Det er også et litt komplisert system å forstå, fordi det er "per forsøk" og opptil tre forsøk. Ett forsøk betyr ett uttak og ett insett - evt. så mange innsett som du får til på det ene uttaket (hvis du får noen på frys).
Eks. ble det i mitt tilfelle et første kansellerte forsøk (ble ikke uttak i det hele tatt). Så fikk jeg ett uttak og ett innsett, men ingen på frys, neste runde. Da kunne jeg be om refusjon på
alle medisinene som oversteg egenandelen fra
begge rundene. Det ser dog ut som om det er en 6 måneders frist for innsending av krav om refusjon, men den traff ikke jeg på.
En runde med medisiner har kostet oss rundt 20-25 000, men det har feks også noe med hvor høy dose man går på eller hvor lenge man går på medisinene (kort/lang protokoll).
---
Hva er et forsøk?
Du kan kun få støtte til legemidler til de tre første forsøkene per fødsel. Dette gjelder selv om du bytter klinikk. Uthenting av egg og tilbakesetting av embryo i kvinnens livmor anses som et forsøk.
I noen tilfeller blir det hentet ut flere egg som blir befruktet. De embryoene som ikke settes inn, fryses ned. Når disse embryoer settes inn på et senere tidspunkt, regnes ikke dette som et nytt forsøk.
Hvis du ønsker flere barn etter en fødsel, kan du få støtte til legemidler i forbindelse med tre nye forsøk. Blir embryo fra tidligere uttak benyttet til søskenforsøk, regnes ikke dette som et fullstendig forsøk. Du/dere må likevel betale ny egenbetaling ved oppstart av ny behandling etter fødsel.