Hei! Jeg har lenge hatt sterk irritasjon på noen medisinske faguttrykk når det kommer til kvinnehelse. Spesielt ordet hysteri. Det er historisk sett en psykiatrisk diagnose som kun kvinner kunne ha, eller mer sagt: bare kvinner kunne være hysterisk. Dette var jo fra en tid da man mente psykiatriske lidelser hadde en fysisk forklaring og forklaringen til hysteri var at livmoren var løs og beveget seg rundt i kroppen, noe som gjorde damen helt gal og ute av seg.
At man i dag bruker uttrykket hysteri i medisinsk behandling av livmoren er for meg helt uforstående. Ordet har så dyp kulturell mening selv om det ikke bruker som psykiatrisk diagnose lenger, at det i mitt hode fremdeles er et nedverdigende og kjønnsdiskrimirende ord.
Jeg ønsker å appellere om å endre dette uttrykket. Fks hysteriskopi er å se i livmoren med kamera, hva med uterusskopi? Å fjerne livmoren er hysteriektomi, ja, hva med uterusektomi? Det er jo tross alt fjerning av livmoren, ikke fjerning av hysterien.
Jeg har skrevet et kort innlegg som jeg vil sende til riktig instans. Gjerne gi tilbakemeldinger om det er noe du mener bør legges til eller endres. Jeg har ikke lagt inn fotnoter, men vil selvsagt bruke kilder.
Et annet spørsmål er hvem det bør sendes til. Er helsedirektoratet riktig? Vurderes også å kanskje sende et forbedret innlegg til legeforeningens tidsskrift, men det ligger jo mye lenger inne, selvsagt.
Ris og ros tas imot - dette brenner jeg for og ønsker veldig at de endrer språket.
At man i dag bruker uttrykket hysteri i medisinsk behandling av livmoren er for meg helt uforstående. Ordet har så dyp kulturell mening selv om det ikke bruker som psykiatrisk diagnose lenger, at det i mitt hode fremdeles er et nedverdigende og kjønnsdiskrimirende ord.
Jeg ønsker å appellere om å endre dette uttrykket. Fks hysteriskopi er å se i livmoren med kamera, hva med uterusskopi? Å fjerne livmoren er hysteriektomi, ja, hva med uterusektomi? Det er jo tross alt fjerning av livmoren, ikke fjerning av hysterien.
Jeg har skrevet et kort innlegg som jeg vil sende til riktig instans. Gjerne gi tilbakemeldinger om det er noe du mener bør legges til eller endres. Jeg har ikke lagt inn fotnoter, men vil selvsagt bruke kilder.
Et annet spørsmål er hvem det bør sendes til. Er helsedirektoratet riktig? Vurderes også å kanskje sende et forbedret innlegg til legeforeningens tidsskrift, men det ligger jo mye lenger inne, selvsagt.
Ris og ros tas imot - dette brenner jeg for og ønsker veldig at de endrer språket.
Kvinnefiendtlige faguttrykk i medisinske behandlinger
Verken i dagens samfunn eller historisk sett har kvinnehelse hatt samme posisjon som helsen til en person med XY kromosomer. Både når det kommer til diagnostisering, behandling, men også terminologi. Den første diagnosen tilskrevet bare kvinner, var en psykiskatrisk diagnose. Hysteri. Bare en kvinne kan være hysterisk.
Den fysiske forklaringen til den psykiske sykdommen hysteri var at livmoren vandret i kroppen og gjorde damen gal. Selv om hysteri ble fjernet som en medisinsk diagnose på 1980-tallet har uttrykket “å være hysterisk” fått beholdt sin negative rolle i kultur og lever i beste velgående som et adjektiv selv i dag. Ordet er tungt ladet med kjønnsdiskrimerende mening.
Hvorfor er dette et problem?
Livmor på latinsk er uterus. Likevel gjenstår “hysteri” i forskjellige former som et faguttrykk. Skal man se inni livmoren med et kamera heter inngrepet et “hysteriskopi.” Å se på hysteriet til kvinnen, på lekmannsspråk. Er ikke et mer korrekt uttryk “uterusskopi”? Hvorfor skal faguttrykket henvise til en psykiatrisk diagnose som rent historisk sett var en samlebetegnelse på “vanskelige kvinner med psykiske sykdommer” og som henger igjen som et kjønnsdiskrimerende skjellsord den dag i dag?
Et annet eksempel er hysterektomi. Hysterektomi er dersom livmoren må opereres ut. Direkte oversatt er hysterektomi å fjerne hysterien. Men er hysterektomi å fjerne hysteri eller livmor?
Som kvinne som undergår medisinsk behandling for kvinnesykdom vil jeg sterkt anbefale at dere endrer fagutrykk fra kjønnsdiskrimerende ord med negativ kulturell betydning til mer nøytrale uttrykk. Jeg er ikke hysterisk bare fordi jeg har hatt behov for at noen skal se på innsiden av livmoren min.