meg som overtenker ubeskyttet sex under fertile dager..

Nøttespire

Elsker forumet
Februarlykke 2022❄️
Maisløyfene 2024
Septembertassene 2026
ja, jeg visste ikke hvilken gruppe som er mest riktig ift innlegget mitt. For jeg er jo ikke en prøver, og jeg er litt redd for å legge igjenn gjenkjennbare detaljer på åpent forum.
Jeg er 25 år, og trebarnsmor. Det er under fire år mellom eldste og yngste, og vi har en kjærlig familie med masse hjerterom. vi har levd under et enormt press med mannens studier de siste par årene, og jeg er og har vært mye alene. litt som en gammeldags ordning, hvor mannen står for jobben og jeg har tatt meg av huset og holdt det gående. Nå som minstemann endelig har kommet i barnehagen har jeg endelig fått litt tid til meg selv, og jeg har startet på et studie for å ta opp noen fag for å bedre snittet mitt og komme meg inn på høyskole etterhvert. mulighetene er på en måte ganske mange, og jeg er helt overbevist om at jeg får det til. Jeg har i tre til fire uker fått kunne ha litt mer fokus på meg selv og hva jeg vil for fremtiden, og det har føltes utrolig godt!
Nå har vi ved en glipp hatt sex rundt eggløsning, og med uhell så mener jeg at eggløsningen har kommet nesten en uke før normalt(!!) og det setter selvsagt i gang en tankeprosess for meg. Jeg er 1dpo, så det er jo selvsagt helt teit å i det hele tatt tenke på alle risikofaktorer og veien videre enda, but i cant help it.
Vi har egentlig hatt en enighet om et barn til, men siste halvår har jeg virkelig hatt flere dager hvor jeg har tenkt at tre barn er mer enn nok, enn at jeg har hatt et ønske om en til. Det er noe med komboen at jeg er mye alene, jeg har akkurat startet på skolen og har 7 eksamener mot våren, tiden strekker på en måte akkurat til, og neste år har vi skolebarn. tanken på enda en babytid nå som minstemann endelig har kommet i barnehagen grøsser litt i meg, rett og slett fordi jeg ikke har hatt noe pusterom på snart 1,5 år. vi har ikke avlastningshjelp, og er veldig alene i denne lille bobla vår. Det er den delen av det, og så er det liksom et bittelite håp inni meg om at det er noe der likevel. jeg vil oppleve det igjen, svangerskap og fødsel, og vite at det er siste gangen. jeg vet at det er de første månedene som er litt tappende, og så blir det lettere. man angrer jo aldri på et barn man fikk! Hvis jeg nå om to uker finner ut at jeg er gravid, så syns jeg dette er en litt vanskelig problemstilling og jeg kunne egentlig trengt litt input av anonyme her på nettet. jeg har en stor familie, men jeg orker ikke tanken på å inkludere noen av dem og jeg vet nesten ikke om jeg kommer til å si noe til noen før godt over halvveis i svangerskapet hvis det er sånn det ender… hjelp

Hei ❤️ Sniker litt rundt, jeg.

Sånn med en gang; jeg leser at nødprevensjon KAN i noen tilfeller forhindre implantasjon (men hovedsakelig er det nå helst for å utsette eggløsningen, da), og at kobberspiral også kan settes inn inntil 5 dager etter eggløsning, og fungere som nødprevensjon slik (skriver dr. Dropin).
Hvis ikke, så er det jo ikke så mye annet å gjøre enn å vente å se..
Det som evt kommer om 1-2 uker, får du ta stilling til når det kommer. Om den er positiv, så har du jo et vanskelig valg å ta. Om den er negativ, så kanskje vurdere noe slags prevensjon en stund?

Men ellers, så er det veldig forståelig at det føles nok. Du har tre svært små barn. Sånt blir man innimellom litt sprø av, og å tenke på flere oppi det kan være for mye for hvem som helst. Forøvrig, akkurat den biten blir bedre etterhvert. Jeg er gravid med nr5, de to siste barna er det 21 mnd mellom. Og de to har.. mye mer energi enn de to første hadde. Så det var ikke før etter minstemor begynte nærme seg to år at det begynte føles mye lettere. Satte inn egg da hun var 23 mnd, så det blir 2,5 år mellom henne og lillebror. Og det tror jeg skal bli akkurat passe. Nå er jo jeg passert 30, og gubben over 50, så ikke veldig aktuelt å vente så mange år for vår del. For din del, så har du ABSOLUTT tid til å sette babyproduksjonen på pause noen år, og evt evaluere på nytt om noen år; om man virkelig ønsker en til eller ikke da.

Lurer på - har dere blitt veldig lett gravide tidligere? For de fleste tar det jo gjerne mer enn ett forsøk uansett, men er man superfertil, så er vel sjansen en del høyere for at det gikk med en gang..

Vi tenker også totalt fire barn. Jeg vet med meg selv at om jeg venter med å få nr fire (er gravid med nr tre nå), så kommer jeg ikke til å orke det. Det er deilig å få tilbake kroppen, hverdagen, mer tid til seg selv, ta opp igjen studier (jeg skal også gjøre dette, men etter nr fire), kjenne på at barna begynner å klare seg selv mer og mer, ingen flere hormoner med gravditet og amming osv.
Jeg er 27.

