Medisin mot kvalme?

løvelykke

Forelsket i forumet
Noen som har noe erfaring med det? Vet ei venninne av meg fikk resept på kvalmestillende mens hun gikk gravid. Nå har ei anna venninne som planlegger å bli gravid vært hos legen å spurt, og han sa at dersom man blir plaga med kvalme så kan man få medisin mot det. Helt enkelt og greit og ikke noe skadelig. Men når jeg googler så står det at slik medisin kun gis ut dersom man ikke tar til seg næring/ væske og at det må vurderes i forhold til mulig risiko..... Er det SÅ forskjellig praksis fra lege til lege? Dersom det er en RISIKO så kan jeg ikke forstå hvorfor venninnene mine har fått klarsignal på at dette er helt fritt for bivirkninger?

Ingenting er helt fritt for bivirkninger ;) 

Jeg vet ikke om noen medisiner mot kvalme, men så er ikke jeg noen lege heller. Men jeg tror man bør være litt forsiktig med å innta medisin i denne fasen vi befinner oss i, embryoet/fosteret er veldig sårbart slik jeg har forstått det. Syns i grunnen man bør finne oss i litt kvalme, vett at man blir innlagt om man har ekstrem kvalme, da får man vel væsketilførsel og kanskje noe kvalmestillende..! 

=) 

Jeg var jo hos legen i går, og ble sykmeldt pga bl.a. kvalme. Han sa at det skal mye til før man får kvalmedempende medikamenter. Prøv ingefærte.

Da jeg var gravid med første, så sa legen min at jeg fremdeles kunne ta naproxen ved migrene anfall. Når jeg var til ho forrige uke så sa ho at det skulle jeg helst ikke ta. Kun paracet. Så praksisen på medikament er ikke bare ulik fra lege til lege, men år til år! De fleste jeg kjenner blir sykemeldt ved mye kvalme, nettopp for å unngå medikament. Alt vi putter i oss går jo gjennom fosteret og.

Sånn som legen hadde forklart det til venninna mi nå nylig, så finnes det kun EN type kvalmestillende for gravide. Som jo såklart er utviklet spesielt for gravide. Og da kan jeg ikke forstå at den skal være skadelig?? Sikkert ikke så sunt for fosteret å leve kun av potetgull og isbiter heller :p

Jeg finner ingenting på nett om medikament for kvalme som er spesial for gravide. Eneste jeg ser er ingefærte, akupunktur, sånne bånd til å ha rundt håndledd og forskjellige ndre tips. Det kan jo kanskje være ingefær tbl eller noe som er anbefalt.

Postafen og Phenergan er anbefalt som førstevalg ved behov for medisiner mot svangerskapskvalme. Vi har lang erfaring med Postafen og Phenergan når de brukes av gravide og det er ikke vist skader på barnet eller svangerskapsforløpet. Du kan trygt bruke en av disse to i de doser som legen har anbefalt. Afipran anbefales til gravide med alvorlig svangeskapskvalme og som ikke får nok hjelp av Postafen og Phenergan. Afipran har blitt brukt som kvalmestillende til gravide over lengre tid uten at det er vist skader på barnet eller svangerskapsforløpet og det anses som trygt i første og andre trimester (de første seks månedene) av graviditeten. Det er heller ikke rapportert om skadelige virkninger på barnet i de siste tre månedene (tredje trimester) av svangerskapet, men ut fra erfaring fra liknende medisiner anbefaler man enn viss forsiktighet i denne perioden av svangerskapet.

Jeg har brukt afipran i tidligere tilfeller og det fungerte bra! Fikk aldri spørsmål om andre medikamenter først..

Jeg har brukt afipran i tidligere tilfeller og det fungerte bra! Fikk aldri spørsmål om andre medikamenter først..

Jeg har fått lov å ta Marzine mot kvalme. Som er orginalt mot reisesyke,men funker godt mot kvalme for min del.Denne skulle være helt trygg å bruke. Har tatt Afipran før på grunn av kroniske mage problemer, men fikk ikke lov å ta den videre etter jeg ble gravid.  

Ser en del under har tatt Afipran men er vel forskjellig hva leger anbefaler. Ellers så vil jeg anbefale Sea band. Armband med akupunktur pungt, fås kjøpt på apoteket:)

Milla

løvelykke skrev:
Noen som har noe erfaring med det? Vet ei venninne av meg fikk resept på kvalmestillende mens hun gikk gravid. Nå har ei anna venninne som planlegger å bli gravid vært hos legen å spurt, og han sa at dersom man blir plaga med kvalme så kan man få medisin mot det. Helt enkelt og greit og ikke noe skadelig. Men når jeg googler så står det at slik medisin kun gis ut dersom man ikke tar til seg næring/ væske og at det må vurderes i forhold til mulig risiko..... Er det SÅ forskjellig praksis fra lege til lege? Dersom det er en RISIKO så kan jeg ikke forstå hvorfor venninnene mine har fått klarsignal på at dette er helt fritt for bivirkninger?

Jeg har brukt afipran (på resept) og postafen (uten resept), men måtte ha godkjenning fra lege likevel for å være sikker. Begge hjelper synes jeg. :-)

Back
Topp