Medisinering i barnehagen

Det er ikke en pålagt oppgave. Noen ganger har vi ikke god nok tid til alle pålagte oppgaver, da sier det seg selv at ikke-pålagte oppgaver som ikke er helt nødvendig blir nedprioritert. Dette er da snakk om medisinering som kan gjøres hjemme.

Om du leser mitt første innlegg så skriver jeg at unødvendig medisinering skal helt klart gjøres hjemme ;) Men flere skriver i denne tråden at de gir ikke i det i det hele tatt. Og jeg har spurt føre ganger hvordan kan ikke medisiner være barnetsprimære behov? Barnet kan jo faktisk ikke gå i en barnehage om de ikke får sine medisiner og sitt behov dekket.
 
Og hvis det er feilmedisinering, hva da?

Da er man overlykkelig for at det tross alt ikke var et alvorlig astmaskylt barn man hadde levert i bhg, ettersom de ialtså ikke kan hverken lese eller telle, åpenbart. Eller høre på barnet som sier fra. Og er glad at han bare har så mild astma at det går bra, det blir ikek sykehus selv om de bommer. Det blir bare dårlig dag. Og ikke akkurat god effekt av medisinen når de bommer. Og amn er glad at det etter tre dager går over i helg og man får kontroll såpass at morgen og kveld holder igjen.
 
Hva mener du? At foreldrene har gitt feil informasjon om medisineringen? Eller ar barnehagen ikke har fulgt anvisningen?
Altså, ved feilmedisinering innen helsevesenet får man sanksjoner og det må avviksrapporteres. Hvordan foregår slikt i bhg? For det må innrapporteres et eller annet sted?
 
Hahahahaha Det er jo ikke færre pedagoger fordi de ansetter ufaglærte som er mer villige til medisinering. Det er jo fordi det ikke utdannes flere. Og de ufaglærte må på disp med begrenset tid og blir erstattet med pedagog så fort det lar seg gjøre.

Mange arbeidsledige her jeg bor du;)
Og vanskelig å få jobb da det er rift om jobbene. Er kun i storbyer det mangler. Jeg skrev ikke at det har skjedd, jeg skrev det kan skje. Tror du ingeniørene som utdannet seg for fem år siden trodde de utdannet seg til ledighet?
Nei de var garanter jobb etter endt utdanning, man må tenke fremtid også. Men om du mener yrke ditt aldri vil endre seg, du er uerstattelig og er helt trygg så skal du få lov til å tenke det :)
 
Om du leser mitt første innlegg så skriver jeg at unødvendig medisinering skal helt klart gjøres hjemme ;) Men flere skriver i denne tråden at de gir ikke i det i det hele tatt. Og jeg har spurt føre ganger hvordan kan ikke medisiner være barnetsprimære behov? Barnet kan jo faktisk ikke gå i en barnehage om de ikke får sine medisiner og sitt behov dekket.
Denne tråden handler om medisinering som kan gjøres hjemme. Skjønner ikke hvorfor annen medisinering er et tema, selvfølgelig skal et barn få nødvendig medisin.
 
Denne tråden handler om medisinering som kan gjøres hjemme. Skjønner ikke hvorfor annen medisinering er et tema, selvfølgelig skal et barn få nødvendig medisin.

Jeg har svart på akkurat det jeg, flere har skrevet at i barnehagen så gis det ikke medisiner i det hele tatt, derfor mitt innlegg.
 
Mange arbeidsledige her jeg bor du;)
Og vanskelig å få jobb da det er rift om jobbene. Er kun i storbyer det mangler. Jeg skrev ikke at det har skjedd, jeg skrev det kan skje. Tror du ingeniørene som utdannet seg for fem år siden trodde de utdannet seg til ledighet?
Tror du er litt på villspor nå. Det er lovverk om dette. Det er ikke lov å ansette en ufaglært i pedagogstilling så lenge det er pedagog ledig som ønsker stillingen. Så nei det kan ikke skje.

Jeg bor ikke i storby og flere steder rundt om i distriktene her er det mangel på pedagoger, så det er nok ikke bare storbyer :)
 
Jeg har svart på akkurat det jeg, flere har skrevet at i barnehagen så gis det ikke medisiner i det hele tatt, derfor mitt innlegg.
Da er jo det en beslutning en barnehage har tatt, ikke enkeltpersoner som velger arbeidsoppgaver de vil/må gjøre.
 
Tror du er litt på villspor nå. Det er lovverk om dette. Det er ikke lov å ansette en ufaglært i pedagogstilling så lenge det er pedagog ledig som ønsker stillingen. Så nei det kan ikke skje.