Fra mitt ståsted så tenker jeg at du vil klare denne tiden bra, med studier og en til på vei. Man får permisjon fra studiene, og eksamen kan settes på vent. Fordelen med tette barn er, for meg hvertfall, mange fler enn barn med stor aldersforskjell. Det å "begynne på nytt" nå vil ikke være like stor kontrast og overveldende som å begynne på nytt om 5-10 år. Du er ung nå, i din beste alder for å bære frem barn med mindre risiko for SA, MA, tidlig fødsel, svangerskapsdiabetes, fødselskomplikasjoner etc. , og det ville jeg også anbefalt å ta i betraktning. Det er mange kvinner som føler seg overveldet og mette etter 2-3 tette barn, og venter derfor en stund. Så melder lysten seg på enda en etter 5-10 år, og da kan det plutselig være mer komplisert å få det til like knirkefritt som i midten/slutten av 20-årene.

Hvis du er relativt sikker på at du ønsker 4 barn totalt; bli ferdig nå. Ikke drøy det, ingen kjenner fremtiden av fertiliteten sin.

Igjen, dette er mine synspunkter. Du kjenner din egen situasjon best. Og til ettertanke til når du tar graviditetstest - hva kjenner du på? Om den er negativ og du kjenner en viss skuffelse, så var det kanskje ganske ønsket allikevel.

Det krevende og stressende å stå i når det er uplanlagt. Håper du kommer til ro med hva enn du velger, her inne får du støtte uansett :Heartred

Hei ❤️ Sniker litt rundt, jeg.

Sånn med en gang; jeg leser at nødprevensjon KAN i noen tilfeller forhindre implantasjon (men hovedsakelig er det nå helst for å utsette eggløsningen, da), og at kobberspiral også kan settes inn inntil 5 dager etter eggløsning, og fungere som nødprevensjon slik (skriver dr. Dropin).
Hvis ikke, så er det jo ikke så mye annet å gjøre enn å vente å se..
Det som evt kommer om 1-2 uker, får du ta stilling til når det kommer. Om den er positiv, så har du jo et vanskelig valg å ta. Om den er negativ, så kanskje vurdere noe slags prevensjon en stund?

Men ellers, så er det veldig forståelig at det føles nok. Du har tre svært små barn. Sånt blir man innimellom litt sprø av, og å tenke på flere oppi det kan være for mye for hvem som helst. Forøvrig, akkurat den biten blir bedre etterhvert. Jeg er gravid med nr5, de to siste barna er det 21 mnd mellom. Og de to har.. mye mer energi enn de to første hadde. Så det var ikke før etter minstemor begynte nærme seg to år at det begynte føles mye lettere. Satte inn egg da hun var 23 mnd, så det blir 2,5 år mellom henne og lillebror. Og det tror jeg skal bli akkurat passe. Nå er jo jeg passert 30, og gubben over 50, så ikke veldig aktuelt å vente så mange år for vår del. For din del, så har du ABSOLUTT tid til å sette babyproduksjonen på pause noen år, og evt evaluere på nytt om noen år; om man virkelig ønsker en til eller ikke da.

Lurer på - har dere blitt veldig lett gravide tidligere? For de fleste tar det jo gjerne mer enn ett forsøk uansett, men er man superfertil, så er vel sjansen en del høyere for at det gikk med en gang..
Tusen takk for fin kommentar. Har ikke noe svar på det øvrige du skriver akkurat nå, men til det du lurer på - jeg er veldig fertil. Våre har sitti på første forsøk, i tillegg til flere imellom som har falt fra. Vi har til nå ikke hatt noe uplanlagt, og syklusen har alltid vært til punkt og prikke, så når den nå kom med nesten en uke før tiden så skjønte jeg ingenting. Men jeg derre utrolig pris på kommentaren din, både din og den under!

Blir du gravid så er det jo ingen tvil om hva du bør gjøre. Ikke at det blir lett eller behagelig . Men barn er virkelig livets største gave . Og hvis man tar vare på den gaven så vil du gå der på dine eldre dager med så mye kjærlighet og omsorg rundt deg . De mennesker er rike .

Hvordan gikk det? :) Husker deg fra maigruppa! Jeg har også tre små fra på 4år. Det er tøft, men det er likevel livets gave jeg ikke ville vært foruten. Det kommer bedre tider og hvis dere ønsker en siste ville jeg også heller hatt den før enn siden. Tror det er best å ikke få en appåklatt

Hvordan gikk det? :) Husker deg fra maigruppa! Jeg har også tre små fra på 4år. Det er tøft, men det er likevel livets gave jeg ikke ville vært foruten. Det kommer bedre tider og hvis dere ønsker en siste ville jeg også heller hatt den før enn siden. Tror det er best å ikke få en appåklatt

Jeg snoker masse rundt, og ser at ts er aktiv i juni26, så da gikk det vel slik :bag:

Jeg er gravid. Endte i en kjemisk, men det satte igang praten og planleggingen hos meg og mannen likevel.. så vi ble jo i utgangspunktet enige om å beholde.! Det endte som sagt i kjemisk, men nå sitter jeg med ny positiv test allerede, så termin - hvis alt går som det skal - vil være i starten av juli<3

Back
Topp