matvarer

mellow

Glad i forumet
Mailykke <3
Novemberlykke 2018
Nå som vi er gravide må vi være litt forsiktig med hva vi putter i oss. Det fins også enkelte matvarer man helst skal holde seg unna på grunn av toxoplasmose og pga abortfremkallende midler osv.

Hva holdere dere dere unna?

Jeg holder meg unna dette:

*avokado (lest at det er abortfremkallende?) - dette er kanskje det vanskeligste å holde seg unna for min del siden jeg er så ekstremt glad i det.
*spekemat (også salami, fordi jeg er usikker på om det er ok eller ikke)
*ingerfær
*sushi og generelt rått kjøtt
*brie ost

Noe som blir ekstra vanskelig for dere?

Cola og cola zero blir vanskelig å begrense for meg ;) og sjokolade ellers er jeg så kresen at jeg spiser ikke noe som jeg ikke bør spise nå :)

Nå som vi er gravide må vi være litt forsiktig med hva vi putter i oss. Det fins også enkelte matvarer man helst skal holde seg unna på grunn av toxoplasmose og pga abortfremkallende midler osv.

Hva holdere dere dere unna?

Jeg holder meg unna dette:

*avokado (lest at det er abortfremkallende?) - dette er kanskje det vanskeligste å holde seg unna for min del siden jeg er så ekstremt glad i det.
*spekemat (også salami, fordi jeg er usikker på om det er ok eller ikke)
*ingerfær
*sushi og generelt rått kjøtt
*brie ost

Noe som blir ekstra vanskelig for dere?

Oi, hvorfor holder du deg unna ingefær? Jeg bruker det ikke til vanlig, men når jeg er gravid har jeg alltid en fersk rot tilgjengelig. Det stiller kvalmen å kjenne lukten av den, og vet det er anbefalt for nettopp å stille kvalme hos gravide. Har du hørt at det ikke er bra?

Drikker en til to kaffe om dagen men holder meg unna spekemat og alt det andre... Hørt ingefær øker fruktbarheten...?

Drikker en til to kaffe om dagen men holder meg unna spekemat og alt det andre... Hørt ingefær øker fruktbarheten...?

Gjør den det? :) Det visste jeg ikke...hehe... Jeg har bare brukt den mens jeg er gravid jeg da, når kvalmen melder seg kutter jeg litt i den og lukter på, så forsvinner kvalmen umiddelbart. Fantastisk :)
Jeg får nok mest problem med å huske å holde meg unna spekemat og røkelaks. Er vel heldig nå som aldri vært noe glad i kaffe, te og cola... Kakao og søtsaker, kaker ol er det værre med...:)

.[/quote]
Oi, hvorfor holder du deg unna ingefær? Jeg bruker det ikke til vanlig, men når jeg er gravid har jeg alltid en fersk rot tilgjengelig. Det stiller kvalmen å kjenne lukten av den, og vet det er anbefalt for nettopp å stille kvalme hos gravide. Har du hørt at det ikke er bra?

syltet ingerfær skal gå greit i smååå mengder Men kapsler osv skal man h
olde seg unna. Tabletter som er tilsatt det.
Er skadelig for fosteret og kan være abortfremkallende. Lest det på nettet men ingen sikre kilder

syltet ingerfær skal gå greit i smååå mengder Men kapsler osv skal man h
olde seg unna. Tabletter som er tilsatt det.
Er skadelig for fosteret og kan være abortfremkallende. Lest det på nettet men ingen sikre kilder[/quote]

Ok, rart at det anbefales for å dempe kvalme hos gravide da. Har ikke hørt før, greit å vite... Jeg lukter bare på det da, hvis jeg blir kvalm, så regner med at det går greit :)

Holder meg unna spekemat, sushi og brieoster.
Heldigvis drikker jeg ikke kaffe, så jeg trenger ikke tenke på det, men Solo og annen brus trormjeg faktisk ikke at jeg kan slutte med.

Avokado er bra for gravide leste jeg nå... ;-) mye jern og "det bra fettet" ;-) men holder meg unna spekemat og rå mat... Drikker litt kaffe og brus... Saltpølse blir ett problem!
Blir forvirret jeg. Legen min sier at jeg bør holde meg unna det de første tolv ukene. Hmm. Etter det skal det være bra. Men det er vist også abortfremkallende og da må man ikke spise mye av det de første tolv ukene

Jeg spiser det meste :)
Spiser ikke spekeskinke og rått kjøtt.

Jeg spiser også det meste, utenom spekemat og røkelaks

Begrenser koffein-inntak, upasturiserte oster, spekemat, tunfisk, kveite, rått kjøtt. Spiser sushi men kun av oppdretts laks.

Matportalen.no står alt man burde vite om kosthold i svangerskap. Det er dette gravide blir bedt om å forholde seg til.

Følger rådene som er gitt på matportalen, orker ikke ta sjansen. Det gjelder 9 små måneder, og da klarer jeg meg fint uten salami, røykalaks og fenalår. Lille frø har ikke valgt å bo inni meg, så da står jeg til gjeld å sørge for at boplassen er så trygg som overhode mulig.

Back
Topp