Meg som tobarnsmor!?

mia1986

Elsker forumet
Er det andre som er usikre på rollen som tobarnsmor? Vet at en del venter nr 3, så de vet hva de går til :-) Jeg har en bonusdatter på snart 9 år som jeg har vært involvert i, i snart 6 år. Var veldig sikker på hvordan jeg ville gjøre det med eget barn da jeg selv skulle bli mor, og har så og si gjort alt med vår felles datter fra fødsel og til nå (3 år).
Har trivdes med full kontroll, men begynner nå å bekymre meg for hvordan det blir videre. Det blir litt av en krise for treåringen som har hatt meg tilgjengelig hele livet, å skulle dele mammaen sin... Og vil gjøre alt likt for nr 2, selv om jeg vet at dette ikke er gjennomførbart. Noen som har tips til å få sitt andre barn med minst mulig sjalusi fra storesøsken?

Henger meg på denne! Veldig spent på å ha to små... Er redd jeg ikke skal få samme tilknytningen til nestemann :-/ Skjønner jo at det kommer, men føles så rart nå..

Føler det litt på samme måte. Har en guttunge på 13 mnd nå, og jeg kjenner litt på frykten for at han skal bli ekstremt sjalu. Men har fundert på om jeg skal prøve å gjøre det å bli storebror til en litt mer artig greie for han. At han blant annet for en "stor gutt seng" istedenfor sprinkelsengen når vi kommer hjem med den lille :)

Jeg har tre og venter nr 4 ( spent på hvordan det skal gå), og jeg tenkte akkurat som deg. Men det gikk overraskende bra. Eldste, som da var 2,5 år, godtok at jeg måtte være litt med minste når han trengte mat ol. Men jeg var nøye på å gi eldste mye kos og oppmerksomhet når lille sov. ☺ Med nr 3 var det enda lettere syns jeg, og de har ikke vært veldig sjalu på hverandre. Håper at det skal gå bra med nr 4 også, og at h*n bare "føyer" seg inn I rekken.

Eldste her var 2 år når nr. 2 kom og det gikk kjempebra, han hadde fått stor seng før babyen kom så han var tilvent den sengen. Han var med på alt, fra mating, bleieskift, bading og trilleturer. Passet på å kose og leke mye med han når babyen sov. Brukte bæreslynge sånn at jeg kunne ha med babyen samtidig som jeg gjorde ting med eldstemann, helt supert! Aldri vært noe mer enn normal søskenajalusi her i gården, de trives godt sammen og har mye omsorg for hverandre.

Når vi fikk nummer to ble eldste bare stolt og glad. Babyen derimot var misunnelig for at hun ikke var den eneste ene...

Og nå kommer altså en til. Han er stolt og glad og gleder seg. Hun sier også at hun gleder seg, men jeg er spent på hvordan hun tar det når dem kommer

Føler det litt på samme måte. Har en guttunge på 13 mnd nå, og jeg kjenner litt på frykten for at han skal bli ekstremt sjalu. Men har fundert på om jeg skal prøve å gjøre det å bli storebror til en litt mer artig greie for han. At han blant annet for en "stor gutt seng" istedenfor sprinkelsengen når vi kommer hjem med den lille :)
Høres lurt ut :-) Vi prøvde i ett år før dette gikk, så har hatt god tid til å få treåringen min til å bli stor jente ;-) Men jeg hadde nok kanskje gitt storebror en stor seng før babyen kommer, så du slipper nyfødt samtidig som tilvenning til mer som er nytt for han. Og sånn at det på ingen måte blir sånn at fordi babyen kommer så mister han sengen sin... Tenker kanskje ikke sånn, men prøver alltid å tenke fra alle mulige vinkler som barns forunderlige hjerner kan klare å tenke :-)

Samme her..her blir hu 4,5 før lille kommer... hu er en diva og vi tenkte egentlig ikke vi sku ha flrre.. men men;) tror hu ha veldig lyst, så må bare prøve å gjøre det mest mulig positivt... er spent på tålmodighet min.. nå om dagen er den nokså kort!

Kjenner til tanken. Jeg var jo i tillegg alene. Men det var helt greit. Da viste jeg hva jeg hadde å forholde meg til og alt gikk kjempe fint. Det er utrolig hvor lett vi tilpasser oss nye situasjoner. Du kommer til å klare det helt fint.

Høres lurt ut :-) Vi prøvde i ett år før dette gikk, så har hatt god tid til å få treåringen min til å bli stor jente ;-) Men jeg hadde nok kanskje gitt storebror en stor seng før babyen kommer, så du slipper nyfødt samtidig som tilvenning til mer som er nytt for han. Og sånn at det på ingen måte blir sånn at fordi babyen kommer så mister han sengen sin... Tenker kanskje ikke sånn, men prøver alltid å tenke fra alle mulige vinkler som barns forunderlige hjerner kan klare å tenke :-)

Ja det kan være lurt :) Blir vel til å skru om sengen hans i begynnelsen av januar da tenker jeg :) Har en sånn kjekk sprinkel seng, så vi bare kan fjerne den ene langsiden så er det "stor barn seng" eller hva jeg skal kalle det :P Har også tenkt på å evt kjøpe en dukke til han, som han kan mate og skifte på mens jeg gjør det på lille :) Så han føler at han er med på ting han også :)

Er bittelitt redd for hvordan tilværelsen kommer til å være når vi blir 4 ja! Det jeg fryker mest er den ene måneden jeg må bo langt uti gokk og jobbe etter mammapermen og alene med 2 små barn uten mann eller familie i nærheten... Mannen har tenkt å ta ut 2 mnd ferie for å dekke den første delen av den siste jobbtiden min der etter permisjon da, så det er jo litt hjelp.

Back
Topp