ME-syk og gravid

• Trådstarter Trådstarter
  • Opprettet Opprettet

Guest
Heisann! 

Jeg er en ME-syk 20-åring som er ca. 6 uker på vei. Mitt spørsmål er ang. fødsel og ME. Er det noen ekstra utfordringer og/eller forhåndsregler man burde tenke på når man skal føde siden man lider av kronisk utmattelsesyndrom? Er veldig bekymret for å få et tilbakefall av mine symptomer etter/under fødselen. Har lest om ME-syke kvinner som har blitt utrolig dårlig i ettertid, men også om de som har blitt tilnærmet helt frisk (!)

Hei du!

Det er selvsagt ikke lett å forutsi hvordan ditt svangerskap og din fødsel vil bli. Kvinner med ME er like individuelle som andre kvinner.
Men- det er klart at du skal ta godt vare på deg selv i svangerskapet, du vet hvor grensene går ifht hvor mye du orker, du trenger ikke ekstra stress.
Ifht fødsel, vet jeg fra andre ME kvinner, at de kan ha litt lange fødselsforløp, fordi kroppen i utgangspunktet er sliten.
Det betyr kanskje at du skal slippe å ligge altfor lenge i fødsel, før du evt får smertelindring, slik at du ikke bruker opp alle kreftene på å være "flink".
Uansett ville jeg tatt kontakt med jordmor tidlig, be henne om evt å sette deg i kontakt med andre kvinner m ME, hvis hun kjenner noen, de er ofte dem som kan gi de beste rådene.

Vet ikke om dette hjalp deg noe særlig?

Mvh jordmor Grethe

Back
Topp