Nei lurer jo i grunn på om folk er fornøyd med behandlingen og hvordan de ble ivaretatt
Hei,
jeg opplevde å bli veldig godt ivaretatt av de til tross for at jeg ikke ble gravid der. Har skikkelig dårlig eggkvalitet som gjør der svært vanskelig å bli gravid/få barn.
Vi hadde fått dårlig informasjon om dette fra Riksen da vi startet på Medicus. Det ble etterhvert tydeligere under forsøkene hva vi slet med. Alle tall og tester tilsa at alt skulle ligge an til gode forsøk, men resultatet var noe helt annet. Mannen hadde i tillegg dårlig svømmere, men det var ikke det største problemet hos oss.
Jeg skrev nylig ett innlegg om Medicus for noen andre her ca 2dager siden. Valget stod mellom de og spiren hos henne. Forsøkte å tagge deg til det.
Klinikken har trolig stengt i påsken og derfor blir det vanskelig med egguthenting og evt oppfølgning da. De stenger kun litt om sommeren, jul og påske. Men har åpent alle inneklemte dager. Men forstår det er kjedelig at klinikken ikke ville ta inn pasienter da. Allikevel er det sånn for alle de andre ivf-klinikkene. På Riksen var det også slik. På riksen var mai var en umulig måned også.
Rett før nyåret i 2016 sluttet en av ivf-legene på denne klinikken. Det har tatt tid for de å finne en ny. Det startet en ny ivf-lege i november. Han er veldig hyggelig og dyktig også.
Han andre som har vært der lengst er veldig flink, og veldig profesjonell. Det er ikke alltid like lett å fortelle din pasient at man har mindre enn 10% sannsynlighet til å bli gravid. Jeg fikk denne beskjeden i fjor. Ingen lett beskjed å gi eller motta, også er det viktig at man forstår informasjonen og at den ikke gir alt for mye rom til tolkning. Vi alle håper jo på det beste. Uansett hvordan man vrir og vender på det vil det kjennes ut som et slag i ansiktet. Jeg fikk beskjeden og samtidig informasjon om at det ville vært slik om jeg var mye yngre. Uansett når jeg skulle få barn i livet ville mine egg være av dårlig kvalitet og barn lite sannsynlig. Han gav oss alternativer for videre behandling. Eggdonasjon i utlandet eller prøve en gang til hos de/adopsjon.
Vi har fått veldig god oppfølgning gjennom hele prosessen med 4 forsøk (1avbrutt) sykepleierne er veldig flinke og veldig hyggelige. Jeg har i ettertid blitt gravid(hjelp i Spania) og valgte jordmor hos de. Har totalt 8 forsøk, Inkl 2 avbrutte før det 9 forsøket i utlandet
De har et veldig godt innarbeidet system. I tillegg tilbyr de samtale med terapeut for å håndtere tanker i ivf-prosessen. Det er det ikke mange klinikker i Norge som gjør.
De er også nøye med hvem de velger inn til behandling på klinikken. De gir ikke tilbud om ivf-behandling hvis de ser det er lite sannsynlig å få til noe resultat. (De visste ikke med meg på forhånd) Det er mulig de gir tilbud om et forsøk da, men ikke mer. Det har litt med etikk å gjøre og kost/benefit for pasient.
Det er kjipt å bruke masse penger på noe som ikke hjelper.( man får skjegget i postkassen da+ slunken lommebok) Og så er spørsmålet hvor mye skal vi utsettes for i en slik prosess? Jeg husker følelsen jeg hadde etter jeg var ferdig på riksen. Jeg måtte kjappe meg å finne en ny klinikk og kunne ikke vente lenge med det heller..tok kontakt med en gynokolog i Trondheim for (vi flytta opp) samtale om hvordan velge klinikk. Hva jeg skulle ta i betraktning? Hun mente det var svært viktig uansett hva jeg valgte at jeg satte en grense for hvor mye jeg ville utsette meg for. Årsak: man kan bli litt hekta og tenke hva med nå neste gang ? Så jeg satte en grense for meg selv og valgte Medicus.
De dyrker nå embryo til blastocyst. Har timelapsmaskiner. De har toppmoderne lab og flinke folk på labben.
De har veldig fokus på at du skal oppleve minst mulig bivirkninger under behandling. Om du har lang protokoll slipper du nesespray(fantastisk ) Alle mine eggutak har vart problemfrie her . På riksen klarte de å bedøve meg dårlig,+ ta hull på flere endometriosesyster under uthenting (medførte ab-kur, og svært smertefull egguthenting)
Hadde aldri dette problemet på Medicus, men sa i fra at jeg kunne kjenne mer på den ene siden.
Du får god premedisinering og etter uttaket serverer de deg kringle. Hjemmebakt, fersk hver dag:-D tenker på den fortsatt.
Jeg angrer ikke til tross for at de ikke fikk meg gravid. De er veldig glade på mine vegne nå som jeg fikk rett hjelp i utlandet.