ME og graviditet?

smiley :)

Glad i forumet
Assistert-jentene
Septemberbarna 2019
Er det noen som hadde ME og som ble gravid? Hvordan var erfaringen og opplevelsen på både godt og vondt?

Jeg har ikke diagnosen ME, men har fatigue symptomer og skal utredes ifht dette. Har hatt det i 5 år. Er nå gravid og har ikke hatt noe ubehag av noe som helst slag. Hørt om noen som blir i bedre form under svangerskap, det er ikke tilfellet for meg. Helsa ellers er akkurat som før. Har ventet lenge med barn i håp om å bli frisk først, men tiden var i ferd med å løpe fra meg. Jeg kan ikke ta permisjon så vi planlegger at far blir hjemme fra fødsel og til barnehage start og at jeg går tilbake til min lille stillingsprosent så raskt som mulig.

Er det noen som hadde ME og som ble gravid? Hvordan var erfaringen og opplevelsen på både godt og vondt?

Hei :)
Jeg har ME og er 24 uker på vei. Det har vært beintøft fordi jeg har hyperemesis med utallige sykehusinnleggelser og det har slitt meg helt ut. Krever masse søvn, stor aktivitetsavpasning m.m. Men jeg har mindre av tilleggssymptomene ME'n fører med seg (influensafølelse, feber, hodepine m.m) - det er kanskje hormonene?

Her er en tråd fra i høst om gravid og ME, verdt å titte innom :) http://forum.babyverden.no/threads/gravid-med-me.1850978/

Er det noen som har blitt utredet for ME mens dere har gått gravide? Jeg skulle til å be om utredning, men ble gravid, og nå virker det som alle har slått seg til ro med at alle problemene har skyldes svangerskapet, til tross for at det startet flere måneder før jeg ble gravid...
Ikke det, kan alltids vente til etter fødsel med å mase mer, er jeg heldig har det bedret seg til da, men.................

Er det noen som har blitt utredet for ME mens dere har gått gravide? Jeg skulle til å be om utredning, men ble gravid, og nå virker det som alle har slått seg til ro med at alle problemene har skyldes svangerskapet, til tross for at det startet flere måneder før jeg ble gravid...
Ikke det, kan alltids vente til etter fødsel med å mase mer, er jeg heldig har det bedret seg til da, men.................
Jeg ville uansett bedt om utredning. Jeg har fått time nesten halvannet år etter at henvisningen ble sendt.. mulig det er ulike ventetid på ulike steder, men om du får time før fødsel og føler deg frisk kan du jo be om utsettelse. Skulle det endre seg etter graviditeten kan du jo alltids avlyse det hele.

Jeg ville uansett bedt om utredning. Jeg har fått time nesten halvannet år etter at henvisningen ble sendt.. mulig det er ulike ventetid på ulike steder, men om du får time før fødsel og føler deg frisk kan du jo be om utsettelse. Skulle det endre seg etter graviditeten kan du jo alltids avlyse det hele.
Jeg har tenkt på at det kan være lang ventetid, så jeg har vurdert det. Jeg har ny time hos legen om et par uker, skal forhøre meg litt rundt det.
Takk for svar :-)

Det fins jo privatklinikker der det ikke er så lang ventetid, dersom man sliter og ønsker å få rede på slikt fortest mulig.

Back
Topp