Medisinering i barnehagen

Det vet ikke jeg heller, aldri tenke på heller for jeg stoler 100% på de som jobber i barnehagen og regner med at de gjør sitt beste. Og det er godt nok!

Det er vanskelig, sliter med det selv. Men blir lettere og lettere da barnet kjenner det selv etterhvert :)

ja gjør sitt aller beste håper og tror jeg vi alle i barnehage gjør ;)
Ja - det er herlig når barna faktisk begynner å kjenne det selv for da får man medisinert FØR det blir skikkelig ubehag ;)
 
Velger du å misforstå eller?
Jeg har skrevet flere ganger at mitt innlegg handler ikke om unødvendig medisinering, det er jeg helt enig i at ikke skal skje.
Men flere har skriver at de gir ikke, de er ikke utdannet helsepersonell, barnehagen nekter å gi osv.
Der snakker jeg om å ta vare på sine oppgaver, og nei igjen det handler ikke kun om oppgaven med å gi medisiner. Som Sara skriver over her så er det flere barnehager som nekter å legge til rette for pottetrening det er en oppgave til. Summen av oppgaver som man ikke vil gjøre kan bli stor og det gjelder å passe på jobbene sine.
Sånn her gidder jeg rett og slett å ikke diskutere, der man bevist er nedlatende og misforstår med vilje.
Takker for meg nå, så får vi håpe du har rett at ditt yrke blir uforandret i all fremtid og alle vil få Jobb :)
Nei jeg spør om det virkelig er det du mener? Jeg synes ikke det du skriver har noe logisk sammenheng i det hele tatt. Jeg oppfatter problematikken helt anderledes.

Det blir mer og mer arbeid for barnehageansatte å gjøre. Og det er ikke vanskelig å se i feks eksempler Sara skriver om, dessverre. Det er ikke slik det skal være:( Men jeg ser det ikke slik at det er fordi personalet ikke vil, men fordi de ikke har mulighet og derfor må nedprioritere enkelte ting. Det er derfor jeg synes det er så viktig at vi ikke bare godtar at vi blir færre og færre voksne pr barn og flere og flere krav. Så blir det mindre og mindre tid til hver enkelt oppgave og da er det til slutt noe som må gå. Og da er det viktig å si i fra at hvis de ønsker at vi faktisk får gjort alle arbeidsoppgaver på en best mulig måte, så kan det ikke fortsette slik. Godtar vi blir det bare verre og verre.

Det er ikke snakk om å ikke gi barn nødvendig medisiner. Ungen som trenger medisin kan ikke nektes, dette er ikke et tema. Ingen kan nekte et barn nødvendig medisiner, uansett hva de måtte skrive her inne. Er det enkeltpersoner som ikke ønsker ansvaret, så gjør noen andre det evt innleid personell på ressurser for barnet. Og dersom medisiner tar mye tid og ressurser så bør man få ekstra personell til det.
 
Så det er ikke barnets primær behov å få livsviktige medisiner?
Gjør som du vil, jeg mener bare at man bør ta vare på alle sine oppgaver nå. Om de som er pedagoger kun kan gjøre det de lærer på skolen vil de ha et begrenset stilling og ikke være attraktiv arbeidstaker.
Heldigvis vet jeg at de fleste pedagoger med god utdannelse gjør mer enn akkurat det de er utdannet til og kjemper også for at alle oppgaver skal telle under lønnsforhandlingene.
Om du ikke ønsker det får det være din sak :)

Jeg får fler og fler oppgaver enn det jeg er utdannet som, jeg tar de mot med åpne hender og mener det er viktig for fremtidig status, lønn og yrke. Og tror de fleste tenker litt sånn nå da vi har høyere arbeidsledighet enn på mange år og selv med utdanning kan man bli erstattet.

Jeg har ikke problemer med å få flere arbeidsoppgaver så lenge vi ikke allerede har mye å gjøre fra før av og for liten bemanning.
 
jepp! Hva som skjer hvis retningslinjene ikke fungerer er litt mer usikkert!
Jeg synes f.eks. det kan være vanskelig å avgjøre NÅR jeg skal gi astmamedisin, for det varierer veldig fra barn til barn!
Når retningslinjen er at jeg har gitt beskjed om to doser ventoline etterfulgt av to doser flutide ti minutter senere klokken 10 og 14, så burde det i alle fall være mulig å skjønne at hverken to doser ventoline, eller en av hver er ettet instruksen....

"ved behov" som han ellers hadde som instruks er vanskeligere å vite (men fortsatt er ikke en dose etter anvisningen når den er helt klart to doser med et min mellom)

Å avgjøre når behov er ikke så lett for den som ikke har erfaring, det har jeg full forståelse for.

Men avdelingen hans var elendig på å lese, åpenbart.
 
