Medlem av statskirka?

MrsMeoh

Gift med forumet
Jeg sitter her og fyller ut et skjema som Fødeavd i Ålesund skal ha, og der er det spm om jeg tilhører statskirka. Og jeg har virkelig ikke anelse. Jeg er ikke døpt.... Er jeg da medlem?

MÅ jeg virkelig gjennomgå en papirmølle for å finne ut dette til skjemaet, er det vesentlig egentlig???
Anyone?

Hvis du ikke er døpt, er du ikke det.

Barn av foreldre som er medlem i statskirken blir automatisk medlem selv om de ikke er døpt.

Det er ikke vesentlig. Er vel bare om du har noen spesielle religiøse regler eller ritualer el i forhold til fødsel og nyfødt. Hvis ikke trenger ikke sykehuset vite hvilken religion du tilhører

Mest sannsynlig så er du det. Hvis en av foreldrene dine er medlemmer vil du bli automatisk medlem som mindreårig, og en eller annen gang på slutten 90-tallet meldte de inn alle nordmenn som ikke var medlemmer en annen plass.

Men har du fått valgkort for kirkevalget? De som er medlemmer får vel det når det er stortingsvalg?

kan være vesentlig hvis dere ønsker å døpe barnet deres.. ikke alle prester som vil døpe barna om foreldrene ikke er medlemmer av statskirka..

Statsborgerskap og trossamfunnStatsborgerskap har også med økonomi å gjøre. Er du norsk statsborger, får du alle utgifter dekket på sykehuset. Utenlandske statsborgere må ha forsikringsordninger eller avtaler som garanterer for sykehusopphold. Er du utlending med oppholds- og arbeidstillatelse i Norge og betaler skatt i landet, har du samme rettigheter i helsevesenet som nordmenn.

Hvis du tilhører Den norske kirke, sendes fødselsmelding til Kirken etter fødsel. Er du katolikk sendes papirene til Den Katolske Kirke og tilsvarende for andre menigheter og trossamfunn. Humanetikere kan få sendt papirer til Humanetisk Forbund
http://www.babyverden.no/Gravid/Kontroller/Helsekortet--din-egen-svangerskapsjournal/

Back
Topp