Medisinsk grunn til 3D ul?

moccamint

Elsker forumet
Er det noen medisinsk grunn til å ta 3D ultralyd? Gjorde det i uke 28 sist, men følte ikke at jeg fikk så mye ut av det annet enn å se at alt var fint.

Det var veldig fokus på å få et fint bilde av ansiktet, som for meg er helt unødvendig.

Er litt usikker på om jeg skal gidde eller ikke. Føltes litt bortkastet sist...

Ja jeg tenkte at da kan jeg sjekke om baby har det bra igjen og hilse på.. :)

Ja jeg tenkte at da kan jeg sjekke om baby har det bra igjen og hilse på.. :)
Vet liksom ikke om jeg gidder det bare for å hilse på. Jeg ser jo at magen er der, og kjenner at han beveger seg hele tiden. Synes liksom ikke ultralyd er så fryktelig interessant etter oul med mindre det kan avdekke noe nytt...

Er vel i såfall for å sjekke strl på baby osv da:)

3D er vel gjerne for å få et fint bilde av ansiktet (også sjekker de vel at alt fortsatt ser fint ut da).

En sen ultralyd kan jo være gunstig for å sjekke nivået av fostervann? Hvorvidt det trengs 3D for det, vet jeg ikke.

Er ikke det blitt en stor industri det der? Synes det er kjipt at det finnes så mange ultralyd klinikker og reklame for dem. Gravide tror de har behov som de egentlig ikke har. Som hun jenta som hadde vært på 8 forskjellige ul allerede i uke 12. Her i Oslo florerer det av ultralyd klinikker. Jeg trenger heller ikke flere bilder av babyen, ble så fornøyd med OUL. Gleder meg veldig til juni. Skal virkelig prøve å la vær, og ikke støtte opp om de overprisa ultralyd tilbudene.

Last edited by a moderator:
Tenker at det får være opp til hver enkelt hva man velger å bruke penger på. Jeg for min del var på 3D med storesøster og har bestilt 3D time for lillebror nå. Mye fordi jeg føler jeg blir litt ekstra kjent med bebis og fordi da får jeg en helt sikkert beskjed om at det faktisk er en gutt inni der. Selvom jordmor og mannen var sikre på gutt, så føler jeg at jeg trenger litt ekstra bekreftelse. Både på kjønn og at alt er helt fint med lille i magen:)

Også kan de dyktige jordmødrene og gynekologene være på sykehusene så vi finner dem der.

De som har behov burde få det dekket av kommunen, å slippe og betale så mye hos private ul, mener jeg:)
De som virkelig har behov får henvisning og får det dekt (ikke 3D da, er vel strengt tatt ingen som har behov for det,mdet er bare en morsom måte å se babyen på). Hadde blitt dyrt for helsenorge om alle som er småengstelige av seg og ikke klarer å vente til oul skulle blitt henvist til ultralyd i øst og vest. De burde betale for det selv mener jeg så lenge det ikke er en medisinks grunn for ekstra oppfølging.

De som virkelig har behov får henvisning og får det dekt (ikke 3D da, er vel strengt tatt ingen som har behov for det,mdet er bare en morsom måte å se babyen på). Hadde blitt dyrt for helsenorge om alle som er småengstelige av seg og ikke klarer å vente til oul skulle blitt henvist til ultralyd i øst og vest. De burde betale for det selv mener jeg så lenge det ikke er en medisinks grunn for ekstra oppfølging.

Ja, jeg vet det. Prøvde bare å prate om hvor mye private ultralyd regjerer. At behovene blir trigget til de engstelige pga alle private ul klinikker. Men nå snakker moccamint om medisinsk grunn til 3D ul, så denne diskusjonen er far out. Jeg bare ble engasjert og kommenterte hvordan jeg ser på privatisering av ultralyd.

Jeg har jo ikke et behov, det blir jo avgjort av legen min.
Men har bestilt en 3D ul rett før vi reiser til USA..
Vil ha barna med slik at de får se Ul og så vil jeg se på kjønn en gang til før jeg går bananas med shopping :P

3D ultralyd får du vel fortsatt kun tatt privat. Det koster jo men vi synes det var veldig artig sist og kommer til å gjøre det igjen i ca uke 30. Da kan storesøster være med og vi får en enda bedre indikator på om det blir en jente eller gutt. Sist fikk vi mange fine bilder og en DVD fra 3D ultralyden også, kjempeartig synes både vi og besteforeldrene. Der vi var målte de babyen og sjekket at alt så bra ut og det var åpent for å be de om å sjekke om det var noe spesielt vi lurte på. Her er det nok kun "smak og behag".. ;)

Vet liksom ikke om jeg gidder det bare for å hilse på. Jeg ser jo at magen er der, og kjenner at han beveger seg hele tiden. Synes liksom ikke ultralyd er så fryktelig interessant etter oul med mindre det kan avdekke noe nytt...

Vi gjorde også det sist gang, men kommer ikke til å gjøre det nå. Er som du sier, ikke sååå spennende at vi gidder betale for det igjen.
Men nå får jeg jo ultralyd hver gang jeg er hos jm.
Eneste som er litt spennende er vekstestimeringen, men det trenger jo ikke gi noen indikasjon for hvor stor babyen blir når den blir født.

Jeg fikk ikke så fine bilder med N som jeg hadde håpet på :/
Så tror vi dropper det og lar henne heller være med på en ul time på sykehuset med barnevakt :)

Hvis det hadde vært en medisinsk grunn til 3D haddet det sikkert vært inkl i svangerskapsoppfølgningen. Leppe-ganespalte ser man jo i uke 18. Jeg var også på 3D i forrige svangerskap og ble egentlig skuffet i forhold til forventningene. Jeg fikk mer ut av å sjekke fostret på vanlig UL i uke 13 :)

Jeg gjør det fordi det alltid er så hyggelig å se den lille, få et greit bilde i 3D og for å se om alt er bra med den lilw i mage . Han jeg går til er lege itilegg, så mye på det medisinske :) jeg vil vite om alt er greit :)

Sent from my iPad using BV Forum mobile app

Back
Topp