Medisinsk abort

Løven93

Gift med forumet
Assistert-jentene
Himmelbarn
Augustmagi 2025
Begynner å forberede meg på medisinsk abort neste uke om ikke kroppen ordner opp selv før. Har time Hos gynekolog på fredag.

Er litt redd, leser at en kan blø i 2-3 uker og at det er veldig smertefullt. Dere som har opplevd dette, hvordan var deres opplevelse og erfaring? Gjorde dere det hjemme eller på sykehus? Leser at en får en pille hos gynekolog og så skal ta noen piller inn i skjeden etter 2 dager. Redd jeg ikke får dem inn skikkelig selv…

Hvor raskt fikk dere syklus tilbake? Leser en ikke skal ha sex de neste to ukene. Vi er veldig klare for å prøve igjen så fort som mulig.

Uff, jeg skjønner deg godt ❤️ Var livredd selv. For min del aborterte jeg hjemme etter første pillen som man får på sykehuset. Det var ikke noe godt, men helt overkommelig og hadde ikke behov for å ta de sterke smertestillende de sendte med meg (oxynorm). Varte Ca 6 timer. Fikk beskjed om å ta de pillene man setter vaginalt og det gikk helt fint det og. Første mens etter abort er endelig tilbake etter 9 uker, men jeg har fra før lange sykluser i utgangspunktet. Håper det går like fint for din del og ❤️

Uff, jeg skjønner deg godt ❤️ Var livredd selv. For min del aborterte jeg hjemme etter første pillen som man får på sykehuset. Det var ikke noe godt, men helt overkommelig og hadde ikke behov for å ta de sterke smertestillende de sendte med meg (oxynorm). Varte Ca 6 timer. Fikk beskjed om å ta de pillene man setter vaginalt og det gikk helt fint det og. Første mens etter abort er endelig tilbake etter 9 uker, men jeg har fra før lange sykluser i utgangspunktet. Håper det går like fint for din del og ❤️
Tusen takk for din erfaring :Heartred hvor lenge blødde du? Oi 9 uker, det var lenge. Jeg har hatt stabile sykluser siste 8 månedene håper virkelig syklusen kommer fort tilbake så vi kan prøve på ny. :love7

Hei! Jeg gjorde medisinsk abort på sykehuset. Å dra hjem var ikke noe alternativ slik jeg husker det. Oppdaget MA i uke 17, fosteret var ca 11 uker. Syntes det var veldig smertefullt og derfor var det trygt å være på sykehuset.

Husker ikke hvor lenge jeg blødde etterpå men ser på kalenderen at tr kom tilbake etter 3 uker..! Vi begynte å prøve igjen etter ca 5 uker, ble gravid etter ca 4 mnd.

Lykke til med det du skal igjennom :Heartred

Tusen takk for din erfaring :Heartred hvor lenge blødde du? Oi 9 uker, det var lenge. Jeg har hatt stabile sykluser siste 8 månedene håper virkelig syklusen kommer fort tilbake så vi kan prøve på ny. :love7
Som en helt vanlig mens men pga rester kom det en del brunt utflod en stund etterpå. Dette forsvant også etter hvert. Med stabile sykluser tenker jeg at du ikke vil ha noen problemer med å komme tilbake til normal rytme etter hvert ❤️

Som en helt vanlig mens men pga rester kom det en del brunt utflod en stund etterpå. Dette forsvant også etter hvert. Med stabile sykluser tenker jeg at du ikke vil ha noen problemer med å komme tilbake til normal rytme etter hvert ❤️
Tusen takk en lettelse og høre. :Heartbigred:Heartbigred

Jeg var gjennom medisinsk abort for 2 uker siden. Da var jeg kommet til uke 10. Gjorde det på sykehus. Det var ikke noe spørsmål om å gjøre det hjemme. Tror det har sammenheng med hvor langt man har kommet. Blødde litt mer enn vanlig mens. Blødde i 4 dager, og så var det bare spotting etter det. Fikk god smertelindring og oppfølging av sykepleierne. Det var tøft ca 1,5 time, men jeg var nok litt for treg med å be om mer smertelindring. Utover det var det greit sånn fysisk sett. For min del tok det veldig lang tid. Var på sykehuset i 13 timer, og helt på grensa til at jeg måtte overnatte, og gyn begynte å nevne operasjon dagen etter, men heldigvis tømte alt seg sent på kvelden, og kom meg hjem. Sånn mentalt sett, ville jeg bare bli ferdig med det. Men jeg skjønte at det nok kom til å gå den veien allerede på TUL to uker tidligere. Så jeg var over det verste nederlaget. Sender deg en stooor klem:Heartred Ta vare på deg selv.

