakke heldigvis om det..og han er fantastisk tålmodig med meg, særlig i disse hormontider ;)

Tuuusen takk for ærlige svar damer! Veldig greit å lese forskjellige svar! :) jeg skal prøve å ikke ta det sånn til meg når han bruker eksempler, han prøver jo faktisk å ikke dra henne inn i eksemplene, men av og til kommer de...og jeg kan vell ikke klandre han.. Selv om jeg hater det... Vi snakke heldigvis om det..og han er fantastisk tålmodig med meg, særlig i disse hormontider ;)
Tolmodige menn med hormondamer er gull ;)

Jeg skjønner veldig godt at du synes det er vanskelig, og som om ikke det er nok jobber hormoner våre iherdig med å spille oss et puss daglig! Situasjoner man ellers er raus i, kan bli veldig irrasjonelle nå! Det er også en utfordring når samtalene går over tlf! Min mann jobber ute i 5 uker, så det vet jeg alt om:) Det er ihvertfall veldig bra at du forteller han hvordan du føler det og så finner dere sikkert en fin balansegang på detaljene etterhvert. Han virker jo veldig forståelsesfull ut ifra hvordan du forklarer:)

Kan forstå begge sider men nei hadde ikke vært greit for meg å bli sammenligna med ex`en.
Selv om det ikke er første gang for han som far er det første gang for han med deres barn. Det er noe helt annet enn de to barna han har med ex`en. Ingen svangerskap er like, ikke ens egne engang så blir helt feil å sammenligne. Skjønner du kan bli fortere såret nå, snakk med han om det. Virker som en OK fyr som tar til seg det du sier så tenker det er viktig å fortsette å holde en god kommunikasjon ettersom graviditet og hormoner er en frustrerende tid for mor og far :)
Også er det nok kjemåe viktig etter fødselen at dere har snakket godt sammen om forventninger osv så nyfødt tiden blir enklere, deres første barn så dette er heeeelt nytt!
Gratulerer så mye :)

Jeg tenker at det handler ikke om at du må skjerpe deg :) kan jo hende han kan dele sine erfaringer uten å måtte nevne x? Jeg vet ikke altså, man må egentlig bare snakke sammen for å finne ut hvordan man ønsker å gjøre det / ha det :)

Veldig enig med det.
Xen er for deg et sårt område, det må han respektere. Men han har sine erfaringer og vil gjerne dele de med deg for, i dette tilfelle, trøste/hjelpe deg. Hadde sikkert ikke vært like ille hvis han hadde sagt " jeg kjenner ei som....".
Når det gjeller generelle bekymringer, manner fungerer ikke på samme måte som oss. :p De fleste tenker ikke så mye på hva som kan gå galt osv... frustrerende men det er nok bare sånn de er. ;)
Når jeg sa til gubben at jeg fikk bekreftet at jeg var gravid, og var veldig glad for det, svaret hans var "javel, det visst vi." :confused:

Haha, ja da jeg fikk hcg svaret og min bekreftelse..sa mannen; gikk det opp for deg at du faktisk er gravid no? Du høres litt sjokka ut ;) haha.. Han er jo bare verdens lykkeligste mann sier han <3.

Å ja...X'n, uansett X er et sårt tema... Særlig siden vi må ha noe med denne å gjøre... Jeg har aldri før vært sånn her.. Men tror det er fordi han betyr alt for meg <3

Skjønner deg godt jeg.. Mannen min bruker og 'snakke' om bestevenninna si. Han sammenligner ikke. Men snakker om hun, som f.eks; hun fortjener kun det beste, jeg er glad i deg beste (er også litt sår på det området) sier til hun at hun ska bli tante til barnet når det ikke går i det hele tatt. Ingen er i slekt.. Blir så teit..

Men skjønner hvordan du har det. Og bra at du sier hva du føler!:)) stå på!! Heier på deg!!

Sent from my iPhone using BV Forum

Back
Topp