ME og epilepsi i svangerskapet.

Jeg har ME, og har hatt det siden jeg var gravid med mitt andre barn.

Jeg hadde valgt vaginal fødsel om du har et valg. Rettoslett av den grunn at kroppen kommer raskere til hektene igjen.
Ja fødselen kan være tøff, men da må du være klar på at du trenger avlastning i starten.

Jeg har ikke epilepsi, så kjenner ikke til den problemstillingen din.

Hei! Sniker litt her. Har Me og Fibromyalgi, to diagnoser som er veldig like. Jeg fikk spurt litt om fødsel på sykehus ang disse diagnosene og fikk beskjed om at de anbefaler på det sterkeste vaginal fødsel da keisersnitt ofte medfører større belastning i ettertid.
Angående epilepsi har jeg ikke noen erfaring. Sikkert greit å ha en god dialog med fastlege, jordmor og barsel slik at du føler deg trygg og ivaretatt.
Lykke til videre [emoji4]

Jeg tenker at det er veldig viktig å vurdere ut i fra funksjonsnivået og ikke skjære alle over en kam. Det er jo ulike grader av ME. Har man i utgangspunktet en ME utmattelse som er så alvorlig at man bruker rullestol feks, så tenker jeg at det sier seg selv, at en fødsel vil være veldig risikabel og nesten dumdristig. Ser du TS har mild grad. Jeg tenker at du bør vurdere hvordan du ser restituasjonstiden din etter belastning og hvor mye du tåler av belastning før du krasjer helt :)

Jeg tenker at det er veldig viktig å vurdere ut i fra funksjonsnivået og ikke skjære alle over en kam. Det er jo ulike grader av ME. Har man i utgangspunktet en ME utmattelse som er så alvorlig at man bruker rullestol feks, så tenker jeg at det sier seg selv, at en fødsel vil være veldig risikabel og nesten dumdristig. Ser du TS har mild grad. Jeg tenker at du bør vurdere hvordan du ser restituasjonstiden din etter belastning og hvor mye du tåler av belastning før du krasjer helt :)
Funksjonsnivået er relativt høyt med forhåndsregler. Jeg har ca 30% av et friskt energinivå når jeg er "fulladet" og må legge opp dagen min etter det.
Problemet er vel ikke selve ME, tror jeg hadde klart fødsel fint. Det er bare at ved underlivs plager som menstruasjonssmerter, eggløsning, inn og ut med spiral osv har epilepsien tulla litt. Da får jeg fort plager og jeg bruker enormt mye krefter for å holde meg oppe oh våken. Og etter det så er jeg helt utmattet i utgangspunktet og med ME da er jeg redd det kan bli litt lite energi å gå på....

Back
Topp