Jeg fikk utførte det på mandagen.
Var 10+5 og det ble gjennomført på sykehuset. Tok den første tabletten på lørdagen og søndagen hadde jeg mye murringer så tok Paracet. Sykepleieren plasserte vaginaltablettene kl 10 mandags morgen og kl 14 kom det meste ut, fikk påfyll av smertestillende og fikk dra hjem kl 18 samme dag. idag (søndag) er første dag uten blødning.
Jeg hadde vært «forberedt» i to uker på at det ikke gikk veien men syns selvfølgelig det var veldig tungt når vaginaltablettene ble satt, men etter det har det gått veldig greit og jeg syns selv jeg har kommet meg greit psykisk.
Masse lykke til videre :Heartpink

Tusen takk dere :Heartred:Heartred Dere som skriver var lengr på vei enn meg. Er 8 uker idag, men på torsdag ble fosteret målt til 6 uker og dagen etter fant ny gynekolog ingen foster bare den posen så han mente kroppen mest sannsynlig ordna opp selv. Og kvalmen er helt borte og jeg har ikke ømme bryster så kroppen har vell slutta og produsere hcg. skal ta ny ultralyd på fredag og vil da gi meg pille om jeg ikke blør før det. Han sa det kunne ta flere uker før jeg begynte med og blø og jeg er veldig gira på å få fortgang på denne prosessen og bli ferdig med det :Heartbigred:Heartbigred Har SÅ lyst og begynne på ny så fort som mulig vi har prøvd lenge på å bli gravide så er selvsagt et stort nederlag når vi endelig blir gravid og vi får vite på ultralyd at det ikke er liv laga :oops:

Hei<3

Har delt min cytotecerfaring her:

https://forum.babyverden.no/threads/alle-gode-ting-er-forsøk-nr-3.2016902/

Fant ikke el den syklusen pga vedvarende hcg, men hoppet rett tilbake til vanlig syklus og mens kom 28 dager etter aborten. Ble gravid på neste el, altså under to mnd etter aborten:) Resultatet ligger ved siden av meg og sover, 17 dager gammel<3 Det skal sies at vi prøvde med en gang jeg sluttet å blø, men kroppen trengte vel å ha den menstruasjonen før eg var klar igjen:)

Masse masse lykke til!

Har hatt 2 MA og i begge tilfeller tok jeg medisinsk abort hjemme. Tok pillene på morgen og begynte å blø etter 3-4 timer. Myye blod og smerter, men heldigvis fikk jeg med en del smertestillende som hjalp ganske mye. Jeg blødde i noen dager og da ble det til lettere mens og brun utflod. Jeg var ikke forberedt at det skulle være så mye blod og klumper, så var litt skummelt i starten, men det verste varte kun 2-3 timer.
Ble gravid igjen 3 mnd etter første MA, men endte i MA igjen. Nå tror jeg skal vente litt til for jeg kjenner at jeg ikke er klar for å gå gjennom graviditet og kanskje en MA til...

Du kommer til å få tabletter og smertestillende. Mitt beste tips er at du følger planen for tabletter og smertestillende også før du får smertene, det gir bedre lindring. Ellers er varmeflaske eller varmeposer gull å legge på magen eller ryggen ved behov. Vaginale tabletter kommer du til å få satt riktig, det er ikke for komplisert og du skal bare vli liggende en viss tid etterpå så får de fungert som de skal.

Hvor lenge du blør og hvor mye smerter du får er så veldig individuelt, men jeg vil si at så lenge alt kommer ut som det skal, så har de fleste èn dag hvor de blør mye og deretter gradvis avtagende med noe svinginger i mengde i 1-2 uker etterpå. Dersom blødningen ikke avtar skal man alltid kontakte lege.
jeg gjorde min abort hjemme og blødde veldig mye i 4-5 timer før det roet seg. Blødde vel totalt i 14 dagers tid. Tok for øvrig ikke tabletter da ting startet av seg selv til slutt hos meg, men smerter og blødningsmengde er ikke annerledes ved tabletter. Eneste fordelen er at man kan få tatt regelmessig smertestillende fra start med tablettkur.

