ME syg - normal fødsel eller kejsersnit?

Nexyz

Andre møte med forumet
Hej, da der ikke er mange danske sider med me syge og graviditeter, tænkte jeg at prøve at skrive her.
Jeg ved ikke om der er andre indlæg med dette emne, men mit overskud er småt så tillod mig at lave et nyt.

Jeg har ME, og er blevet gravid, jeg ville høre om hvordan i fødte? Var det en normal fødsel eller via kejsersnit?
Derud over ville jeg høre om der er nogle gode råd eller erfaringer i kan give, så jeg kan få det bedste ud af min situation.

Håber der er nogen af jer der har erfaringer og kan hjælpe.

Jeg kjenner ei som har ME, hun fødte vaginalt. Men det er viktig å passe på at det ikke blir for mye. Jeg hadde snakket med jordmor og fått avtale om lav terskel for ks om du blir for sliten, men siden ks er en stor påkjenning så er det kanskje best å prøve vaginal fødsel før man tar en avgjørelse.

Okay, tusind tak. Jeg må se hvad lægerne også siger, hvordan klarede din veninde det med at have en ny født?

Har ME, hatt siden 2002.
Fødte normalt, hadde en veldig fin fødsel.
Men fikk ekstra oppfølging, de to første dagene fikk jeg mat på rommet, de kom og skiftet på baby og hjalp med nattevåk og fulgte meg på toalett osv. Var der i fire dager, da var jeg bedre og klarte å gjøre ting selv. :)
Keisersnitt er jeg overbevist om at ville gjort det verre å komme seg.
Sambo var hjemme i tre uker, og kom hjem dersom det ble for mye. Men vi har vært veldig heldige med en baby som har sover rundt hele natta fra begynnelsen av.
Rutiner er det som var viktigst for meg. Og å planlegge langt fremover, og ha så lite som mulig på kalenderen.

Okay, tusind tak. Jeg må se hvad lægerne også siger, hvordan klarede din veninde det med at have en ny født?

De hadde en baby som slet med å sove. Viste seg at babyen slet med allergi/intoleranse mot noe mat, men det fant de ikke ut før etter noen måneder. Det var hardt, men hun hadde en samboer som var veldig flink til å ta seg av både hus og barn, og masse hjelp fra familien. Det gikk på et vis, og hun er en veldig god mamma. Men det kan nok være hardt å måtte prioritere seg selv framfor barnet når man trenger å ta det rolig, men det er nødvendig.

Jeg har ME (heldigvis veldig mildt), og er spent på hvordan jeg kommer til å takle fødsel, tiden etterpå, og hvordan kroppen vil reagere. Er jo generelt over gjennomsnittlig sliten, men har jobbet 100% i flere år.

Spent og usikker på mye, så følger med her i håp om flere erfaringer :)

Det lyder dejligt, og tusind tak for yderligere svar! Dejligt at høre om hvordan i andre har klaret det og har haft det, min kæreste/sambo er også helt med på at hjælpe med alt det han kan og da jeg er på pension, får han automatisk alt barslen. Vi er veldig spændte på det hele, jeg var igår inde og få taget blodprøve for mit hcg... Og svaret kom hurtigt samme dag, med en besked på at det lå fint og højt.. Så vi kan nu se frem til en scanning på tirsdag.. Det bliver så dejligt at se den lille... Jeg skal nok også fortælle videre om hvordan det går mig, så andre kan læse mine erfaringer...

Last edited:
Det lyder dejligt, og tusind tak for yderligere svar! Dejligt at høre om hvordan i andre har klaret det og har haft det, min kæreste/sambo er også helt med på at hjælpe med alt det han kan og da jeg er på pension, får han automatisk alt barslen. Vi er veldig spændte på det hele, jeg var igår inde og få taget blodprøve for mit hcg... Og svaret kom hurtigt samme dag, med en besked på at det lå fint og højt.. Så vi kan nu se frem til en scanning på tirsdag.. Det bliver så dejligt at se den lille... Jeg skal nok også fortælle videre om hvordan det går mig, så andre kan læse mine erfaringer...

Ja, så flott! Vil gjerne høre mer om veien videre for dere :) I Danmark får dere vel også scan mye tidligere enn vi i Norge mener jeg? Vi får ikke noe egentlig før i uke 18. Min kjæreste er dansk og ble ganske overrasket over hvor lite oppfølging vi får her, sammenliknet med Danmark :p

Lykke til!

Ja opfølgningen er vidst lidt anderledes her i DK, vi har vidst 2 eller tre normalt, men i mit tilfælde bliver der flere, da de vil være sikre på at alt går som det skal, både at barn og mig får nok ernæring, at det vokser som det skal mm. Den tidlige scanning på tirsdag havde jeg ikke forventet at få, først den ved 11-13 uge, men ja tror bare at de gerne vil sikre sig at alt er og går som det skal..

Så har jeg været til første scanning, en lille bitte en på 0,81 cm, og en anslået termin på 4/4-17 helt fantastisk at se det lille hjerte slå. Tid allerede i igen om 14 dage. Så det er rigtig dejligt..

Jeg har ikke ME, men har en diagnose som gjør at jeg tåler dårlig påkjenninger og det å bli sliten, så det er noen fellestrekk.

Da vi fikk vårt første barn, hadde samboeren min spart opp litt ferie fra året før og tok to uker fri i tillegg til de to ukene alle fedre får her. Det at han var hjemme hele den første måneden, "reddet" meg, og vi tenker å gjøre det samme igjen denne gangen. Vil absolutt anbefale deg det hvis dere har muligheten ☺

Hvis du får til å ta deg en dag i senga innimellom mens andre tar seg av husarbeid og bleieskift slik at du får sovet en del og roet deg med babyen, er det også gull verdt ☺

Tusind tak for din tilbage melding, ja min kæreste er også helt med på at han skal hjælpe en del til, bare nu her i de første måneder er jeg meget liggende, så han tager sig af alt det huslige, hvilket jeg er ham dybt taknemmelig for.

Jeg har i dag været hos lægen, og er 7+6. Vi er meget spændte.. Dog kunne han se at mit blodtryk er meget lavt 106/60. Har i også haft lavt blodtryk undervejs?

Back
Topp