Medium stekt biff

ArcticMist

Glad i forumet
Marsipanene 2019
Hei!

I dag fikk jeg servert medium stekt biff, spiste selvfølgelig den da jeg husker jm sa det var trygt så lenge utsiden var stekt i forrige svangerskap.

Litt senere snakket jeg med ei venninne og da sa hun at det ville hun aldri ha spist selv!

Nå har jeg googlet og innser at medium stekt biff tydeligvis ikke er greit likevel..
Har så innmari dårlig samvittighet nå og er jo så utrolig forsiktig med alt annet! Er det noe jeg burde ta opp med lege? Skal til lege om 10 dager.. er det noe som kan undersøkes/gjøres for å sjekke om jeg har fått noe smitte?

Evt er det noen andre som har spist medium biff i svangerskapet..? Noen erfaringer?

Man bør jo ikke, men sjansen er svært liten for at det skal være noe galt. Jeg tenker du ikke trenger å bekymre deg.

Takk for svar dere! Da prøver jeg å la vær å tenke så mye på det.. gjort er gjort, spist er spist osv.. skal iallefall ikke spise kjøtt som ikke er gjennomstekt de siste 3 mnd!
:(:sorry:

Takk for svar dere! Da prøver jeg å la vær å tenke så mye på det.. gjort er gjort, spist er spist osv.. skal iallefall ikke spise kjøtt som ikke er gjennomstekt de siste 3 mnd!
:(:sorry:

Tenk på alle de medium (og mindre) stekte biffene du har spist gjennom livet, hva er sannsynligheten for at akkurat denne, nå som du er gravid, skulle inneholde toksoplasma (som er det man ville være bekymret for i dette tilfellet. Listeria er veldig lite sannsynlig i ferskt kjøtt og i norsk produksjon screener man for listeria)? Ekstremt liten!

Vi kan kikke litt på fakta og sannsynligheten for at dette kan skje og hvor mye som faktisk må til:

*Ca 10% av norske kvinner i fertil alder har allerede hatt infeksjonen tidligere i livet, så det vil si at i Norge er den generelle risikoen for å bli utsatt for smitte allerede lav.

*0,17% blir smittet i svangerskapet i Norge. Det er utrolig lite! Til sammenligning ender minst 10-15% av alle graviditeter i SA innen uke 12, så sannsynligheten for at vi er her vi er nå var jo faktisk ekstremt mye lavere, men det har jo heldigvis gått bra (og gjør som regel det for de fleste!:)).

*Av disse 0,17% vil et ekstremt lite antall også få overført smitten til fosteret: Sannsynligheten for overførsel til foster stiger mht lengde på svangerskap (13% sannsynlighet i 1. Og 50% i 3.), men til gjengjeld faller faren for alvorlige følger betraktelig. Dvs, det er et ubeskrivelig lite antall som ender i alvorlige komplikasjoner for barnet! Du er i tillegg forbi første trimester, som er det tidspunktet hvor risikoen for komplikasjoner for foster er størst.

Hvis man ser på sannsynlighet og risiko vil jo f.eks. det å sette seg inn i bil eller buss være ekstremt mye mere risikofylt for deg og barnet, men det tenker man ikke over på samme måte fordi det ikke like lett kan unngås. Opplevelsen av risiko er forskjellig:)

Fordi det jo er lett å unngå de få tilfellene som kan inntreffe ved å anbefale gravide om å ikke spise dårlig varmebehandlet kjøtt, så gjør man jo så klart det (og jeg følger det da også selv):) jeg tenker uansett, at hvis det var noe man i helsevesenet var ekstremt bekymret for, ville man jo bli screenet for det rutinemessig som gravid.

Så oppsummert ville jeg ikke bekymre meg for den biffen der! Hvis det likevel er noe du bekymrer deg veldig over, er det jo lett å få tatt en blodprøve hos legen hvis det er.:)

https://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/toxoplasmose.php

Tusen takk vivaliva! Jeg er i 29ende uke nå, så er heldigvis ikke mange ukene med gravidbekymringer igjen.. tenker jo også på alle jeg kjenner som koser seg med salami og spekeskinke jevnlig i svangerskapet. Sannsynligheten for at det skal skje noe galt må jo være svært liten siden alle får friske, fine barn .

Takk for oppløftende svar, da skal jeg ikke ta noen sorger på forskudd her <3

akkurat med biff går det ofte veldig greit. Det kan man ofte spise etter datoen har gått ut og.

Spist er spist tenker jeg. Sjansen for at det skal skje noe denne ene gangen er nok veldig liten :)

Tusen takk vivaliva! Jeg er i 29ende uke nå, så er heldigvis ikke mange ukene med gravidbekymringer igjen.. tenker jo også på alle jeg kjenner som koser seg med salami og spekeskinke jevnlig i svangerskapet. Sannsynligheten for at det skal skje noe galt må jo være svært liten siden alle får friske, fine barn .

Takk for oppløftende svar, da skal jeg ikke ta noen sorger på forskudd her <3

Så bra!:) ønsker deg et godt siste trimester!:)

Det går nok helt fint! Farmor sa hun hadde cravings på rå kjøttdeig i alle sine svangerskap haha! Hun har fått 3 friske barn og aldri hatt problemer i sine svangerskap!

Back
Topp