Tror det er slik overalt :) Derfor vi signerer på papirene, så lenge det blir gjort etter instruks er foreldrene ansvarlige mener jeg vi kom frem til i barnehagen :)
Problemet er når foreldrenes instruks ikke følges. Når dosering er tydelig angitt både muntlig og skriftlig, og det som gis avviker likevel. Selv om ungen protesterer og sier "jeg pleier alltid få to" så sjekker man ikke den skriftlige instruksen som bekrefter det barnet sier.

Hva da? Hvem er da ansvarlig?

Heldigvis ikke et relevant problem for oss lenger. Men problemstillingen er reel
 
Jeg er faktisk litt usikker på hvordan barnehagen til guttene stiller seg til å gi antibiotika, øyedråper o.l da vi aldri har hatt behov for det. De gir imidlertid astmamedisiner utifra instruksene vi har gitt på skjema.

Der jeg arbeider gir vi medisiner så lenge foreldrene har skrevet under på skjemaet. Vi oppfordrer selvsagt til at de gir det de kan hjemme, men vi har heller ikke hatt foreldre som har overlatt det til oss for enkelhets skyld. Personlig synes jeg det er greit å bruke skjønn og ikke ha noen nedskrevet regel på hvorvidt vi gir dråper én eller to ganger; mange ting som spiller inn. Er barnet hysterisk og nekter medisinering påtvinges det ikke noe som ikke er livsnødvendig.

Er det snakk om sterkere medisiner eller medisinering ved for eksempel allergisjokk ber vi foreldrene om en skikkelig demonstrasjon og nøye gjennomgang.

Vi skiller heller ikke mellom meg som pedagog, de som er fagarbeidere og ufaglærte; alle gir (med mindre de ber spesielt om å få slippe).
 
Var lege som sa at det holdt å gi når barna kom hjem fra barnehagen. Men såklart, hvis barnet ikke blir før halv 5, så blir jo ting noe annet - og som jeg da skrev så gir vi naturligvis da ;)
Men greia er at foreldre gjerne ønsker vi gir ALLE TRE dosene, fordi det er så vanskelig å få til...

Vi fikk beskjed om at det måtte gå minst 5-6 timer mellom hver dose, så om vi skulle gitt en dose kl 4, så ville vi ikke kunne gitt neste før kl 9.
Men om noen mener at alle 3 kan gies så tett at alle 3 kan gies i barnehagen, så kan de godt gi de hjemme da, for da blir det for tett uansett.

Her ga de om vi ba om det, så lenge vi hadde papir fra legen på det.
 
Problemet er når foreldrenes instruks ikke følges. Når dosering er tydelig angitt både muntlig og skriftlig, og det som gis avviker likevel. Selv om ungen protesterer og sier "jeg pleier alltid få to" så sjekker man ikke den skriftlige instruksen som bekrefter det barnet sier.

Hva da? Hvem er da ansvarlig?

Heldigvis ikke et relevant problem for oss lenger. Men problemstillingen er reel

Dette er dårlig og når man gjentatte ganger får beskjed om hvordan dette skal gjøres så må ansvaret legge på den personen og ikke foreldrene synes jeg. Dette var jo rett og slett sløvt og det er skummelt synes jeg!
 
I vår barnehage gir de medisin hvis det er behov for det.
 
Fikk vite på forrige foreldremøte at de gir kun reseptbelagt medisin. Dette har kommunelegen bestemt. Her skulle de ønske de fikk gitt ungene f.eks saltvannspray når de er snørrete før mat og dupp, men er kun hvis vi har med skriv fra legen og utfylling av papirer at det skjer. Så her er det strengere enn personell i bhg ønsker.
 
Om de skal ha bare tre, bør foreldrene gi to. Skal de ha fire er 1-2 avhengig av oppholdstid i bhg-tiden.
Enig i dette.
Hvis jeg hadde måttet både hente og levere i bhg hadde jeg måtte levert ved åpningstid 0645 og hentet ved stenging 1700. Da hadde han måttet lagt seg senest 1830, da hadde det ikke vært mulig å gi to doser på ettermiddagen.
 
Kunne aldri falt meg inn å be barnehagen om å gi alle doser fordi det er vanskelig å få i barnet :eek: Heller at ungen blir sur på meg eller faren, enn barnehagepersonellet!

Hvis det skal gis tre ganger pr dag gir vi alt hjemme, er det fire ganger pr dag ber vi bhg om å gi den ene dosen. Vi har hatt behov for det en gang på halvannet år, det var ikke noe problem.
 
