medisin ved øyebetennelse

aimie

Forelsket i forumet
Minsta på 5 mnd ser ut som hun har fått en øyebetennelse. Ene øyet er rødt, og hun tårer og der kommer ut en del puss. Bør dette behandles, eller går det over av seg selv?

Jeg har liggende en flaske med kloramfenikol-dråper som storesøstra har brukt. Kan jeg bruke denne og dryppe henne noen dager, eller bør jeg dra til lege? 

Man skal aaaaldri bruke om igjen øyedråper fra andre... Holdbarhetstiden på slike produkter er veldig kort samt de blir fort infiserte med basilusker ettersom man jo ikke klarer å unngå å komme "borti litt" (spesielt på barn) når man drypper.. Du kan forsøke med saltvann og vaske fra inn i øyekroken, om du ammer kan du dryppe med morsmelk.. Blir det verre og hun blir rød på det hvite i øyet samt har puss + ubehag kan du vurdere en tur til legen.. De fleste slike betennelser skyldes virus og ikke bakterier, leger er derfor mye mer restriktive med å gi ut antibiotika til øyebetennelser...

Pøs på med saltvann og mm (hvis du har) før du prøver med antibiotika. Men ikke bruk gammel medisin!

Fikk beskjed av legen for en stund siden at hvis øyet var rødt, skulle det alltid sjekkes av lege.

Gamle øyedråper ville jeg ikke brukt. Vet ikke hvor gamle de er da, men holdbarheten er sikkert bare en mnd?

Den ble åpnet for ca 2 uker siden, men da drøyer jeg litt og ser hvordan det går! [:)]

Back
Topp