Medikament under svangerskapet

Desembermamma88

Glad i forumet
Junilykke 2020 ♡
Lurte på hvor strenge dere er med dere selv i forhold til medisinbruk i svangerskapet? Jeg er førstegangs- gravid, og jeg har vært veldig kvalm i snart to måneder og har også mye vondt i hodet. Har ikke funnet noe særlig som hjelper mot kvalmen, men er usikker på hvor mye paracet jeg kan/bør ta. Hodepinen er svært hemmende, har en tendens til å bli værende over flere dager, og til å gjøre kvalmen værre.

Nå har jeg vært heldig og ikke hatt behov for noe, hverken forrige gang eller så langt denne gangen. Jeg tror nok at hvis behovet dukker opp så vil jeg være veldig restriktiv (hvertfall uten å ha snakket med lege/jordmor). Er forsåvidt ganske så restriktiv når jeg ikke er gravid og da...

Snakket med legen om det på 12 ukerskontrollen. Jeg får å slike hemmende hodepiner. Hun sa at da er det bedre for både deg og barnet at du tar litt paracet for å ikke stresse opp kroppen med smerte. Jeg blir rett og slett helt satt ut av spill når hodepinen får vokse seg stor.

Snakk med legen din. Det finnes medikamenter du kan ta, men hold deg unna Ibux. Legen vil og råde deg til hva som er best i ditt tilfelle.

jeg tar paracet ved behov, har også hatt plagsomt og ille hodepine til tider evt leddsmerter pga sykdom. Så jeg tar paracet innimellom men prøver å begrense det da levera og nyrene mine helst ikke skal ha så mye medisiner også. ellers står jeg jo fast på levaxin men det må jeg jo ta og blir annen type medikament

Jeg tar allergimedisin nå. Har holdt meg unna til nå, men nå er pollen så ille at jeg kan ikke la være.

Snakket med legen om dette på onsdag når jeg var der, og han sa Paracet og allergimedisin er helt ok å ta så lenge man ikke tar mer enn det som er anbefalt :)

Fikk Afipran mot kvalme i går. Går ellers på Fragmin (blodfortynnende).
Men bortsett fra det, ingenting.

Jeg tar syredempende for å holde værste oppkastet vekke. Men den er ikke ansett som farlig.

Bruker lite medisiner til vanlig for jeg får som regel bivirkninger og gjerne de alvorlige. Håper beiste i magen ikke har fått det arvematrialet..

tenker det er lurt å snakke med legen angående den hodepina, kanskje legen har noen gode tips også. men jeg har stort sett fått beskjed om å ta paracet og holde meg til vanlig dagsdose

Back
Topp