Det er igrunn litt spesielt å forvente at barnehagen skal ta på seg dette ansvaret. Det er klart at må barnet ha en dose på dagen så må jo barnehagen gi den dosen da, men har man mulighet til å gjøre det selv så skal man det.
Men jeg lurer litt på hva slike foreldre tenker jeg. Er de giddesløse? Er de tiltaksløse? Kan det hende at de er overveldet?
Snakker man med foreldrene for å finne ut hvorfor de vil at barnehagen skal medisinere barna istedenfor dem? Altså, finnes det en dypere grunn enn bare at barnet ikke vil la foreldrene gi barnet medisin? F.eks. mangel på energi pga personlige problemer osv.
 
I barnehagen vår har vi besluttet å "nekte" å gi antibiotika o.l. dersom det skal taes tre ganger om dagen: vi har rådført oss med lege, som mente at det å gi medisin på morgenen, etter barnehage og før legge tid var tilstrekkelig (hvis barnet skal ha 3 doser pr dag såklart). Vi opplever at foreldre gjerne vil at vi skal gi alle dosene, fordi barna er så vanskelig å få i det når de er hjemme.... Vi mener derimot at dette er hjemmets oppgave (såfremt det er mulig såklart... MÅ barnet ha medisin iløpet av barnehagenhverdagen så får de det altså).

Jeg lurer på - hvordan er rutinene i DIN barnehage?
Hva tenker du som forelder om dette?

De vanligste antibiotikaene som barn får er jo vanlig Apocillin og Kloramfenikol. Apocillin skal doseres 4 ganger daglig for best effekt. Ville ikke gitt den morgen, så etter bhg og så kveld! (Vet ikke om det er den legen mente, men det er mange som bruker den tre ganger daglig med dobbel dose kveld, i stedet for 4 ganger daglig som er rett). Her har vi en medisin gutten vår tar hver formiddag, som han har brukt i over et år. Håper bhg gir han den når han starter.
 
De vanligste antibiotikaene som barn får er jo vanlig Apocillin og Kloramfenikol. Apocillin skal doseres 4 ganger daglig for best effekt. Ville ikke gitt den morgen, så etter bhg og så kveld! (Vet ikke om det er den legen mente, men det er mange som bruker den tre ganger daglig med dobbel dose kveld, i stedet for 4 ganger daglig som er rett). Her har vi en medisin gutten vår tar hver formiddag, som han har brukt i over et år. Håper bhg gir han den når han starter.

Jeg har gått på apocilin, og alltid 3 doser pr dag? Og som sagt så var det lege som uttalte seg om at dersom det var 3 doser trengte ikke barnehage å gi noe ;)
Medisin som barna tar fast må vi jo gi ;)
 
Jeg har gått på apocilin, og alltid 3 doser pr dag? Og som sagt så var det lege som uttalte seg om at dersom det var 3 doser trengte ikke barnehage å gi noe ;)
Medisin som barna tar fast må vi jo gi ;)

I gamledager dosertes Apocillin tre gange per dag med dobbel dose kveld. For de fleste infeksjoner (der den brukes), så skal den doseres 4 ganger daglig :) Henger nok litt igjen, ikke alle som er oppdatert på det! Les felleskatalogen :)

Så bra at de gir faste medisiner ;)
 
I gamledager dosertes Apocillin tre gange per dag med dobbel dose kveld. For de fleste infeksjoner (der den brukes), så skal den doseres 4 ganger daglig :) Henger nok litt igjen, ikke alle som er oppdatert på det! Les felleskatalogen :)

Så bra at de gir faste medisiner ;)

Jeg regner da med at legene jeg har gått til har såpass peiling at de skriver ut rett dose til meg ;) Aldri hatt dobbel dose kveld heller ;)
 
Off! Her måtte jeg slutte å lese ganske kjapt! Dette ble litt deprimerende!

Jeg venter et sykt barn som nok vil kreve både medisinering og mye velvilje i barnehagen!
Tror jeg må gjøre grundig research før jeg velger hvilke barnehage jeg søker:-/

Vil ikke at lillegull og oss foreldre skal bli sett på som brysomme folk som prøver å belaste barnehagen med mer arbeid enn nødvendig!!
 
Off! Her måtte jeg slutte å lese ganske kjapt! Dette ble litt deprimerende!

Jeg venter et sykt barn som nok vil kreve både medisinering og mye velvilje i barnehagen!
Tror jeg må gjøre grundig research før jeg velger hvilke barnehage jeg søker:-/

Vil ikke at lillegull og oss foreldre skal bli sett på som brysomme folk som prøver å belaste barnehagen med mer arbeid enn nødvendig!!

Men barn som trenger medisin får selvsagt det. Her er det jo snakk om tilfeller der foreldrene gir jobben til barnehagen fordi de synes det er så mye bry å gjøre det selv.
Men for barn med kroniske lidelser så kan det jo være lurt å peile seg inn på barnehage med erfaring med medisinering, for alles del.
 
Back
Topp