Ubeskyttet samleie må du vente med. Det er fordi aborten gir åpning i livmorhalsen inn til livmoren, og du kan rett og slett få en infeksjon i livmor av ikke å vente dersom man er uheldig nok. Regelen er å vente til 14 dager etter selve abortdagen, og at du i tillegg har vært blødningsfri i 24 timer før dere har samleie.
Det tar for mange litt mer enn 14 dager etter abort før man får eggløsning, så sannsynligvis kan dere prøve på første eggløsning likevel. Jeg fikk vel første EL rundt 18 dager etter min abort.

Masse lykke til Og stor klem ❤️

Tusen takk for gode og utfyllende svar fra dere :Heartbigred

det hjalp mye :love2:love7 Er litt mer forberedt nå og håper kroppen ordner opp selv, men godt og vite at det ikke er så mye forskjell på å ta pillene kontra ikke. Og at jeg kan fint klare dette hjemme. Var dere sykemeldt i de dagene? Nå skal jeg jo ta pillen på fredag og har heldigvis fri i helgen.

det hjalp mye :love2:love7 Er litt mer forberedt nå og håper kroppen ordner opp selv, men godt og vite at det ikke er så mye forskjell på å ta pillene kontra ikke. Og at jeg kan fint klare dette hjemme. Var dere sykemeldt i de dagene? Nå skal jeg jo ta pillen på fredag og har heldigvis fri i helgen.

Der var sommerferie for min del, men hadde nok tatt sykemelding eller noen egenmeldingsdager litt avhengig av hva slags jobb man har (hvor mye energi og aktiv tilstedeværelse det krever). Så du får bare kjenne etter hva du har mest behov for den første uka etterpå. Kan være greit å forberede seg på at man kan oppleve store svinginger i humør de første dagene etterpå. Det er det samme som beskrives som barseltårer etter en fødsel, når hormonnivået skal justeres fra gravid til ikke gravid på kjempekort tid.

Har hatt 2 MA og i begge tilfeller tok jeg medisinsk abort hjemme. Tok pillene på morgen og begynte å blø etter 3-4 timer. Myye blod og smerter, men heldigvis fikk jeg med en del smertestillende som hjalp ganske mye. Jeg blødde i noen dager og da ble det til lettere mens og brun utflod. Jeg var ikke forberedt at det skulle være så mye blod og klumper, så var litt skummelt i starten, men det verste varte kun 2-3 timer.
Ble gravid igjen 3 mnd etter første MA, men endte i MA igjen. Nå tror jeg skal vente litt til for jeg kjenner at jeg ikke er klar for å gå gjennom graviditet og kanskje en MA til...
Så trist å høre! ❤️ Nå vet jeg ikke om du har barn fra før av, jeg har en som nettopp ble 3. Der satt det på første forsøk, og hadde ingen problemer i svangerskapet. Så i 2021 var jeg gjennom 2 MA på 5 mnd. Nå er jeg gravid i uke 16 og alt er veldig fint ❤️ Er mulig dette ikke hjelper, men man kan faktisk bare være så uheldig at det fester seg i «dårlig egg» flere ganger! Masse lykke til med en eventuell neste graviditet ❤️

Så trist å høre! ❤️ Nå vet jeg ikke om du har barn fra før av, jeg har en som nettopp ble 3. Der satt det på første forsøk, og hadde ingen problemer i svangerskapet. Så i 2021 var jeg gjennom 2 MA på 5 mnd. Nå er jeg gravid i uke 16 og alt er veldig fint ❤️ Er mulig dette ikke hjelper, men man kan faktisk bare være så uheldig at det fester seg i «dårlig egg» flere ganger! Masse lykke til med en eventuell neste graviditet ❤️

Takk for dine ord :Heartred Jeg har ei jente fra før, så håper at det blir mulig å få flere barn etter hvert. Så bra at det satt for deg etter 2 MA, lykke til videre med svangerksapet ditt!

Det sykehuset jeg var på sa det var normalt med 3 sykedager, men fordi jeg var så følelsesmessig nedbrutt fikk jeg en hel uke Rent fysisk var det egentlig bare abortdagen som forhindret meg i å «leve normalt». Men det kan også være godt for mange å komme tilbake til normal rutine så fort som mulig. Håper du har det ok, både fysisk og psykisk ❤️ Men vet at dette er tøft også..

Jeg leverte bare egenmelding dagen jeg var på sykehuset(dagen med cytotec). Det var en fredag. Hadde det vært hverdag, hadde jeg ikke gått på jobb dagen etter. Var helt utslitt på lørdagen. Sov i flere timer midt på dagen.

Back
Topp