Jeg bor ikke i storby og flere steder rundt om i distriktene her er det mangel på pedagoger, så det er nok ikke bare storbyer :)

Tror du skal lese innleggene mine før du forteller meg om jeg er på villspor.
Jeg skriver jo at man har minimum bemanning over alt som er en pedagog på 18 barn (store barn), så villspor er jeg nok ikke. Det skulle og burde være kun utdannet personalet i en barnehage, det for å få opp status og lønn.
Men som vanlig har dere førskolelærer alle pigger ute å tolker alt negativt mot dere. Det for være deres problem! Så jo en pedagog/barnehagelærer kan bli erstattet av ufaglært, til og med på skolen er det ufaglærte som er lærer for barna vår. Tolk mine innlegg slik du ønsker å tolke de, det å si jeg gjør ikke det, ikke det, ikke det i arbeidslivet er aldri positivt for noen yrker. Og en kamp om status og lønn handler mye mer om at dere har gått skole i tre år og har hatt pedagogikk i utdanning.

At en barnehage sier nei til medisinering kan det være mange grunner til, en av de er at personalet ikke vil gjøre oppgaver som ikke står i arbeidsinstruksen.

Så vidt jeg vet bor du i en by 20 min fra Oslo, som er mer eller mindre en storby. Jeg vet dessverre om mange barnehagelærere som sier selv at det er en rift om plassen og det er mange som jobber med noe annet.
 
Last edited:
Tror du skal lese innleggene mine før du forteller meg om jeg er på villspor.
Jeg skriver jo at man har minimum bemanning over alt som er en pedagog på 18 barn, så villspor er jeg nok ikke. Det skulle og burde være kun utdannet personalet i en barnehage, det for å få opp status og lønn.
Men som vanlig har dere førskolelærer alle pigger ute å tolker alt negativt mot dere. Det for være deres problem! Så jo en pedagog/barnehagelærer kan bli erstattet av ufaglært, til og med på skolen er det ufaglærte som er lærer for barna vår. Tolk mine innlegg slik du ønsker å tolke de, det å si jeg gjør ikke det, ikke det, ikke det i arbeidslivet er aldri positivt for noen yrker. Og en kamp om status og lønn handler mye mer om at dere har gått skole i tre år og har hatt pedagogikk i utdanning.

At en barnehage sier nei til medisinering kan det være mange grunner til, en av de er at personalet ikke vil gjøre oppgaver som ikke står i arbeidsinstruksen.

Så vidt jeg vet bor du i en by 20 min fra Oslo, som er mer eller mindre en storby. Jeg vet dessverre om mange barnehagelærere som sier selv at det er en rift om plassen og det er mange som jobber med noe annet.
Mener du at pedaognormen kan gå ned? Det blir noe helt annet. Uansett så er det ikke bare pedagoger som setter begrensninger for arbeidsoppgaver, det er assistenter også. Så ser ikke på dette som en sak;)

Det et er ledige pedagogstillinger i den byen;) Men nei jeg bor ikke der.
 
Mener du at pedaognormen kan gå ned? Det blir noe helt annet. Uansett så er det ikke bare pedagoger som setter begrensninger for arbeidsoppgaver, det er assistenter også. Så ser ikke på dette som en sak;)

Det et er ledige pedagogstillinger i den byen;) Men nei jeg bor ikke der.

Man jobber for i dag at barnehager skal bemannes med mer faglærte og man skal ha en lov om hvor mange barn PR voksen i en barnehage.
Politikerene er lite villig for det blir dyrt, og igjen kan de lage en annen norm enn den vi har i dag. Som igjen er allerede på et minimum.
Det handler ikke kun om medisinering, jeg skrev i mitt innlegg at det handler om å ta vare på oppgavene sine, de man har i dag.
(Selv om dere mener at å gi barn medisiner som er viktige for barne ikke er deres oppgave)
For det er ganske naivt å tro jobben vil alltid være der slik den er i dag, jeg vil alltid ha en jobb selv om jeg ikke løfter en finger for mer enn det som står i instruksen.
At noen assistenter sier også nei er ikke en sak nei, for det er virkelig ikke det jeg skriver om her.
 
Man jobber for i dag at barnehager skal bemannes med mer faglærte og man skal ha en lov om hvor mange barn PR voksen i en barnehage.
Politikerene er lite villig for det blir dyrt, og igjen kan de lage en annen norm enn den vi har i dag. Som igjen er allerede på et minimum.
Det handler ikke kun om medisinering, jeg skrev i mitt innlegg at det handler om å ta vare på oppgavene sine, de man har i dag.
For det er ganske naivt å tro jobben vil alltid være der, jeg vil alltid ha en jobb selv om jeg ikke løfter en finger for mer enn det som står i instruksen.
At noen assistenter sier også nei er ikke en sak nei, for det er virkelig ikke det jeg skriver om her.
Eh. Ja så hvis alle i bhg med ulik utdannelse og stilling ikke ønsker å medisinere unødig men heller bruke tiden på å øke den type kvalitet i bhg som politikerne ønsker heve, så kommer de til å redusere pedagogtettheten? Jaha...
 
