Medisiner

Mistymya

Mistymya
August 2018
Jeg går på endel medisiner for astma og allergi. Disse fikk jeg tilpasset av spesialisten for mulig graviditet. Og jeg var der forrige fredag og forsikret meg om at alt greit på den vanlige halvårlige astma-kontrollen.

Man skulle tro jeg følte meg trygg!

Men det er bare det at denne legen er barnelege (har gått der fra 10 års alder til nå 27 år) og av den eldre sorten. Og han rotet noe fryktelig. Vil gjerne høre om noen har fått samme beskjed om dette er trygt?

Fått time hos fastlegen for vurdering, men fikk ikke før 12.juli.

Jeg bruker
Aerobec (byttet fra Seretide)
Ventolin
Polaramin (byttet fra cetrizin)

Sluttet på Singulair

(Disse byttene har generelt gjort meg også litt dårligere)

Er det noen som er kloke på dette?

--------------------
<3 17. februar <3

Det blir jo anbefalt og ikke bruke noe så lenge det lar seg gjøre. Ståe ofte i felleskatalogen at preparatet bør ikke brukes under graviditet hvis ikke fordelen oppveier en mulig risiko. Jeg ville vurdert det ut fra hvor dårlig du blir uten behandling. Jeg har også allergi, men sluttet med antihistaminer(tbl) og øyedråper med en gang jeg fikk pos test. Nå bruker jeg kun saltvannsdråper ved ekstra gale symptomer.

Termin 9.februar med første frøet:)

Legen min sa at jeg skulle innta minst mulig medisiner tidlig i svangerskapet (vet ikke om dette har sammenheng med spontanabort?? Han sa ikke noe om det). Jeg har derfor kuttet helt ut astma og allergi-medisiner. Men det blir som 2014frø sier, du må nesten vurdere litt hvor avhengig du faktisk er av disse medisinene. Men jeg syns heller du bør rådføre deg med fastlegen. Er det ikke mulig å ringe? Må du ha time for å få svar på et enkelt spørsmål? Det høres veldig urimelig ut. Fastlegen sa til meg at jeg bare kunne ta kontakt hvis jeg lurte på noe, eller hva usikker på noe. Skulle tro det gjaldt andre steder også, i forhold til gravide.

http://www.naaf.no/no/subsites/fersking/svangerskap/Behandle/Astma/

Kommer nok ikke til å slutte med medisiner, men usikker på om det er de beste alternativene...

--------------------
<3 17. februar <3
Oi såpass ja. Jeg har ikke astma så visste ikke at det kunne være skadelig for fosteret. Hvis legen sa at disse medisinene var de sikreste så kan du nok stole på det. Men hvis du er usikker så tar du en telefon til fadtlegen og spør, evt ringe til legevakt hvis kontoret er stengt.

Termin 9.februar med første frøet:)

Nettopp. Uten medisiner må jeg nok sitte inne resten av tiden. Med oxygen :P

Men har ikke prøvd uten på flere år da...

--------------------
<3 17. februar <3

Back
Topp