Man jobber for i dag at barnehager skal bemannes med mer faglærte og man skal ha en lov om hvor mange barn PR voksen i en barnehage.
Politikerene er lite villig for det blir dyrt, og igjen kan de lage en annen norm enn den vi har i dag. Som igjen er allerede på et minimum.
Det handler ikke kun om medisinering, jeg skrev i mitt innlegg at det handler om å ta vare på oppgavene sine, de man har i dag.
For det er ganske naivt å tro jobben vil alltid være der, jeg vil alltid ha en jobb selv om jeg ikke løfter en finger for mer enn det som står i instruksen.
At noen assistenter sier også nei er ikke en sak nei, for det er virkelig ikke det jeg skriver om her.
Eh. Ja så hvis alle i bhg med ulik utdannelse og stilling ikke ønsker å medisinere unødig men heller bruke tiden på å øke den type kvalitet i bhg som politikerne ønsker heve, så kommer de til å redusere pedagogtettheten? Jaha...

Nei jeg har aldri sagt det ikke er min jobb å gi nødvendig medisin- tvert imot ;)

Hvis vi ikke setter ned foten så blir vi pålagt flere og flere barn pr voksen og flere og flere arbeidsoppgaver på like mye tid. Så nei dette stemmer ikke at det er bedre å bare bukke og nikke og være "flink pike".
 
Eh. Ja så hvis alle i bhg med ulik utdannelse og stilling ikke ønsker å medisinere unødig men heller bruke tiden på å øke den type kvalitet i bhg som politikerne ønsker heve, så kommer de til å redusere pedagogtettheten? Jaha...

Velger du å misforstå eller?
Jeg har skrevet flere ganger at mitt innlegg handler ikke om unødvendig medisinering, det er jeg helt enig i at ikke skal skje.
Men flere har skriver at de gir ikke, de er ikke utdannet helsepersonell, barnehagen nekter å gi osv.
Der snakker jeg om å ta vare på sine oppgaver, og nei igjen det handler ikke kun om oppgaven med å gi medisiner. Som Sara skriver over her så er det flere barnehager som nekter å legge til rette for pottetrening det er en oppgave til. Summen av oppgaver som man ikke vil gjøre kan bli stor og det gjelder å passe på jobbene sine.
Sånn her gidder jeg rett og slett å ikke diskutere, der man bevist er nedlatende og misforstår med vilje.
Takker for meg nå, så får vi håpe du har rett at ditt yrke blir uforandret i all fremtid og alle vil få Jobb :)
 
Og hvis det er feilmedisinering, hva da?

Hos oss er ikke vi ansvarlig slik jeg har forstått det (har ikke papirene her). Det var opp til diskusjon fordi vi mente at vi ikke hadde rett kompetanse til å medisinere. Fikk da beskjed om at ved at foreldrene skrev under så står ikke vi ansvarlig, men foreldrene. Men vi må jo medisinere slik det står i instruksene da.
 
Hos oss er ikke vi ansvarlig slik jeg har forstått det (har ikke papirene her). Det var opp til diskusjon fordi vi mente at vi ikke hadde rett kompetanse til å medisinere. Fikk da beskjed om at ved at foreldrene skrev under så står ikke vi ansvarlig, men foreldrene. Men vi må jo medisinere slik det står i instruksene da.

Tror det er slik overalt :) Derfor vi signerer på papirene, så lenge det blir gjort etter instruks er foreldrene ansvarlige mener jeg vi kom frem til i barnehagen :)
 
Tror det er slik overalt :) Derfor vi signerer på papirene, så lenge det blir gjort etter instruks er foreldrene ansvarlige mener jeg vi kom frem til i barnehagen :)

jepp! Hva som skjer hvis retningslinjene ikke fungerer er litt mer usikkert!
Jeg synes f.eks. det kan være vanskelig å avgjøre NÅR jeg skal gi astmamedisin, for det varierer veldig fra barn til barn!
 
jepp! Hva som skjer hvis retningslinjene ikke fungerer er litt mer usikkert!
Jeg synes f.eks. det kan være vanskelig å avgjøre NÅR jeg skal gi astmamedisin, for det varierer veldig fra barn til barn!

Det vet ikke jeg heller, aldri tenke på heller for jeg stoler 100% på de som jobber i barnehagen og regner med at de gjør sitt beste. Og det er godt nok!

Det er vanskelig, sliter med det selv. Men blir lettere og lettere da barnet kjenner det selv etterhvert :)
 
Back
Topp